۱۰ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۴۹
کد خبر: 82848098
T T
۰ نفر
تجليل معاون علمي رئيس جمهور از 'شمس الدين محمدبن احمد كيشي'

بندرعباس - ايرنا - معاون علمي رئيس جمهوري در تجليل و نكوداشت 'شمس الدين محمدبن احمد كيشي'درهرمزگان در پيامي نوشت:سنگ بناي فرهنگ و تمدّن هر كشور بي ترديد توسط دانشمندان و حكيمان آن كشور گذارده مي شود و محكم مي گردد.

به گزارش ايرنا، در پيام سورنا ستاري معاون علمي رئيس جمهوري به اين همايش كه امروز (پنجشنبه) در بندرعباس برگزارشد، آمده است: از اين رو بايد ريشه‌هاي علم و ادب و حكمت را در سيره انديشمندان و مفاخر هر تمدّن جستجو كرد و به آن پرداخت.
در اين پيام كه توسط رئيس بنياد نخبگان استان هرمزگان خوانده شد تصريح شده است: ايران عزيز ما از گذشته‌هاي دور تا اكنون موطن و مأمن صدها انديشمند و صاحب نظر در حوزه هاي مختلف علم و هنر بوده و هست پس لازم است عموم مردم ايران و به ويژه نخبگان و صاحبان استعدادهاي برتر بيش از گذشته در شناخت اين مفاخر ساعي باشند و در نشر و پخش آثار علمي ايشان اهتمام ورزند.
در ادامه پيام ستاري عنوان شده است: اين مهم ضمن هويت بخشي هرچه بيشتر به ايران و ايراني، زمينه هاي بازگشت به اقتدار علمي درشان اين ملت را نيز هموارتر مي نمايد. يكي از اين مفاخر و سرآمدان در سده هفتم هجري و در جنوب ايران و در استان پرافتخار هرمزگان، شمس الدين محمد بن احمد كيشي است، او از حكماي دورانديش در حوزه ‌هاي مختلف انديشه اسلامي است كه در فلسفه، كلام، طب، معرفة النفس و ادبيات مقام استادي داشته است و از او شاگردان مبرزي چون قطب‌الدين شيرازي و مولانا شيخ كمال الدين عبدالرزاق كاشي و نيز آثار مكتوب ارزشمندي باقي مانده است.
در بخش پاياني اين پيام آمده است: به يقين شناخت آرا و نظرات او تأثير شگرفي بر روند انديشه هاي بنيادين دوره هاي بعدي دارد و اميداست كه همايش بزرگداشت مقام علمي و ادبي اين دانشمند كمتر شناخته شده اعصار گذشته ايران موجب بالندگي هرچه بيشتر مباحث علمي و فرهنگي در استان هرمزگان و ساير استان هاي كشور شود. اينجانب ضمن تقدير و تشكر از برگزاركنندگان اين مراسم فاخر علمي، اميد واثق دارم كه به حول و قوه الهي و با تلاش نخبگان و فرهيختگان كشور غبار مهجوريت بيش از پيش از رخ دانشمندان، مفاخر و انديشمندان گذشته ايران زمين زدوده شود و آثار علمي ايشان در دسترس علاقمندان داخل و خارج از كشور قرار گيرد.
9887/6048 / 1200
۰ نفر