۲۱ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۴۳
کد خبر: 82859993
T T
۰ نفر
جلب مشاركت های مردمی رویكرد وزارت بهداشت است

مراغه - ایرنا - مدیركل اجتماعی و سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با تاكید بر لزوم توسعه بخش های بهداشتی و درمانی با بهره گیری از ظرفیت های مردمی گفت: اجتماعی شدن سلامت و جلب مشاركت های مردمی رویكرد وزارت بهداشت و مهم ترین راهكار برای توسعه این بخش است.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی گلمكانی روز دوشنبه در نخستین همایش مجمع خیران سلامت مراغه افزود: ارتقای شاخص های بهداشتی با استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و خیران بخش سلامت میسر می شود.
وی ادامه داد: مسئولیت پذیری و مشاركت فعال در بخش سلامت، نیازمند مشاركت فعال همه دستگاه های اجرایی، خیران بخش سلامت و آحاد جامعه است.
گلمكانی اضافه كرد: دستگاه های اجرایی و خدمات رسان برای توسعه و ارتقای بخش سلامت جامعه، به ارائه راهكارها و برنامه ریزی های مدون در این بخش اقدام كنند تا توسعه این حوزه در تمامی ابعاد محقق شود.
وی با اشاره به ایجاد مجمع های سلامت در استان ها و شهرستان ها گفت: اولویت بندی و جذب خیران سلامت برای توسعه این بخش از مهمترین رویكردهای این مجمع هاست.
وی افزود: همچنین تشكیل كانون های سلامت محلات به عنوان یكی از راهكارهای مهم در جلب مشاركت های مردمی و ارتقای شاخص های بهداشتی و سلامت جامعه انجام شده است.
فرماندار مراغه نیز در این همایش با اشاره به لزوم توجه به بخش بهداشت و درمان گفت: سلامت به عنوان محور اصلی توسعه و رشد جامعه همواره مورد تاكید رهبری و دولت تدبیر و امید بوده و از این رو حمایت از این بخش ضروری است.
ظفر محمدی افزود: تشكیل بخش های مختلف سلامت در ادارات و دستگاه های اجرایی شهرستانی در راستای توسعه بخش سلامت جامعه مورد اهتمام قرار می گیرد.
وی با اشاره به لزوم توجه به فرهنگ سازی در بخش سلامت ادامه داد: اصلاح سبك زندگی جوانان در پیشگیری از آسیب های اجتماعی، جسمی و روانی ضروری و حیاتی است.
رئیس دانشكده علوم پزشكی مراغه نیز در این همایش با اشاره به لزوم اجتماعی كردن سلامت در جامعه گفت: بهره گیری از ظرفیت های مشاركت های مردمی و سازمان های مردم نهاد در بخش بهداشت و درمان از رویكردهای دولت تدبیر و امید برای ارتقای شاخص های سلامت است.
علی جنتی افزود: با توجه به تغییر الگوی بیماری، از بیماری های واگیر به سمت بیماری های غیرواگیر، تلاش در بخش پیشگیری و ارتقای سلامت جامعه از ضرورت های بخش بهداشت و درمان بوده و این امر نیازمند جذب و جلب مشاركت های مردمی در این حوزه است.
وی گفت: اجرای طرح 'ایراپن' با مشاركت وزارت بهداشت و سازمان بهداشتی جهانی در مراغه به عنوان یكی از چهار شهر پایلوت كشوری در راستای سنجش بیماری های غیرواگیر انجام شده است.
وی با اشاره به اجرای طرح های عمرانی در بخش بهداشت و درمان این شهرستان اضافه كرد: خیران بخش سلامت در سال های اخیر نقش مهمی در توسعه زیرساخت های این بخش داشته اند.
وی با بیان اینكه هم اكنون 84 هزار مترمربع زیرساخت های بهداشتی و درمانی در این شهرستان در حال ساخت است، گفت: این طرح ها توسط دانشكده علوم پزشكی و خیران سلامت این شهرستان در حال اجراست و سال آینده به بهره برداری می رسند.
جنتی افزود: ایجاد بخش های جراحی قلب، آنژیوگرافی، بزرگترین مركز سرطان شمالغرب كشور و بخش های مختلف مراقبت های ویژه از جمله اقدامات انجام شده در راستای تبدیل این شهرستان به قطب درمان جنوب آذربایجان شرقی است.
وی اضافه كرد: ارتقای سطح علمی و پژوهشی این دانشكده در كنار بهره مند ساختن تمامی روستاهای این شهرستان از خدمات خانه های بهداشت روستایی نیز در راستای توسعه بخش بهداشت و درمان این شهرستان انجام شده است.
به گزارش ایرنا، در این آیین از خیران و تلاشگران بخش سلامت مراغه با اهدای لوح تجلیل شد.
هم اكنون 18 مركز بهداشت شهری در قالب مراكز جامع سلامت و 78 خانه بهداشت روستایی در شهرستان مراغه خدمات بهداشتی برای ساكنان مناطق شهری و روستایی ارائه می دهند.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 كیلومتری تبریز، مركز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487/518
۰ نفر