۲۱ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۱۴
کد خبر: 82860231
T T
۰ نفر

اشعار نظامی گنجوی سرچشمه فرهنگ ایرانی است

۲۱ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۱۴
کد خبر: 82860231
اشعار نظامی گنجوی سرچشمه فرهنگ ایرانی است

تبریز- ایرنا - نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌ شرقی گفت: اشعار نظامی گنجوی سرچشمه فرهنگ ایرانی بوده و ایران پیش از اسلام را با ایران پس از اسلام وحدت می‌بخشد.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم روز دوشنبه در كنگره بین‌المللی نظامی گنجه‌ای در تبریز با تاكید بر اینكه این شاعر ادیب به اخلاق پایبند بوده و هیچگاه عریان و بی‌پرده سخن نگفته است، افزود: هیچگاه در اشعار وی لفظ ركیك و یك سخن زشت پیدا نمی‌شود و یك بیت هجو از ابتدا و انتهای زندگی بر زبانش جاری نشده است.
وی اظهاركرد: بدون شك نظامی در شمار شاعران برجسته شعر فارسی و از استادان مسلم این زبان است و به جرات می‌توان گفت كه او در سرودن لحظه‌های شادكامی بی‌همتاست.
امام جمعه تبریز با بیان اینكه نظامی گنجوی استاد مسلم در شعر غنایی است، گفت: نظامی در علوم عقلی مانند اخبار، قرآن، فقه و احادیث تبحر و مهارت كامل داشته و در اشعار خود در توحید و استدلال بر یگانگی خداوند تاكید دارد.
حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به اینكه مقام علمی نظامی گنجوی در شرق و غرب زبانزد است، اظهاركرد: با مروری در آثار نظامی اهتمام او در كسب دانش‌های زمان مشاهده می‌شود .
وی گفت: نظامی از سخنگویانی است كه مانند فردوسی و سعدی توانست به ایجاد و تكمیل سبك و روشی خاص دست یافته است و شعر تنفیری را در زبان فارسی به تكامل برساند.
دبیر كنگره نظامی گنجوی هم با بیان این كه این كنگره در راستای ارزش‌گذاری و معرفی حكیم نظامی گنجوی 'شاعر پارسی گوی اسلامی' برگزار می شود، اظهاركرد: تاثیر شیوه حكیم نظامی بر شعر و ادب فارسی بی‌نظیر است.
مسلم اورنگی با اشاره به اینكه روز 21 اسفند به نام روز گرامیداشت 'حكیم نظامی گنجوی' در تقویم كشورمان ثبت شده است، افزود: این كنگره در تلاش است با دعوت از نظامی پژوهان و اساتید و همچنین با كمك گیری از نهادهای بین‌المللی روزی را مخصوص گرامیداشت حكیم نظامی گنجوی در جهان به ثبت برساند.
وی با تاكید بر اینكه شعرا، سرمایه‌های فرهنگی هر كشوری هستند، افزود: باید بتوانیم با معرفی شاعران و بزرگانمان، گفتمان ایران را كه گفتمان 'صلح و دوستی' است، به جهانیان معرفی كنیم.
وی با اشاره به اینكه برگزاری این كنگره بهترین فرصت برای معرفی فرهنگ فراملی كشورمان است، خاطرنشان كرد: نظامی در اشعار خود توجه ویژه‌ای به مضمون‌های اخلاقی و اندرزی داشته و آثار ارزشمند وی می‌تواند الگویی برای انسان‌ها باشد.
اورنگی با اشاره به تلاش‌های دست‌اندركاران این كنگره در راستای برگزاری آن، افزود: به مدت یك و نیم سال است كه با راه‌اندازی سایت كنگره و ارائه فراخوان مقاله در داخل و خارج كشور در این راستا تلاش می‌شود.
وی اعلام كرد: یكهزار و 117 مقاله به دبیرخانه كنگره ارسال شده است كه 82 مقاله در قالب دو جلد مجموعه مقالات چاپ شده و در كنگره رونمایی می‌شود.
به گزارش ایرنا، در این كنگره بیانیه دبیركل كمیسیون ملی یونسكو در ایران توسط (مشاور دبیركل كمیسیون ملی یونسكو) مهدی حسینیان سراچه‌لو قرائت شد.
سعدالله نصیری قیداری، در این بیانیه‌ آورده است: این كمیسیون تلاش خواهد كرد به پاس تكریم این شخصیت برجسته ایرانی اقدامات و مكاتبات لازم را در راستای قرار گرفتن نام این حكیم نامدار در فهرست مشاهیر یونسكو به عنوان عامل وفاق و همدلی كشورهای منطقه آسیای غربی انجام دهد.
وی در این بیانیه می افزاید: ' برگزاری كنگره بین المللی حكیم نظامی گنجوی توسط شما فرهیختگان و علاقه‌مندان فرهنگ غنی ایران، مایه مباهات است و بنده به عنوان دبیركل كمیسیون ملی یونسكو ایران از فعالیت‌های شما اندیشمندان خطه آذربایجان و تمامی صاحب‌نظرانی كه در این كنگره بین المللی در مسیر شناسان ارزش‌های نهفته در شخصیت این حكیم برجسته تلاش می‌كنند، صمیمانه سپاسگزاری می نمایم و ضمن تبریك پیشاپیش سال نو سلامتی، بهروزی و سعادت برای شما آرزو می كنم.'
***
نظامی گنجه ای شاعر قرن ششم هجری علاوه بر پنج گنج، دیوان قصاید و غزلیاتی هم دارد و به جز شاعری و سخن وری، در علوم عقلی به ویژه در فلسفه، منطق، ریاضیات و نجوم هم سرآمد بوده است.
حكیم 'جمال الدین ابو محمد الیاس بن یوسف بن زكی بن موید نظامی گنجه‌ای' شاعر داستان سرا و رمزگوی ششم ایران جزو اركان شعر فارسی و از استادان مسلم این زبان فاخر است.
نقش او نه تنها در تعالی زبان فارسی بی بدیل می باشد كه جایگاه وی در ادبیات جهان نیز انكارناپذیر است؛ او را می‌توان میراث مشتركی برای كشورهای اسلامی نامید كه سبك ویژه او می تواند سبب همبستگی بیشتر در بین این كشورها شود.
نظامی در زمره شاعرانی است كه توانسته است سبك و روش خاص خود را نظیر فردوسی و سعدی ایجاد و تكمیل نماید.
در بزم سرایی، بزرگترین شاعر ادبیات پارسی است و به جرات می توان گفت كه او در سرایش لحظه های شادكامی و سرور به راستی بی همتاست.
زبانش شیرین است و واژگانش نرم و لطیف و گفتارش دلنشین؛ آنگونه كه حتی در بازگویی لحظه های رزم در اشعار خود نیز رنگ و شادی را پر رنگ دیده است.
او شاعری است حكیم و اندیشه ور، آشنا با فرهنگ و تاریخ ایران، كه در پس قصه ها و داستان های عاشقانه‌اش نكات عمیق اخلاقی نهفته است.
در پاكی و اخلاق، حكیم نظامی نظیر ندارد به گونه ای كه در تمام دیوان وی یك لفظ ركیك و یك سخن سخیف و نابجا پیدا نمی‌شود و از ابتدا تا انتهای زندگی خود حتی یك بیت هجو بر زبانش جاری نشده است.
از سخن و شعر او نمایان است كه وی انسانی وارسته و به دور از وابستگی است؛ نظامی هیچگاه در متن مبالغه نكرده و برای جلب نظر حكمرانان شعر نساخت؛ هرگز به دربار حاكمان وقت ورود نكرد و به خصوص در اواخر عمر گوشه گیر و آزاده زیست و سر در پیشگاه امرا فرود نیاورد.
كنگره بین‌المللی حكیم نظامی گنجه‌ای با حضور اساتید داخلی و خارجی و نظامی پژوهان در تالار معلم تبریز برگزار شد.
در این كنگره علاوه بر مقالات پژوهشگران داخلی از اندیشمندان كشورهای آذربایجان، تركیه، پاكستان، بنگلادش، هند، تاجیكستان، گرجستان، عراق، سوریه و لبنان نیز مقالاتی ارائه شد.
3071/518
۰ نفر