محمدصادق درودگر در گفت و گو با خبرنگار ورزشی ایرنا درباره اظهارات جیانی اینفانتینو رئیس فیفا در زمان سفر به تهران و تاكید بر لزوم دریافت حق پخش از سوی فوتبال در همه كشورها از جمله ایران،گفت: در تمام دنیا براساس معیارهای جذابیت برنامه تولیدی و بیننده در رسانه ها، حق پخش تعیین می شود.
درودگر در همین رابطه به فعالیت سامانه های پیامكی تبلیغاتی فوتبال اشاره كرد و گفت: سیستم درآمدی 60 تا 70 درصد در این سامانه ها اجرا می شود و تیم های محبوب فوتبال ایران برای این سامانه تبلیغاتی 180 میلیارد تومان ثروت ایجاد كرده و بخشی از آن را نیز دریافت كرده اند.
رئیس كمیته بازاریابی سازمان لیگ، فوتبال را عامل اصلی و تشویق كننده ارسال پیامك از سوی مردم برای سامانه های موبایلی عنوان كرد و گفت: تنها در یك برنامه زنده تلویزیونی در تلویزیون كه به موضوع فوتبال می پردازد، مردم نزدیك به 7 میلیون پیامك ارسال می كنند و باید به این نكته توجه كنیم كه این نشانه محبوبیت این برنامه نیست بلكه خاصیت فوتبال است.
درودگر با اشاره به پخش برنامه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، خانوادگی و غیره از صدا و سیما تصریح كرد: تمامی این برنامه ها مورد احترام هستند اما كدام یك از آنها تعداد بیننده ای بیشتر از فوتبال دارند؟ حتی هیچكدام از ورزش های دیگر مانند بسكتبال یا والیبال به اندازه فوتبال در جذب مخاطب موفق نبوده اند.
رئیس كمیته بازاریابی سازمان لیگ فوتبال با بیان اینكه مبنای محاسبه حق پخش فوتبال،تعداد بینندگان آن است،گفت: ما نمی خواهیم كه درآمد صدا و سیما را از برنامه های مختلف آشپزی، فرهنگی، آموزشی یا تفریحی بگیریم بلكه تنها خواسته ما آن است كه حق پخش فوتبال براساس تعداد بیننده آن پرداخت شود.
درودگر تاكید كرد: در حال حاضر 30 هفته مسابقات فوتبال در لیگ برتر برگزار می شود و براساس محاسبات ما هر هفته می توانیم 10 میلیارد تومان و در مجموع 300 میلیارد تومان حق پخش دریافت كنیم.
وی در پاسخ به این سوال كه مسئولان صدا و سیما می گویند فدراسیون های ورزشی دیگر برای پخش مستقیم مسابقات خود حتی حاضر به پرداخت پول به این سازمان هستند و درصورتی كه مسابقات فوتبال پخش نشود، باشگاه ها در جذب حامی مالی برای خود ناكام خواهند ماند، گفت: این منطق كاملا درست است و آن را می پذیریم؛ بسیاری از فدراسیون ها بدلیل توسعه رشته ورزشی خود دست به این اقدام می زنند اما نباید فراموش كنیم كه توسعه درآمد صدا و سیما از فوتبال است.
وی در ادامه تصریح كرد: حدود 80 درصد از درآمدهای تبلیغاتی صدا و سیما بدلیل پخش مستقیم مسابقات فوتبال است.
رئیس كمیته بازاریابی سازمان لیگ فوتبال با تاكید بر اهمیت منافع ملی خاطرنشان كرد: تمامی تصمیم گیری ها باید براساس منافع ملی باشد، فوتبال در ایران 100 سال سابقه دارد و نباید اجازه دهیم بدلیل موضوع حق پخش كنفدراسیون فوتبال آسیا ایران را محروم كند.
به گفته مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان این وزارت خانه و سازمان صدا و سیما در روزهای گذشته به توافقی بر سر پرداخت حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی دست یافته اند كه امید میرود به درآمد زایی باشگاه ها كمك كند ولی هنوز جزییات این توافق اعلام نشده است.
در همین راستا علی اصغر یوسف نژاد نایب رئیس فراكسیون ورزش مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان كرده است كه اگر مذاكرات وزیر ورزش و جوانان و رئیس سازمان صدا و سیما در خصوص حق پخش تلویزیونی به نتیجه نرسید مجلس شورای اسلامی برای حل آن ورود خواهد كرد.
این درحالی است كه علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی كه 11 دی ماه درخصوص مسئله حق پخش مسابقات ورزشی در خبرگزاری خانه ملت منتشر شده،از برگزاری جلسات متعدد با حضور خود، مسئولان صدا و سیما، وزارت ورزش و جوانان، رؤسای فدراسیون و باشگاههای فوتبال خبر داده و گفته بود كه براساس قانون برنامه ششم توسعه، موضوع پرداخت حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی از سوی رسانه ملی به متولیان حوزه ورزش باید تا پایان سال تعیین تكلیف شود.
به گفته نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، از آنجا كه تلویزیون و باشگاههای فوتبال بر سر میزان درآمد حاصله از این مهم اختلاف دارند، مقرر شد دیوان محاسبات به عنوان داور و مرجع مورد قبول طرفین میزان درآمد سالانه آگهیهای تبلیغاتی تلویزیونی ناشی از مسابقات ورزشی و نیز تبلیغات داخلی ورزشگاهها را با احتساب هزینههای مربوط اعلام كنند تا مبنایی برای رسیدن به فرمول تقسیم درآمدها باشد و توافقی صورت بگیرد.
عضو كمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینكه در جلسات مسئولان رسانه ملی و وزارت ورزش و جوانان،دو طرف به توافق نزدیك شدهاند، افزود: از آنجا كه در بند (پ) ماده 92 برنامه ششم آمده است؛ دولت مكلف است كه از طریق گفتوگوی وزارت ورزش و جوانان با صداوسیما تكلیف این موضوع را تا پایان سال 96 مشخص كند لذا نیازی به ارائه لایحه دراین خصوص نیست.
برای آگاهی از آخرین اخبار ورزش ایران و جهان با كانال ورزشی ایرنا در تلگرام irnavarzesh@ همراه شوید
ورزشی**9129** 1701
تهران - ایرنا - رئیس كمیته بازاریابی سازمان لیگ فوتبال ایران می گوید با توجه به درآمدزایی بالای عامل فوتبال برای صدا و سیما، پخش 30 هفته مسابقات لیگ برتر رقمی معادل 300 میلیارد تومان حق پخش می خواهد.