۱۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۱۹
کد خبر: 82856499
T T
۰ نفر
قرارداد ساخت واگن و نیروگاه خورشیدی100مگاواتی، مهمترین تحولات صنعتی هفته

تهران- ایرنا- مهمترین رویدادهای بخش صنعت در هفته گذشته امضای قراردادهایی مانند تامین و ساخت 450 دستگاه واگن مترو بین ایدرو و یك شركت چینی و همچنین ساخت نخستین نیروگاه خورشیدی 100مگاواتی در پسابرجام با همكاری ایتالیا بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در این هفته قرارداد همكاری تامین و ساخت 450 دستگاه مترو برای شهرهای اهواز، شیراز و تبریز بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شركت پوژن چین امروز امضا شد.
بر این اساس تولید و تامین واگن های مورد نیاز با فناوری روز جهان برای نخستین بار در شركت واگن پارس با مشاركت شركت خارجی انجام می شود.
با توجه به مذاكره های انجام شده برای تجهیز و راه اندازی شركت پارس مبلغ 25 میلیون یورو سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده كه طرف خارجی برای این سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی كرده است.
شمار واگن ها در این قرارداد 450 دستگاه برای شهرهای اهواز، شیراز و تبریز است و شركت پوژن متعهد شد اعتبار مالی پروژه تا سقف 85 درصد را از منابع چین تامین كند.
در این همكاری مشترك به طور متوسط 35 درصد و در نهایت 59 درصد داخلی سازی واگن های آلومینیومی در ایران انجام می شود كه با این توافق برنامه استفاده از حداكثر توان و ظرفیت داخلی و انتقال فناوری و دانش فنی تحقق می یابد.

** امضای تفاهمنامه توسعه میدان نفتی سوسنگرد بین «ایدرو اویل» و شركت هندی
در این هفته، تفاهمنامه همكاری و مشاركت در توسعه میدان نفتی سوسنگرد بین شركت ایدرو اویل به نمایندگی از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شركت هندی «او.ان.جی.سی ویدش» هند امضا شد.
هدف از این تفاهمنامه، امكان تشكیل كنسرسیوم و همچنین پیش بینی نتایج مذاكره هاست.
تفاهمنامه مشابهی نیز با شركت روسی «زاروبژ نفت» امضا شده است.

** برنامه ریزی برای احیای كفش ملی با مشاركت برند «كیكرز»
مدیرعامل شركت سرمایه گذاری آتیه صبا وابسته با وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی این هفته در نشست خبری گفت: شركت كیكرز كه از زیرمجموعه های «رویال گروپ» اروپاست قصد دارد با تاسیس شركت سرمایه گذاری مشترك با كفش ملی و بیش از 70 میلیارد ریال سرمایه گذاری 2طرف در بازار ایران حضور یابد.
«ولی آذروش» افزود: قرار است شبكه توزیع، كارخانه ها و سوله های تولیدی به عنوان آورده شركت كفش ملی و ماشین آلات، دانش فنی، طراحی مدل، قالب و حضور متخصصان و كارشناسان آورده این شركت فرانسوی تولید كفش باشد.

** آغاز عرضه كوییك و ساینا اتوماتیك
در این هفته با حضور مسوولان و مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا، عرضه كوییك و ساینا اتوماتیك به عنوان جدیدترین خودروهای سایپا آغاز شد. ثبت نام 2 محصول یاد شده به ترتیب شهریور و دی ماه امسال انجام شده بود.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این مراسم گفت: كوییك و ساینا اتوماتیك استانداردهای قانونی 85 گانه سال آینده را پاس می كنند.
خودرو كوییك به عنوان نخستین خودرو ایرانی مجهز به گیربكس اتوماتیك توسط سایپا معرفی و عرضه شد.
ساینا اتوماتیك نیز به عنوان یك سدان اقتصادی عرضه می شود.

** شرط سایپا برای خودرو ساز چینی
در این هفته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در نشستی با «لیو پنگ چن» مدیرعامل خودروساز چینی «برلیانس»، شرط استمرار و تداوم همكاری با این شركت را ارتقای كیفیت و افزایش داخلی سازی محصولات مشترك برشمرد.
«محسن جهرودی» افزود: چنانچه این شركت خواهان استمرار حضور در بازار ایران باشد، باید بر سه محور اصلی بیشتر تمركز كند كه نخستین آنها مناسب سازی قیمت برای مشتریان است.
به گفته این مسوول، از طریق كاهش قیمت قطعات متصل (سی.كی.دی) و در نهایت كاهش قیمت خودرو، درخواست برای خرید محصولات مشترك با برلیانس از سوی مشتریان بیشتر خواهد شد.
وی تصریح كرد: دومین راهكار، ارتقای كیفیت محصولات برند برلیانس از طریق اتخاذ روش های فنی و مهندسی است.
جهرودی اضافه كرد: اگر برلیانس بخواهد در بازار ایران حضور پررنگی داشته باشد، سومین راهكار تلاش برای افزایش داخلی سازی قطعات خودرو است.

** قرارداد نخستین نیروگاه خورشیدی 100مگاواتی در پسابرجام
در این هفته همچنین قرارداد ساخت نیروگاه برق خورشیدی بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شركت «كارلو ماسكا» ایتالیا در تهران امضا شد.
این نیروگاه به ظرفیت 100 مگاوات در زمینی به مساحت 200 هكتار با سرمایه گذاری یكصد میلیون دلاری طرف ایتالیایی در زمان 15 ماه اجرا می شود و روش سرمایه گذاری آن، اجاره زمین به مدت 20 سال با قابلیت تمدید پنج سال است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام* 3065*1961*
۰ نفر