۱۶ اسفند ۱۳۹۶، ۸:۵۹
کد خبر: 82854317
T T
۰ نفر
اورژانس هوایی؛ ضرورتی احیا شده در غرب خراسان رضوی

سبزوار- ایرنا- تحول در نظام سلامت یكی از مهمترین اهداف دولت تدبیر و امید برای ارتقای سطح كلی سلامت مردم در جامعه است و در این میان بهره بردن از اورژانس هوایی در مناطقی ویژه از جمله غرب خراسان رضوی را می توان از مهمترین مصادیق آن برشمرد.

به گزارش ایرنا، در سالهای اخیر حوزه سلامت كشور موفق شده است با بهره مندی از بسته های طرح تحول نظام سلامت به پیشرفتهای چشمگیری در سطح كلان سلامت مردم و بالا رفتن شاخصه های مربوط به آن برسد.
در این میان اورژانس هوایی نیز به عنوان یكی از بسته های مطرح شده در طرح تحول نظام سلامت است كه با هدف افزایش مراقبتهای بهداشتی اولیه، كاهش مرگ و میر ناشی از مخاطرات و حوادث جاده ای و تسریع در ارائه كمكهای پزشكی به نقاط دورافتاده و سخت گذر راه اندازی شده است.
این خدمت دولت تا به امروز نقش مهمی در بهبود میزان بقای بیماران و كاهش چشمگیر آمار كشته شدگان داشته است و مناطق روستایی، فرعی و سخت گذر زیادی را زیر پوشش امدادی برده است.
سبزوار در غرب استان خراسان رضوی نیز با توجه به موقعیت خاص خود و قرار گرفتن در مسیر شاهراه اصلی غرب به شرق كشور و مشهد الرضا(ع) كه سالانه میزبان 27 میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران است به عنوان یكی از نقاط معین در امدادرسانی حوادث برای این منطقه و استانهای همجوار مشخص شده و یك پایگاه اورژانس هوایی در آن ایجاد شده است.

*پنج میلیارد ریال اعتبار برای ساخت پایگاه اورژانس هوایی
رئیس دانشگاه علوم پزشكی سبزوار گفت: از دستاوردهای مهم دولت در حوزه سلامت منطقه، راه اندازی اورژانس هوایی در سبزوار بود كه آذرماه سال 94 با همكاری یگان هوایی نیروی انتظامی سبزوار شروع به كار كرد.
دكتر علیرضا مسلم تصریح كرد: برای ساخت این پایگاه بیش از پنج میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و این بالگرد با اجاره ماهانه یك میلیارد و 500 میلیون ریال از هوانیروز در اختیار دانشگاه علوم پزشكی سبزوار قرار دارد. تمامی این هزینه ها بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی بوده است.
وی با بیان اینكه از 6 دانشگاه علوم پزشكی مستقر در خراسان رضوی اكنون دانشگاههای مشهد و سبزوار مجهز به اورژانس هوایی هستند، گفت: پایگاه هوایی اورژانس سبزوار، نوزدهمین پایگاه هوایی در مناطق محروم كشور است كه با شعاع پروازی 150كیلومتر، توانایی پوشش و خدمت رسانی به سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، اسفراین، جاجرم، كاشمر، بردسكن، خلیل آباد، نیشابور و تا نزدیكی های قوچان را دارد.
دكتر مسلم، با بیان اینكه میانگین زمان رفت و برگشت بالگرد در ماموریت های انجام شده حدود 40 دقیقه است، عنوان كرد: از این نوع اورژانس برای كمك پزشكی فوری در حوادثی كه دارای مصدومان با تعداد بالا و بدحال است و به دلیل بعد مسافت امكان امدادرسانی سریع به آنها وجود ندارد، استفاده می شود.
یك مصدوم سانحه رانندگی در محور سبزوار- شاهرود كه با بالگرد به بیمارستان انتقال یافته بود به خبرنگار ایرنا گفت: شهریور امسال با خانواده خود قصد سفر به تهران را داشتیم كه در كیلومتر 55 محور سبزوار به شاهرود دچار حادثه شدیم.
محمدرضا اكبری افزود: بر اثر این حادثه پای چپم از ناحیه استخوان ران و قفسه سینه ام دچار آسیب دیدگی شدید شد و همسر و فرزندانم نیز در این حادثه از نواحی مختلف بدن آسیب دیدند.
وی اظهار كرد: تكنیسین های اورژانس به سبب وخامت اوضاع جسمانی ام تشخیص دادند برای انتقال نیاز به استفاده از اورژانس هوایی است كه بلافاصله با هماهنگی صورت گرفته به سرعت از طریق بالگرد به بیمارستان منتقل شدیم.
اكبری پس از حدود پنج ماه از بروز این حادثه گفت: امروز سلامت خود و خانواده ام را پس از لطف خدا، مرهون انتقال سریع به بیمارستان به وسیله اورژانس هوایی در این منطقه می دانم.
دهیار روستای برگو از توابع بخش روداب سبزوار نیز گفت: یكی از زنان باردار این روستا به وسیله امداد هوایی به بیمارستان منتقل شد و جان نوزادش نجات یافت.
علی ترشیزی افزود: بر اساس گزارش ماموران فوریتهای پزشكی جان نوزاد در معرض خطر بود كه با اعزام بالگرد به روستا و تلاش تكنیسین های اورژانس هوایی با انتقال سریع این خانم باردار به بیمارستان شهیدان مبینی سبزوار، نوزاد در بهترین شرایط متولد شد.
وی ادامه داد: كوهستانی و سخت گذر بودن مسیر روستا تا راه آسفالته و فاصله 80 كیلومتری آن تا نزدیك ترین مركز درمانی، سبب تاخیر در خدمات رسانی آمبولانس های اورژانس به بیماران می شود كه با راه اندازی اورژانس هوایی این مشكلات برطرف شده است.

*اورژانس هوایی یك ضرورت ملی
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: عبور سالانه بیش از 6 میلیون خودرو سبك و سنگین از محورهای سبزوار، این مسیر را به یكی از 10 جاده پرخطر كشور تبدیل كرده است.
رمضانعلی سبحانی فر ادامه داد: از طرفی وجود نقاط سخت گذر در سطح شهرستان های غرب خراسان رضوی و منطقه كویری جنوب سبزوار، بیانگر اهمیت استقرار اورژانس هوایی در منطقه است.
او اظهار داشت: از آنجایی كه انتقال زمینی بیماران با برخی محدودیت ها همچون زمان، مناطق سخت گذر، محدودیت ظرفیت كابین آمبولانس ها، تغییرات مكرر سرعت و ترافیك همراه است، انتقال به موقع هوایی مصدومان به مراكز درمانی یك ضرورت ملی به شمار می آید.
این نماینده مجلس با بیان اینكه خدمات اورژانس هوایی از 2 سال پیش در شهرستان سبزوار در دستور كار قرار گرفته، خاطرنشان كرد: این خدمت از مصادیق تحقق طرح تحول سلامت و ارتقای خدمات پزشكی در منطقه است كه وزارت بهداشت سرمایه گذاری مناسبی در این زمینه انجام داده است.
سبحانی فر گفت: گسترش پایگاه های اورژانس هوایی یكی از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه توسعه خدمات بهداشت و درمان در مناطق محروم است كه هم اكنون نیز به دنبال آن است تا با ادامه این روند دسترسی مردم را به فوریت های پزشكی در نقاط مختلف كشور از طریق هوا گسترش دهد.

*كاهش زمان رسیدن اورژانس به بالین بیمار
رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشكی سبزوار گفت: استفاده از امكانات اورژانس هوایی سبب سرعت بخشیدن در ارائه خدمات به بیماران و حفظ جان انسان‌ها بویژه در شرایطی كه جان مصدومان در معرض خطر است می شود.
دكتر علی شریفان افزود: در حوادث جاده ای زمان طلایی برای انتقال مصدوم به مراكز درمانی بسیار حائز اهمیت است و استفاده از بالگرد، زمان انتقال مصدومان را تا یك چهارم مسافت زمینی كاهش می دهد.
وی عنوان كرد: از ابتدای امسال اورژانس هوایی سبزوار 70 سورتی پرواز داشته كه 125 مصدوم و بیمار را جابه جا كرده و خدمات پزشكی لازم را به این افراد ارائه داده است.
دكتر شریفان اظهار كرد: از این تعداد 99 مصدوم تصادفی، 26 مصدوم بیماران غیرتصادفی شامل بیماران قلبی، سكته مغزی و زنان بارداری بودند كه به وسیله بالگرد به بیمارستان ها منتقل شدند.
رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشكی سبزوار با بیان اینكه زمان رسیدن اورژانس هوایی به سرصحنه بستگی به شرایط جوی و جغرافیایی دارد، عنوان كرد: اما به طور میانگین هر پرواز بین 6 تا 10 دقیقه به محل حادثه می رسد.
وی با اشاره به اهمیت زمان در اورژانس های مامایی گفت: تیرماه امسال یك نوزاد در مسیر انتقال مادر به بیمارستان در بالگرد متولد شد كه در صورت نبود بالگرد و تاخیر در زمان رسیدن بر بالین مادر باردار امكان آسیب به مادر و نوزاد وجود داشت.
شریفان با بیان اینكه استفاده از خدمت اورژانس هوایی عمومی است گفت: گروه آمبولانس هوایی، مجهز به وسایلی شامل دارو، دستگاه نوار قلب، دستگاه تنفس مصنوعی و برانكارد است كه می تواند معالجه بیمار و فرد مجروح را تا رسیدن به بیمارستان به عهده بگیرد.
وی در خصوص برنامه اورژانس هوایی در ایام نوروز گفت: در این ایام در مسیرهای سبزوار- شاهرود و سبزوار- نیشابور 6 پایگاه اورژانس مستقر است و كدهای زمینی فعال است تا بلافاصله بر بالین مصدومان حضور یافته و در صورت نیاز به اورژانس هوایی، درخواست های لازم را اعلام نمایند.
وی با اشاره به چالش پیش روی اورژانس هوایی اظهار كرد: به دلیل محدودیت های پرواز در شب، خدمت رسانی به مصدومان با بالگرد از یك ساعت پس از طلوع آفتاب آغاز و تا یك ساعت پیش از غروب آفتاب به پایان می رسد.
26 مركز اورژانس شهری و روستایی با 29 دستگاه آمبولانس، یك دستگاه اتوبوس آمبولانس، یك دستگاه موتورسیكلت آمبولانس و یك بالگرد زیر نظر مركز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشكی اورژانس سبزوار فعالیت دارند.
سبزوار در فاصله 230 كیلومتری غرب مشهد واقع است.
7495/8145/5132