۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۲۷
کد خبر: 82853458
T T
۰ نفر
تربت حيدريه در معرض خطر ريزگردها

تربت حيدريه - ايرنا - رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري تربت حيدريه گفت: 10 هزار هكتار از مراتع جنوب تربت حيدريه تبديل به بيابان شده و يك كانون بحران فرسايش بادي بوجود آمده كه چنانچه براي آن تدبيري نشود، ريزگردها دامن اين شهرستان را نيز خواهد گرفت.

به گزارش ايرنا، عليرضا قادري روز سه شنبه در آيين روز درختكاري افزود: ريشه اين مشكلات به دليل 15 سال خشكسالي مستمر ناشي از گرمايش جهاني و تغيير اقليم، است.
وي با بيان اينكه با وجود مكاتبات صورت گرفته، اكنون پروژه ها و طرح هاي مصوب آبخيزداري در اين شهرستان همچنان معطل 330 ميليارد ريال تامين اعتبار است، گفت: با اين حال هيچگاه به اميد اعتبارات دولتي نبوديم و با تعامل و مشاركت هاي مردمي در حال احداث و تقويت بندهاي خاكي در بالادست قنوات هستيم تا ضمن مهار روان آب ها، سفره هاي زيرزميني و قنوات نيز از اين طريق تغذيه شوند.
قادري همچنين اظهار كرد: امسال يگان حفاظت منابع طبيعي شهرستان با همكاري دستگاه قضايي، تعداد 50 فقره پرونده تخريب و تصرف اراضي ملي تشكيل و متخلفان به مراجع قضايي معرفي و تاكنون 6 فقره از اين پرونده ها رسيدگي و ميزان 30 هزار مترمربع از اراضي ملي خلع يد شد.
وي در ادامه گفت: شهرستان تربت حيدريه با 255 هزار هكتار اراضي منابع طبيعي، بر اساس نقشه پوششي گياهي 500 هكتار بيشه زار و جنگل هاي خشك در ارتفاعات نسر و سريشا و 58 هزار هكتار مراتع خوب و متراكم و 165 هزار هكتار مراتع كم تراكم و فقير دارد و اين بدان معنا است كه 70 درصد مساحت اين خطه در عرصه منابع طبيعي قرار دارد.
قادري ضمن بيان اين كه در عرصه هاي آبخيزداري، با بيش از 50 حوزه و زيرحوزه تاكنون حدود 25 درصد از عمليات آبخيزداري انجام شده، افزود: يكي از راهكارهاي اساسي در مقابله با بحران آب و خشكسالي هاي اخير، ايجاد سدها و بندهاي خاكي است و با توجه به باران هاي سيل آسا و روان آب ها بخصوص در اسفند و فروردين، احداث اين پروژه ها در تقويت سفره هاي آب هاي زيرزميني بسيار ضروري و تاثيرگذار است.
وي با بيان اينكه با رايزني مسوولان شهرستان يك ميليارد ريال براي اين كانون بحران براي سال آينده طرح مصوب و اعتبار در رديف اعتبارات در نظر گرفته شده، افزود: عمليات اجرايي اين پروژه سال آينده آغاز خواهد شد.
وي همچنين گفت: با پيگيري مسوولان شهرستان و با توجه به سيل خيز بودن روستاي برس و شهر كدكن، 35 هزار هكتار از اراضي اين منطقه در رديف اعتبارات ملي قرار گرفته و از سال آينده عمليات اجرايي اين طرح ها نيز آغاز مي شود.
قادري با بيان اينكه امسال 13 هزار هكتار از اراضي ملي سند دار شده اند، افزود: همچنين در طول سالجاري 52 هكتار از اراضي جلگه رخ را به شهرك صنعتي اين منطقه و 116 هكتار حريم روستاها به بنياد مسكن انقلاب اسلامي براي اجراي طرح تحويل شد.
وي در ادامه به اشتغالزايي توسط اداره مطبوعش اشاره و اظهار كرد: 1200 هكتار از اراضي در ارتفاعات كدكن را به كشت گياهان دارويي اختصاص داديم كه ظرف سه ماه بهره بردار مبلغ يك ميليارد ريال محصول برداشت كرده كه 140 ميليون ريال آن بهره مالكانه است و بهره بردار به حساب دولت واريز كرده است.
قادري همچنين گفت: امسال به مناسبت هفته منابع طبيعي 16 هزار اصله نهال بين شهروندان در مناطق مختلف بصورت رايگان و نيمه بها توزيع شد.
در اين آيين شهردار، اعضاي شوراي اسلامي شهر و برخي مسوولان تربت حيدريه نيز به رسم يادبود درختي غرس كردند.
شهرستان 225 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد قرار دارد.
6121 /1744