۱۱ اسفند ۱۳۹۶، ۵:۴۸
کد خبر: 82848592
T T
۰ نفر
روزنامه دولتی چین: ممكن است آمریكا باعث جنگ میان چین و تایوان شود

تهران- ایرنا- روزنامه دولتی چین تهدید كرد در صورتی كه آمریكا قانون مربوط به سفر مقام های آمریكایی و تایوانی به دو طرف را اجرایی كند، پكن وارد جنگ با تایوان می شود.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، كنگره آمریكا طرحی را پیرامون سیاست این كشور در قبال تایوان تصویب كرده كه اجازه می دهد مقام های آمریكا و تایوان در هر سطحی به دو طرف سفر كنند.
در حالی كه این طرح در انتظار امضای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا است تا به قانون تبدیل شود، روزنامه رسمی دولت چین نوشت كه این قانون باعث تشویق «تسای اینگ ون» رئیس جمهوری تایوان برای پیگیری بیشتر تثبیت حاكمیت ملی این جزیره می شود.
این روزنامه افزود، پافشاری تایوان بر شناسایی بین المللی ممكن است، باعث شود پكن قانون ضدجدایی طلبی را اجرا كند كه جنگ با تایوان را در پی خواهد داشت.
چین جزیره تایوان را بخشی از خاك خود می داند و واشنگتن با نگرانی از تنش در روابط خود با پكن، تاكنون از برقراری رابطه رسمی با تایوان خودداری كرده است.
از سال 2016 كه خانم اینگ وِن از حزب استقلال طلب «پیشرو دمكراتیك» به ریاست جمهوری تایوان رسیده، چین سیاست خصومت آمیزتری در قبال این جزیره اتخاذ كرده به طوری كه از سال گذشته میلادی 16 رزمایش در اطراف آن برگزار كرده است.
این قانون مورد مناقشه، دولت آمریكا را ملزم می كند تا در امور دفاعی به تایوان كمك كند.
پكن موضوع تایوان را حساس ترین مساله در روابط خود با واشنگتن می داند.
به گزارش ایرنا، واشنگتن از بیش از سه دهه قبل بزرگترین فروشنده تسلیحات به تایوان بوده و اعتراضات و هشدارهای مكرر چین به دولت های آمریكا در سال های گذشته هرگز در این موضوع تغییری نداده است.
هوا چون اینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در مصاحبه ای در پكن گفت كه این كشور از تصویب این طرح بسیار ناخرسند است و با آن مخالفت می ورزد.
همزمان آن فانگشان سخنگوی اداره امور تایوان در دولت چین حركت آمریكا را تقبیح كرده و افزوده است استقلال طلبان در تایوان بزرگترین تهدید برای تنگه تایوان محسوب می شود.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا پس از به قدرت رسیدن در مذاكره تلفنی خود با تسای اینگ ون رهبر تایوان خواستار تقویت روابط طرفین در عرصه های مختلف شد.
لیو خه مشاور ارشد امور اقتصادی چین هم به آمریكا سفر كرده است تا نگرانی های این كشور را در باره خطر بروز جنگ تجاری میان دو كشور به اطلاع واشنگتن برساند.
شبد**9416**9122