۱۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۳۹
کد خبر: 82856542
T T
۰ نفر
یك شركت استرالیایی با نقض تحریم ها به كره شمالی زغال سنگ صادر كرده است

كوالالامپور – ایرنا - كارشناسان سازمان ملل می گویند: دولت استرالیا در حال تحقیق در مورد یك شركت متهم به نقض تحریم های سازمان ملل متحد بر كره شمالی است كه گفته می شود فروش غیرقانونی زغال سنگ به این كشور داشته است.

به گزارش روز جمعه ایرنا كارشناسان مستقل سازمان ملل متحد كه نظارت اجرای تحریم ها را بر عهده دارند شركت 'بریگت استرالیا' و 'لیویا وانگ' مدیر عامل آن را متهم كرده اند كه به اشتباه بیان كرده اند یك كشتی حامل زغال سنگ كه مقصد اصلی حركت آن از كره شمالی بوده، این مقصد را روسیه عنوان كرده اند.
شبكه تلویزیونی خبر آسیا در این زمینه گزارش داد: این در حالی كه كره شمالی از روز پنجم ماه اوت سال گذشته میلادی هدف تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته و امكان صادرات زغال سنگ به این كشور وجود ندارد.
طبق این گزارش، این پرونده علیه شركتی كه تجربه مشخصی در خصوص تجارت زغال سنگ ندارد نشان می دهد كه چگونه متخصصان سازمان ملل متحد بیان كرده اند كره شمالی از شبكه ای از تجار خارجی استفاده می كند تا از این طریق بتواند تحریم های سازمان ملل را برای پشبرد برنامه هسته ای خود بی اثر كند.
بر اساس این گزارش، كاملا غیرطبیعی است كه یك شركت در استرالیا، به عنوان یكی از متحدان نزدیك به آمریكا، در زمینه تجاری با كره شمالی در ارتباط باشد. هنگامی كه ماه دسامبر سال گذشته پلیس استرالیا یك مرد را به اتهام تلاش برای فروش قطعات موشكی و زغال سنگ به كره شمالی دستگیر كرد، این پرونده به عنوان نمونه ای معرفی شد كه هرگز در استرالیا مشاهده نشده است.
متخصصان سازمان ملل در گزارش سالیانه خود كه قرار است ماه جاری منتشر شود به كمیته تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص كره شمالی اعلام كرد كه انتقال 770 هزار و 250 دلار زغال سنگ از طریق شركت در صورت اثبات شدن، به نوعی تخطی از قطعنامه ها علیه كره شمالی محسوب می شود.
پلیس فدرال استرالیا كه تحقیق در مورد این پرونده را بر عهده دارد تاكنون در خصوص این پرونده اظهارنظری نكرده است.
متخصصان سازمان ملل متحد در گزارش خود اعلام كرده اند كه كره شمالی در سال گذشته از طریق اسنادی كه مقصد نادرستی در آنها ذكر شده حدود 200 میلیون دلار زغال سنگ را كه نقض تحریم ها علیه این كشور است، وارد كرده است.
آساق**241**1599