۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۴۸
کد خبر: 82853067
T T
۰ نفر
مديريت بهره وري 755 هكتار پارك جنگلي به شهرداري بانه واگذار شد

سنندج - ايرنا - رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري بانه گفت: با اجراي قوانين مرتبط، احاله مديريت بهره روي 755 هكتار زمين ملي در قالب 2 پارك جنگلي حاشيه سد بانه و پارك نوروز به شهرداري واگذار شد.

عثمان صالح زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: پارك نوروز به مساحت پنج هكتار و پارك حاشيه سد سبدلو به مساحت 750 هكتار با حفظ پوشش جنگلي طبيعي براي احياي جنگل، احداث آلاچيق، پاركينگ، شهر بازي، رستوران و كافي شاپ در راستاي اهداف توسعه صنعت گردشگري، حمايت و حفاظت از منابع طبيعي و بهره وري و بهره برداري اصولي از اراضي طبيعي به شهرداري بانه واگذار شده است.
وي افزود: احاله مديريت و بهره وري پارك بابوس به مساحت 17 هكتار و پارك كوپيچ به مساحت 45 هكتار به شهرداري نيز در حال انجام است.
صالح زاده با بيان اينكه 27 هكتار از جنگل هاي شهرستان بانه با مشاركت سازمان هاي مردم نهاد و بهره برداران محلي احيا شد، گفت: با توجه به اينكه تخريب جنگل ها رو به افزايش است بودجه حفاظت در اين بخش كافي نيست.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري بانه اضافه كرد: بازنگري 3 طرح مرتعداري در روستاهاي بيانداره، وزمله و بادمجان در راستاي تثبيت شغل دامداري در مراتع و بحث باغداري اقدام شده است.
به گفته وي، براي حفظ منابع پايه اي آب و خاك، جلوگيري از وقوع سيلاب بعنوان بلاي طبيعي و جلوگيري از هدر رفت آب هاي جاري نسبت به اجراي پروژه هاي بخش آبخيزداري اقدامات مهمي انجام شده است.
وي افزود: سدهاي رسوب گير گايوني و ملاتي در روستاي خشكدره با حجم 22 متر مكعب و سدهاي رسوب گير گايوني و ملاتي در روستاي سر ته زين با حجم 558 متر مكعب در آبراهه هاي بالا دست اين روستاها احداث شده است.
اين مسئول به اهميت اجرايي شدن شعار اقتصاد مقاومتي توليد و اشتغال اشاره كرد و گفت: در راستاي اجرايي كردن اين شعار با همكاري و مشاركت جهاد كشاورزي نسبت به استعداديابي و تخصيص اراضي ملي براي اجراي طرح توسعه باغات در 125 هكتار با اشتغالزايي 66 نفر اقدام شده است.
صالح زاده يادآور شد: امسال در هفته منابع طبيعي 19 هزار و 200 نهال از انواع گونه هاي جنگل و زينتي سرو نقره اي، سرو خمره اي، ارغوان، داغداغان، سنوبر، بيد مشك، افرا، بادام تلخ، سنجد و اقاقيا در مناطق مختلف شهرستان با توجه به تقاضاي افراد حقيقي و حقوقي غرس مي شود.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري بانه با بيان اينكه بيشتر جنگل هاي بانه بلوط است، گفت: جنگل هاي بلوط شامل سه گونه مازو دار، بلوط دار و وي ويل است كه اين گونه ها در مناطق ديگر كمياب است.
وي حفاظت از آب و خاك را مهمترين اثر و كاركرد جنگل هاي بانه دانست و ادامه داد: توليد محصولات داروي، خوراكي و صنعتي از ديگر كاركردهاي جنگل هاي طبيعي و بكر اين شهرستان است.
صالح زاده گفت: شهرستان بانه داراي 115 هزار هكتار مراتع درجه يك، 14 هزار هكتار مراتع درجه دو و 21 هزار هكتار مراتع درجه سه است كه اين مراتع در بحث دامداري وابسته به مراتع تاثير گذار هستند و بيش از 70 درصد دامداري هاي بانه براي چراي دام از اين مراتع استفاده مي كنند.
وي با بيان اينكه آتش سوزي ها در عرصه هاي طبيعي شهرستان با مشاركت مردم 50 درصد كاهش يافته است، اظهار كرد: با توجه به شرايط ويژه آب و هوايي، مشاركت مردم در امر پيشگيري و اطفاي حريق در جنگل ها و مراتع و ايجاد اكيپ هاي اطفاي حريق در روستاها، امسال فقط 13 فقره آتش سوزي در سطح 31 هكتار داشتيم كه كنترل شد.
وي همچنين به كنترل و پيشگيري آفت لورانتوس دموكه اشاره كرد و گفت: امسال پيشگيري و كنترل آفت لورانتوس در پنج هزار هكتار از جنگل هاي بخش آرمرده و نمشير انجام شد.
به گزارش ايرنا، هفته منابع طبيعي اهدافي مانند ترويج و اشاعه فرهنگ منابع طبيعي در بين اقشار، ساماندهي و جلب مشاركت مردم، سازمان هاي دولتي و غير دولتي به منظور غرس نهال در عرصه هاي طبيعي و زمينه سازي براي توسعه پايدار جامعه و ايجاد حساسيت در بين مسئولان به منظور اهميت حفاظت از آب، خاك و عرصه هاي ملي را دنبال مي كند.
هفته منابع طبيعي در اكثر كشورها با توجه به تغييرات آب و هوايي برگزار مي شود به عنوان مثال در كشورهاي گرمسير در فصل پاييز و در كشورهاي سردسير در فصل بهار برگزار مي شود.
شهرستان بانه 80 هزار هكتار جنگل و 50 هزار هكتار مرتع دارد و بيش از 80 درصد مساحت شهرستان را جنگل و مرتع تشكيل مي دهد.
15 تا 22 اسفند هفته منابع طبيعي و درختكاري است.
بانه با 158 هزار نفر جمعيت در 270 كيلومتري غرب سنندج واقع شده است.
7469/9102