۱۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۲۱
کد خبر: 82855779
T T
۰ نفر
بهزيستي و گامي به جلو براي مناسب سازي معابر

تهران - ايرنا - بهزيستي در هفته اي كه گذشت به خيابان هاي استاندارد و فضاهاي مناسب براي تردد معلولان اشاره كرد و آن را يكي از اصلي ترين حقوق افراد داراي معلوليت بيان كرد كه شرايط را براي حضور آنان در جامعه فراهم مي سازد.

اين در حالي است كه متاسفانه در اغلب موارد معابر و اماكن عمومي و حتي فضاي دستگاه هاي دولتي براي حضور و تردد معلولان مناسب نيست.
به گزارش خبرنگار ايرنا در حوزه بهزيستي و آسيب هاي اجتماعي ، افراد داراي معلوليت خيلي كم در فضاهايي مانند بازارها ، پارك ها و خيابان ها ديده مي شوند كه البته اين مساله به آن معنا نيست كه جمعيت اين افراد در كشور كم است بلكه اتفاقا با توجه به آمار حوادث جاده اي و ازدواج هاي فاميلي ، جمعيت قابل توجهي از معلولان در همين جامعه زندگي مي كنند اما به دليل شرايطي كه ما براي آنان فراهم كرده ايم ، امكان حضور در معابر و فضاهاي شهري را ندارند.
اين درحالي است كه معابر و بناهاي شهري بايد به گونه اي باشند كه معلولان بتوانند به راحتي ، آزادانه، بدون دغدغه و بدون خطر در محيط پيرامون خود تردد كنند و با حفظ شان انساني و شهروندي خود از تمام حقوقشان بهره مند شوند.
متاسفانه علاوه بر موانعي كه برخي شهروندان ناآگاه و بي مسئوليت مانند مانع كردن تردد افراد داراي معلوليت با پارك خودرو در پياده رو يا رمپ هاي آن ، ايجاد مي كنند ، برخي پياده روها اصلا شرايط لازم را براي تردد افراد داراي معلوليت و حتي افراد مسن يا زنان داراي كالسكه كودك يا چرخ سبد خريد ندارند و به اينگونه مهم ترين و بديهي ترين حق معلولان از آنان سلب شده است.
قابل توجه است كه اغلب دستگاه هاي دولتي نيز شرايط لازم را براي حضور معلولان در دستگاه هاي خود ندارند و معلولان براي بالا رفتن از پله ها يا استفاده از سرويس هاي بهداشتي اين ساختمان ها با مشكلات فراواني روبرو مي شوند.
بنابراين سامانه پيامكي معبر با شماره 3000012322 در دهم دي ماه سال گذشته راه اندازي شد تا افراد داراي معلوليت يا خانواده هاي آنان بتوانند مشكلات معابر و بناها را از لحاظ مناسب سازي به اين شماره ، پيامك كنند. اين پيامك ها توسط توسط كارشناسان بررسي مي شود تا آن مشكل برطرف شود.
بهزيستي به نكته اي در اين خصوص اشاره و تاكيد مي كند؛ اينكه بسياري از افراد بجاي اطلاع رساني در حوزه مناسب سازي ، تمام مشكلات خود در زمينه معلوليت را با اين سامانه در ميان مي گذارند چنانكه طبق اعلام اين هفته سازمان بهزيستي كشور از چهار هزار پيامك ارسال شده به اين سامانه، فقط 200 پيامك مربوط به حوزه مناسب سازي بوده است.
با توجه به اينكه پيگيري پيامك ها در حوزه مناسب سازي تاكنون موفقيت آميز بوده است ، انتظار مي رود كه اطلاع رساني هاي بيشتري در مورد اين سامانه صورت گيرد و افراد معلوليت نيز بيشتر از اين سامانه استفاده كنند.
گفتني است بيشترين مشكل افراد داراي معلوليت در حوزه مناسب سازي، طبق اطلاعات واصله از سامانه معبر مربوط به رمپ هاي ورودي معابر، ورودي ساختمان ها و همچنين سرويس هاي بهداشتي است.

**مراكز نگهداري معلولان و مشكلي كه آمد و رفت
مراكز نگهداري معلولان طي هفته هاي گذشته با مشكل بزرگي دست و پنجه نرم كرد تاجايي كه اين مراكز با خطر تعطيلي روبرو شدند.
120 هزار فرد داراي معلوليت ،سالمندي يا بيماري مزمن رواني در اين مراكز به صورت روزانه يا شبانه روزي ، نگهداري مي شوند كه هر ماه حدود 40 تا 80 ميليارد تومان يارانه به دو هزار مركز بهزيستي پرداخت مي شود.
اما طي هفته هاي گذشته به دليل اختصاص نيافتن اعتبارات لازم از خزانه به اين مراكز ، يارانه آنها در ماه هاي آذر ، دي و بهمن پرداخت نشد و آنها را در وضعيت بحراني قرار داد.
اما خوشبختانه انوشيروان محسني بندپي، رئيس سازمان بهزيستي كشور و محمد باقر نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه اين هفته توانستند اين مشكل را به خوبي پيگيري و برطرف كنند و در نهايت 210 ميليارد تومان به اين مراكز پرداخت شد و سازمان بهزيستي كشور اعلام كرد كه يارانه اسفند ماه اين مراكز نيز تا پايان اسفندماه جاري پرداخت خواهد شد.

**وضعيت سلامت روان زلزله زدگان
اخباري طي اين هفته منتشر شد كه خودكشي در مناطق زلزله زده مشاهده مي شود و وضع سلامت روان زلزله زدگان خوب نيست؛ حبيب الله مسعودي فريد معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور نيز هر چند مواردي از خودكشي منجر به فوت در مناطق زلزله زده را تاييد كرد اما گفت: طي جلسه مشترك با وزارت بهداشت، اين مساله بررسي شد و تفاوت معناداري بين آمار خودكشي هاي (منجر به فوت) 9 ماهه امسال در مقايسه با مدت مشابه سال قبل به دست نيامد.
مسعودي فريد اين نكته را هم اظهار كرد كه با توجه به اينكه مشكلات و عوارض و علايم روحي و رواني بلاياي طبيعي مانند زلزله دو ماه بعد از وقوع آن ، بروز مي كند، زلزله زدگان كرمانشاه مي توانند براي دريافت مشاوره هاي رايگان با خط صداي مشاوره با شماره 1480 تماس بگيرند.
به گفته وي، خدمات اين سامانه رايگان است و علاوه براين ازكمك هاي اعتباري و تيم هاي مشاوره اي بهزيستي نيز بهره گرفته شده است و با همكاري آموزش و پرورش، روي ارتقاي سلامت روان دانش آموزان حادثه ديده ، كار مي شود چراكه برخي از كودكان استرس هاي بعد از سانحه دارند و صحنه آن به خاطرشان مي آيد و تنها راه مقابله با اين استرس ها، مداومت مراقبت هاي روانشناسي است .
زمين لرزه 7.3 ريشتري 21 آبان در 11 كيلومتري بخش ازگله و 32 كيلومتري شهرستان سرپل ذهاب در غرب كرمانشاه 620 كشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت؛ اين زلزله به 10 شهرستان و يك هزار و 930 روستاي استان كرمانشاه خسارت وارد كرد و براساس ارزيابي بنياد مسكن انقلاب اسلامي بيش از 100 هزار واحد مسكوني شهري و روستايي آسيب كلي و جزئي ديدند.
اجتمام**9185**1776
۰ نفر