نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی مقام حکیم نظامی را پاس می دارد

مشهد- ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت:این نهاد همزمان با روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی ۱۰۰ رویداد فرهنگی را به اجرا در می آورد.

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان، روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی وظیفه و رسالت اصلی کتابخانه‌های عمومی است که در کنار آن با برگزاری برنامه‌ها و فعالیتهای متنوع فرهنگی کتاب محور در مناسبتهای مختلف ملی و مذهبی به معرفی اندیشمندان، شاعران و مفاخر ایران اسلامی نیز توجه ویژه‌ای می کند.
وی با اشاره به ۲۱ اسفند روز بزرگداشت نظامی گنجوی اضافه کرد: عزلت نشینی و دوری از قدرت و درباریان از ویژگی‌های برجسته نظامی گنجوی بود و این حکیم را می‌توان در ردیف شاعران بزرگی همچون سعدی و فردوسی قرار داد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: متاسفانه برخی از کشورهای همسایه اقدام به تصاحب اندیشمندان و شاعران ایران زمین در طول سالیان گذشته کرده‌اند لذا معرفی و شناساندن بیشتر ادیبان، دانشمندان و علمای کهن سرزمین ایران که همواره در طول تاریخ سعی در حفظ و نگهداشت زبان و ادب فارسی داشته اند وظیفه اجتماعی، فرهنگی و شرعی همه به ویژه متولیان فرهنگ و کتاب این مرز و بوم است.
سبزیان افزود: گام نهادن در این مسیر رسالتی مهم برای کتابخانه‌های عمومی است از این رو از ۱۸ تا ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰، ۱۰۰ رویداد با محوریت آشنایی با آثار، زندگی و عصر این شاعر بزرگ در تمامی کتابخانه های عمومی استان در حال برگزاری است.

جمال‌ الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن موید، متخلص به نظامی و نامور حکیم نظامی متولد ۵۳۵ هجری قمری در گنجه است.

شاعر و داستان‌ سرای ایرانی و پارسی‌گوی حوزه تمدن ایرانی در قرن ششم هجری (دوازدهم میلادی) که به‌ عنوان پیشوای داستان‌سرایی در ادب فارسی شناخته شده‌ است و آرامگاهش در حاشیه غربی شهر گنجه قرار دارد.
۲۱ اسفند ماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز بزرگداشت حکیم نظامی، ثبت شده است.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha