۱۳ اسفند ۱۳۹۶، ۲۰:۰۸
کد خبر: 82851474
T T
۰ نفر
ولی عهد عربستان در مصر و استقبال خارج از پروتكل های السیسی از او

الجزیره-ایرنا- «محمد بن سلمان » ولی عهد و وزیر دفاع عربستان روز یكشنبه برای دیداری سه روزه وارد قاهره شد و در فرودگاه مورد استقبال «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری این كشور قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، هواپیمای ولی عهد عربستان در آسمان مصر به وسیله چهار فروند جنگنده مصری همراهی می شد و پس از فرودآمدن هواپیمای حامل محمد بن سلمان، شخص عبدالفتاح السیسی به پای پلكان هواپیما رفت و آنجا از او استقبال كرد.برخی این اقدام السیسی را در خصوص محمد بن سلمان خارج از پروتكل ها دانستند زیرا عموما رئیس جمهوری ها برای استقبال از كسانی كه از نظر مقام از آن ها پایین تر باشند، پای پلكان هواپیما نمی روند.تارنمای رای الیوم علت این اقدام السیسی را این دانست كه او محمد بن سلمان را حاكم واقعی عربستان می داند و به دلیل جوان بودن ممكن است چندین دهه شاه عربستان باشد و در این میان مصر هم از عربستان بی نیاز نیست.
این نخستین سفر خارجی محمد بن سلمان به عنوان ولی عهد عربستان است و بر اساس اعلام روزنامه الریاض عربستان، این دیدار را بنا بر دعوت رئیس جمهوری مصر انجام می دهد .
محمد بن سلمان پیش از این چهار بار به عنوان یك مقام عربستانی از مصر، دیدار كرده بود .محمد بن سلمان نخستین بار در ماه آوریل سال 2015میلادی به عنوان وزیر دفاع و مشاور ویژه سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان(پدرش) از مصر دیدار كرده و با «صدقی صبحی» وزیر دفاع مصر گفت و گوهایی داشت. دومین بار در ماه جولای سال 2015میلادی بود كه به عنوان جانشین ولی عهد، معاون دوم رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع عربستان از قاهره دیدار كرد . بار سوم نیز در ماه دسامبر همان سال بود و چهارمین بار در ماه آوریل 2016 میلادی بود كه با مقام های مصری 21 توافقنامه و یادداشت تفاهم و از جمله توافق برای ایجاد منطقه تجارت آزاد در سینا امضا كرد و اكنون برای پنجمین بار طی دو سال گذشته برای تقویت روابط اقتصادی دو كشور و گفت و گو در مورد بحران های منطقه ای و همچنین در مورد ایران از قاهره دیدار می كند.
گفته می شود یكی از موضوعاتی كه قرار است محمد بن سلمان با السیسی در مورد آن گفت و گو كند، اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت كشورش به این شهر است .همچنین گفته شده وی قرار است با السیسی در مورد نقش ایران در منطقه گفت و گو كند.
بحث تحریم قطر، مبارزه با تروریسم و تلاش برای نابود كردن آن، اوضاع سوریه، لیبی و یمن از جمله دیگر موضوعاتی است كه این شاهزاده جوان با مقام های مصری در مورد آن گفت و گو خواهد كرد.ولی عهد عربستان قرار است دوشنبه با «تواضروس دوم» رهبر قبطی های مصر در كلیسای جامع قبطی ها در منطقه عباسیه قاهره دیدار و گفت و گو كند. محمد بن سلمان نخستین مقام عالی رتبه عربستانی است كه از این محل دیدار می كند.
محمد بن سلمان قرار است هفتم ماه جاری میلادی به انگلیس برود و با «ترزا می » نخست وزیر این كشور دیدار و گفت و گو كند و پس از آن در سومین و آخرین ایستگاه سفرهای خارجی خود، 19 ماه مارس راهی آمریكا می شود و در این كشور با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا دیدار خواهد كرد.
رسانه های مصری انتخاب این كشور به عنوان نخستین ایستگاه سفرهای خارجی ولی عهد جدید عربستان را نشان دهنده تمایل او برای تقویت روابط و هماهنگی با مصر می دانند.
مصر و عربستان روابط اقتصادی قدرتمندی دارند، عربستان به ویژه پس از حوادث سال 2013 و بركناری «محمد مرسی» حمایت مالی زیادی از این كشور كرد و اكنون عربستان بیشترین سرمایه گذاری را در میان كشورهای عربی در مصر دارد .جدا از این شمار زیادی از كارگران و متخصصان رشته ها و حرفه های مختلف مصر در عربستان مشغول كارند.
پیش از دیدار محمد بن سلمان چهار هیات از عربستان برای فراهم آوردن مقدمات دیدار محمد بن سلمان به قاهره رفته بودند و مسئولان فرودگاه بین المللی قاهره نیز تدابیر شدید امنیتی در این فرودگاه اتخاذ كرده و در آن حالت فوق العاده اعلام كرده بودند.
خاورم **2041**