۱۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۲۹
کد خبر: 82854744
T T
۰ نفر
ایران تعهداتش را تا زمان اجرای برجام توسط طرفهای دیگر انجام می دهد

وین - ایرنا - رضا نجفی نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: در جلسه سه شنبه (دیروز) شورای حكام آژانس تاكید كردیم كه تا زمانی به اجرای برجام ادامه می دهیم كه طرفهای دیگر نیز بطور كامل و بدون هر گونه شرطی تعهدات خود را اجرا كنند.

رضا نجفی در حاشیه سومین روز نشست فصلی شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی به خبرنگار ایرنا گفت: در شورای حكام مواضع ایران را تكرار و تاكید كردیم تا زمانی به اجرای برجام ادامه می دهیم كه طرفهای دیگر نیز بطور كامل و بدون شرط تعهدات خود را اجرا كنند.
وی افزود: در این جلسه درباره مسائل فنی مانند آب سنگین و مفهوم موجودی انبار توضیحاتی دادیم ولی كلا حرف ما این بود كه همانطور كه مدیر كل آژانس هم گفت ، شكست برجام شكست چند جانبه گرایی خواهد بود.
نجفی درباره موضوع پیشران هسته ای گفت: در این خصوص مطلبی مطرح نكردیم ؛ آژانس در این زمینه سوالی مطرح كرده و ما جواب آژانس را خواهیم داد و قرار نیست جواب دیگر كشورها را بدهیم.
نیكول شمپاین كاردار و نماینده آمریكا در شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی دیروز با طرح ادعای نگرانی واشنگتن درخصوص نقایص برجام و درخواست رسیدگی به آنها، گفت: ما همچنین روشن كرده ایم كه به تعهدات خود پایبند هستیم و انتظار داریم كه ایران نیز تعهدات خود را با دقت اجرا كند.
نماینده آمریكا در جلسه بعد از ظهر دیروز شورای حكام افزود: ما از درخواست آژانس برای دریافت توضیحات بیشتر از ایران براساس پروتكل الحاقی، در ارتباط با طرح های توسعه چرخه سوخت ایران از جمله پیشران هسته ای، استقبال می كنیم. ایران باید بطور كامل با تمام درخواست های آژانس برای دریافت اطلاعات و دسترسی ها همكاری كند و فعالیت های مرتبط با هسته ای خود را در چهارچوب تعهداتش نگاه دارد.
شمپاین افزود: آژانس این اختیار را دارد كه در صورت داشتن دلایل معتبر برای دسترسی به هر مكان مرتبطی در ایران - بدون تمایز بین مكانهای نظامی و غیرنظامی - درخواست بدهد تا بتواند عدم وجود فعالیتهای هسته ای اعلام نشده یا فعالیت های ناسازگار با برجام در ایران را تائید كند.
گزارش جدید آژانس و تائید اجرای تعهدات هسته ای ایران در چارچوب برجام در حالی است كه فشارهای واشنگتن بر كشورهای اروپایی در مورد رفع نواقص ادعایی برجام تشدید شده و مقامات آمریكایی و رژیم صهیونیستی گفته اند اگر نواقص مورد ادعای آنها در برجام برطرف نشود، آمریكا در موعد بعدی تمدید تعلیق تحریم ها در ماه مه (اردیبهشت) از تائید آن خودداری خواهد كرد.
'مایك پنس' معاون رئیس جمهوری آمریكا نیز روز دوشنبه در اجلاس لابی صهیونیستی آیپك گفت: اگر در چند ماه آینده نواقص برجام رفع نشود، آمریكا فورا از این توافق خارج خواهد شد.
اروپام**1078**1479
۰ نفر