هیجانی که کرونا از مخاطبان ورزشی گرفت

۲۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۲۰
کد خبر: 83720763
هیجانی که کرونا از مخاطبان ورزشی گرفت

تهران- ایرنا- تعطیلی لیگ برتر فوتبال ایران و لیگ‌های معتبر دنیا نه تنها موجب پایین آمدن هیجان مخاطبین تلویزیونی شده بلکه این اتفاق صاحبان رسانه را با ضرررهای زیادی مواجه خواهد کرد.

نخستین روزهای سال نو میلادی شایعه‌ای در سطح جهان منتشر شد که ویروسی ناشناخته در چین ظهور کرده است. هرچند که در آن زمان اعلام کردند منشأ آن خفاش است اما عدم تولید دارو برای درمان آن موجب شد تا این بیماری در سطح جهان گسترش پیدا کند برای رسیدن نیروی نامریی سرزمین خاقان به ایران کمتر از ۲ ماه زمان کافی بود.

با انتشار خبر ورود این شبح، کشور در شرایط ویژه قرار گرفت و برای پیشگیری از آن ستادی به نام پیشگیری از کرونا تشکیل شد. یکی از راهبردهای این ستاد، لغو مسابقات و تمرینات ورزشی بود. راهبردی که لیگ برتر، لیگ وزنه‌برداری، مسابقات داخلی، اردوهای آماده‌سازی و اعزام‌ها را کنسل و بسیاری از ورزشکاران و شهروندان را خانه‌نشین کرد؛ اما این مشکل تنها در ایران نبود بلکه کرونا در کوتاه‌مدت قاره سبز را درنوردید و اکنون سریع‌تر از «کریستف کلمب» به قاره آمریکا رسیده است. با ورود این شبح خوفناک بیشتر لیگ‌های معتبر دنیا تعطیل شدند و مسابقات انتخابی المپیک به زمان دیگر موکول شد. همچنین آزمایش شمار زیادی از ورزشکاران نامدار مثبت اعلام شده است.

سوای اینکه در آینده چه تصمیمی در زمینه قهرمانی تیم در این لیگ‌ها گرفته خواهد شد لغو مسابقات از ۲ جنبه برای رسانه و مخاطب آن آسیب‌آفرین است. تماشای فوتبال و هیجان ناشی از آن‌یکی از سرگرمی‌های مخاطبان تلویزیونی به‌ویژه قشر جوان و نوجوان در ایران و جهان است. اکنون‌که این قشر به خاطر شیوع ویروس کرونا خانه‌نشین هستند و لیگ نیز تعطیل است آنان باید دنبال چه هیجانی باشند. جوانان و نوجوانانی که ساعت‌ها در پای گیرنده انتظار بازی تیم محبوب خود را می‌کشند این روزها در بی‌خبری تمام به سر می‌برند. بی‌خبری که جای خود را به حجم بالایی از خبرهای کرونایی و توصیه‌های بهداشتی داده است. دانش‌آموزان و دانشجویانی که در یک ماه گذشته از کلاس درس و دانشگاه دور ماندند به خاطر تعطیلات پرشمار کلافه هستند. خالی بودن برخی از برنامه‌های تلویزیونی از هیجان و سرگرمی این کلافگی را بیش از پیش کرده است.

 اما بخش دوم آسیب متوجه رسانه‌ها است؛ رسانه‌هایی که با پخش رقابت‌های مختلف ورزشی مخاطبان زیادی جذب می‌کردند. جذب مخاطب و بالا بودن آمار تماشاچی برنامه موجب شده بود تا هزینه جذب تبلیغات رسانه‌ای متفاوت از دیگر آگهی‌های بازرگانی باشد. با تعطیل شدن رقابت‌های لیگ برتر تلویزیون پخش فوتبال به‌عنوان یک رقابت جذاب را ازدست‌داده و بدون شک این کاربر روی درآمدزایی آن نیز تاثیر خواهد گذاشت.

کانال‌های ورزشی کارتی، تلویزیون‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های خصوصی با تعطیلی لیگ‌های معتبر دنیا عملا بخش زیادی را از درآمدزایی خود از دست دادند و میزان مخاطب آنان نیز پایین آمده است. همچنین تلویزیون باشگاه‌ها و شبکه‌های وابسته به تیم‌های بزرگ باید چشم به راه آغاز لیگ‌های معتبر و مسابقات تلویزیونی باشند.

سایه شوم کرونا بر ورزش و رسانه‌های ورزشی در ۶ ماه آینده به‌طور حتم المپیک را نیز تهدید خواهد کرد تهدیدی که اگر اجرایی شود بدون شک فاجعه ورزشی رخ خواهد داد فاجعه‌ای که هم رسانه و هم مخاطب را از پخش و دیدن بزرگ‌ترین جشنواره ورزش جهان محروم می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha