۱۶ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۳۱
کد خبر: 82854357
T T
۰ نفر

نان با كیفیت مطالبه ای كه محقق نشد

۱۶ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۳۱
کد خبر: 82854357
نان با كیفیت مطالبه ای كه محقق نشد

شهركرد- ایرنا- نان با كیفیت یكی از مطالبات جدی مردم بوده و هست كه با وجود تلاش های بسیار برای تحقق این مطالبه اما همچنان شاهد عرضه نان بی كیفیت به مردم مناطق مختلف كشورهستیم.

به گزارش ایرنا، دور ریز زیاد، خمیر بودن بخش هایی از نان، استفاده از جوش شیرین و طبخ نامطلوب، عمده دلایل نارضایتی مردم از بی كیفیتی نان در نانوایی ها با آرد سهمیه ای و حتی آزادپز است.
اما با وجود آزادسازی قیمت آرد و نان به بهانه افزایش كیفیت همچنان عرضه نان بی كیفیت در این استان ادامه دارد.
هرچند انتظار می رفت با افزایش نانوایی های سطح شهر كه البته بیشتر در قالب واحدهای آزادپز فعال هستند، با ایجاد فضای رقابتی شاهد افزایش كیفیت نان باشیم اما این امر نه تنها محقق نشد بلكه با وجود آزادسازی قیمت آرد و نان به بهانه افزایش كیفیت، همچنان شاهد پخت و عرضه نان بی كیفیت در استان هستیم.
برخی كارشناسان بی توجهی به نحوه پخت نان از سوی مسئولان را یكی از علل بی كیفیتی نان عنوان و توصیه می كنند باید بر نحوه پخت خبازی ها نظارت بیشتری انجام گیرد.
هرچند مسئولان مدعی هستند نان عرضه شده در استان نسبت به استانهای همجوار از كیفیت بهتری برخوردار است و در سالهای اخیر اقدامات بسیاری برای ارتقای سطح كیفی این ماده غذایی صورت گرفته، اما همچنان نان با كیفیت به دست مردم داده می شود.
بگفته رئیس صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری هم اكنون 750 نانوایی دولتی و 200 نانوایی آزادپز در این استان در حال فعالیت است و در سال جاری بیش از 19 هزار بازرسی از این واحدها انجام گرفته است.
سید نعیم امامی افزود: در این بازرسی ها 301 تخلف كشف شده كه از این تعداد 84 مورد در خصوص رعایت نكردن بهداشت، 63 مورد درج نكردن قیمت، 68 مورد كم فروشی و تقلب و 47 مورد نیز به دلیل گرانفروشی بوده است.
وی تصریح كرد: بازرسی و نظارت بر نانوایی ها بیش از سایر واحدهای صنفی انجام می گیرد و با تشدید نظارت ها و پلمپ نانوایی های متخلف تلاش می شود نان عرضه شده به مردم از كیفیت بیشتری برخوردار شود.
رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به علل بی كیفیتی نان پخت شده در استان اشاره می كند و می گوید: درحالی كه طی سالهای اخیر قیمت حامل های انرژی، دستمزد كارگر و نرخ بیمه افزایش پیدا كرده اما به تناسب آن قیمت نان افزایش چندانی نداشت و همین امر سبب شده تا فعالیت نانوایی ها، توجیه اقتصادی نداشته باشد و شاطران قدیمی و متبحر این شغل را رها كرده و زمینه برای ورود افراد مبتدی فراهم شود.
سید عبدالله رضوی با بیان اینكه آرد عرضه شده به واحدهای نانوایی از گندم تولید شده در استان تامین می شود، تصریح كرد: گندم های تولیدی استان كیفیت بالایی ندارد و به سبب سن زدگی به ویژه در سالهای گذشته مرغوبیت خود را از دست داده است.
وی تخصیص یارانه بیشتر برای واحدهای نانوایی، افزایش قیمت نان و آموزش نانوایان غیرماهر را از مهمترین راهكارهای افزایش كیفیت نان برشمرد.
یك نانوا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، آرد بی كیفیت را دلیل اصلی كیفیت پایین نان عنوان كرد و گفت: آردهایی كه به واحدهای نانوایی داده می شود نه تنها یك دست نیستند بلكه كیفیت مطلوبی هم ندارند و همین امر سبب می شود تا در پخت نان با مشكل مواجه شویم.
وی تصریح كرد: مردم از ما گلایه دارند كه در پخت مناسب نان كوتاهی می كنیم و نمی توانیم نان مرغوب به آنها عرضه كنیم اما واقعیت این است كه زمانی كه آرد بی كیفیت باشد ما هرچقدر تلاش كنیم، نمی توانیم نان باكیفیت تولید كنیم.
از سوی دیگر مسئولان جهادكشاورزی مدعی اند كه سن زدگی در گندمزارهای استان به طور كامل مهار شده و با تعویض ارقام گندم دیم و آبی، كیفیت گندم های تولیدی در استان در حال افزایش است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد كشاورزی در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: 27 هزار هكتار از مزارع گندم استان به طور كامل سم پاشی شده و سن زدگی در این مزارع به كمتر از یك درصد رسیده است.
حمیدرضا دانش ادامه داد: 75 درصد تولید گندم در استان از مزارع آبی بدست می آید كه مشكل پروتئین ندارد و گلتون آن بالای 11.5 درصد است.
وی با بیان اینكه گلوتن مزارع دیم استان نیز در حد متوسط قرار دارد، تصریح كرد: در این خصوص سعی شده با تعویض ارقام گندم و توزیع آن در بین كشاورزان از سال زراعی جدید، گندم های با كیفیت تری در مزارع دیم استان كشت شود.
رئیس مركز بهداشت چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینكه در سالهای اخیر نظارت ها بر میزان نمك و جوش شرین مصرفی در نانوایی ها شدت بیشتری داشته است، تصریح كرد: افزایش نظارت و بازرسی های انجام گرفته سبب شده تا سطح نانوایی ها در استفاده از جوش شیرین به وضعیت مطلوب برسد.
عبدالمجید فدایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در خصوص مصرف نمك نیز 60 درصد نانوایی ها در وضعیت مطلوبی قرار دارند و استفاده آنها از نمك در پخت نان در حد مجاز است، اما استفاده از نمك در 40 درصد نانوایی ها كه بیشتر سنتی هستند بالاتر از حد استاندارد است.
وی ادامه داد: همچنین در سنجش های انجام شده در خصوص گلوتن نان نیز از 6 مورد نمونه گیری، 4 مورد مطلوب و 2 مورد نامطلوب بوده است.
رئیس مركز بهداشت چهارمحال و بختیاری، نظارت بر بهداشت محیط نانوایی ها را از دیگر اقدامات این مركز برشمرد و گفت: بازرسان بهداشت محیط ماهانه یك مرتبه از فضای نانوایی ها بازرسی می كنند.
فدایی افزود: رعایت بهداشت فردی، فضای فیزیكی استاندارد و كارت بهداشت از مهمترین اموری است كه اگر از سوی واحدهای نانوایی رعایت نشود تخلف به شمار می رود و مطابق قانون با واحدهای متخلف برخورد می شود.
اما در كنار تبعات اقتصادی و اجتماعی طبخ نان بی كیفیت، هدر رفت آب و از بین رفتن سرمایه های كشور نیز از اهمیت بالایی برخوردار می شود.
یك كارشناس حوزه آب در همین خصوص گفت: برای تولید هر كیلوگرم گندم بین 1300 تا 1500 لیتر آب مصرف می شود كه اصلاحا به آن آب مجازی گفته می شود.
سیدهاشم فاطمی تصریح كرد: برای پخت هر قرص نان 200 گرم آرد استفاده می شود كه با این حساب برای هر قرص نان 270 لیتر آب صرف می شود.
وی با بیان اینكه در ایران 30 درصد تولیدات مواد غذایی، میوه و سبزیجات دور ریز می شود، افزود: سالانه 20 میلیارد مترمكعب آب از این طریق هدر داده می شود و دورریز نان نیز در این هدررفت نقش بسزایی دارد.
با این وجود حكایت تلخ نان بی كیفیت در چهارمحال و بختیاری سالهاست كه مردم را درگیر خود كرده و راهكارهایی كه تاكنون نیز به مرحله اجرا درآمده نتوانسته بر افزایش كیفیت نان تاثیری زیادی داشته باشد.
مردم انتظار دارند كه چه افرادی كه در تهیه گندم فعالند و چه نانوایانی كه در پخت نان نقش دارند و از همه مهمتر مسئولانی كه رسالت خطیر نظارت بر روند تولید گندم تا پخت نان را بر عهده دارند به این نكته توجه كنند كه هستند اقشاری كه تنها ماده غذایی مصرفی شان نان است از همین رو تلاش كنند كه نان های باكیفیت تولید شود تا به دنبال آن به سلامت مردم لطمه ای وارد نگردد و از هدر رفت سرمایه های ملی جلوگیری شود.
7363/6021