۲۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۳۴
کد خبر: 82860935
T T
۰ نفر
فناوري بدون تعاملات اجتماعي قابل اجرا نيست

تهران- ايرنا- معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم با اشاره به اهميت علوم انساني در كاربردي كردن دانش گفت: هيچ فناوري بدون در نظر گرفتن تعاملات اجتماعي به خوبي در جامعه اجرا نمي شود.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، دكتر مسعود برومند روز سه شنبه در آيين اختتاميه نخستين جشنواره ملي تقدير از پايان نامه ها و رساله هاي برتر علوم انساني در زمينه اقتصاد مقاومتي اظهار كرد: ما ملت بزرگي با تاريخي ديرينه هستيم، اما به نظر مي رسد به خوبي از اين تاريخ استفاده نكرده ايم.
وي ادامه داد: فعالان عرصه مهندسي معمولا تصور مي كنند فناوري پايان راه است اما هيچ فناوري بدون در نظر گرفتن تعاملات اجتماعي به خوبي در جامعه اجرا نمي شود.
دكتر برومند در اين آيين در پژوهشگاه علوم‌ انساني و مطالعات فرهنگي با تاكيد بر اهميت ارتباطات درست در جامعه افزود: اگر مديريت جامعه بخشي نگر است و هر مدير و مسئولي براي دستگاه و منطقه خودش مي خواهد كار كند اين امر ريشه در افكار دارد و بايد اين افكار ريشه اي تغيير كند.
معاون پژوهش و فناوري وزير علوم با اشاره به مشكلات مختلف تصريح كرد: بخشي از مشكلات فعلي ناشي از كمبود يا نبود فناوري است، ولي فناوري را مي توان انتقال داد يا مشكلات اقتصادي را مي توان حل كرد اما مشكلات فرهنگي سخت تر قابل حل هستند.
وي ادامه داد: مطالعات علوم انساني و فرهنگي بايد در اين حوزه دقيق تر انجام شده و نوع نگاه ما از انتقادي به تحليلي برود تا به خطوط راهنما و روش هايي برسيم كه قابل ارائه به مسئولان‌ باشد‌.
دبير كل شوراي عالي علوم، تحقيقاتت و فناوري (عتف) با تاكيد بر اهميت ديدگاه نسبت به توسعه گفت: نگاه بعضي مسئولان به توسعه نادرست است و با مطالعات بايد آن را نشان داد.
وي به پيچيدگي مقوله فرهنگ اشاره كرد و يادآور شد: اگر نخبگان و مسئولان در حوزه هاي مختلف بتوانند همفكر شوند تغييرات زيادي پديد مي آيد.
عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اميركبير با اشاره به اهميت انتشار كتاب خاطرنشان كرد: نوشتن كتاب و مستندسازي دانش بسيار ارزشمند است ولي در حوزه مطالعات اجتماعي و علوم انساني لازم است نتيجه اين مطالعات را در حد ممكن در قالب پايلوت ابتدا آزمايش كرده و در صورت درست بودن اجرا كنند.
وي در اشاره به چالش ها و با تاكيد بر اهميت توجه به همه رويدادها در كشور گفت: دانشجو نبايد خودكشي كند و اگر اين امر روي داد بايد مانند سانحه سقوط هواپيما بررسي شود و نبايد به آن بي توجه بود.
دكتر برومند تاكيد كرد: من باور دارم مشكل ما در كشور پول نيست بلكه چالش هاي اصلي خود را بايد شناسايي كنيم و اگر مطالعه اي موجب افزايش شادابي جوانان و بهبود رفتارها و تعاملات در كشور مي شود حتما آن را پيگيري و اجرا كنيم.

*** كمك به زيرساخت هاي علم و فناوري كشور
رئيس صندوق حمايت از پژوهشگران و نوآوران نيز در اين آيين به برنامه هاي صندوق اشاره كرد و گفت: در قالب چندين برنامه از پژوهشگران حمايت مي كنيم كه يكي از آنها كمك به زيرساخت هاي علم و فناوري است‌
دكتر نصرالله ضرغام ادامه داد: در بخش نرم‌افزاري زيرساخت هاي فناوري به موضوعات مختلفي توجه داريم و رشد درك‌ علمي جامعه از جمله اين اقدامات است‌.
وي توضيح داد: رشد درك علمي در كشور موجب بهبود رابطه و هم افزايي پژوهشگران و مردم مي شود.
دكتر ضرغام با اشاره به شناخت نقش سرمايه هاي اجتماعي در سرنوشت فرد و جامعه گفت: علوم انساني مي تواند در تغيير و بهبود سبك زندگي خانواده بسيار مهم باشد.
وي ديگر اقدام‌ اين صندوق را قرارداد با آموزش و پرورش براي تقويت روحيه نوآوري دانش آموزان برشمرد و گفت: ۱۳ ميليون دانش آموز در اختيار وزارت آموزش و پرورش هستند و ما مي خواهيم قدرت ريسك و نوآوري را در آنها تقويت كنيم.
رئيس صندوق حمايت از پژوهشگران و نوآوران همچنين به ضرورت توسعه زيست بوم نوآوري اشاره كرد و افزود: اين زيست بوم عناصر مختلفي دارد كه براي تشكيل اين عناصر بايد آموزش ها از مهدكودك به آنها داده شود.
وي حمايت صندوق از همايش ها را نيز خاطرنشان و يادآوري كرد: حمايت از همايش ها و پژوهشگران از ديگر اقداماتي است كه با برنامه جامعي آن‌ را در سال ۹۷ ادامه مي دهيم.
عضو هيات علمي دانشگاه تهران از حمايت از اساتيد برتر دانشگاه ها خبر داد و افزود: هر استاد پژوهشگر مي تواند با حمايت‌هاي صندوق عده اي دانشجو را از نظر نيازهاي پژوهشي زير پوشش قرار دهد و اين حمايت حتي شامل دانشجويان دكتري نيز مي شود.
وي تصريح كرد: صندوق حمايت از پژوهشگران و نوآوران در حمايت از پژوهش هاي بنيادي و كاربردي مشكلي ندارد و از هر دو اين پژوهش ها در صورت مفيد و دقيق بودن حمايت مي كنيم.
قرار است صندوق حمايت از پژوهشگران و نوآوران با اعطاي گرنت (پژوهانه) و حمايت براي انجام مطالعات پست دكتري از برگزيدگان اين جشنواره تقدير كند.
پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي در سال «اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال» براي ترغيب دانشجويان، جشنواره تقدير از پايان‌نامه‌ها و رساله‌هاي علوم انساني در زمينه توليد و اشتغال را برگزار مي كند.
اين جشنواره شامل دانشجويان تحصيلات تكميلي در رشته‌هاي علوم انساني مي شود كه از سال 1386 تا پايان شهريور 1396 ازپايان نامه و رساله خود با ويژگي‌هاي زير دفاع كرده‌اند:
پايان‌نامه و رساله هايي با پيشنهادهاي كاربردي ( منتج از پژوهش) در حوزه توليد، اشتغال و كارآفريني، پايان‌نامه و رساله هاي دربردارنده پيشنهادهاي كاربردي در حوزه سياست گذاري و ارزيابي سياست‌هاي فعلي مرتبط با توليد و اشتغال، پايان نامه يا رساله هاي آينده پژوهانه يا مرتبط با مطالعات تطبيقي با رويكرد توسعه فرصت‌هاي اشتغال، پايان‌نامه و رساله هاي دربردارنده ايده‌هايي هم‌سو با فرهنگ و هويت ايراني – اسلامي در راستاي توسعه فرصت‌هاي اشتغال، پايان‌نامه و رساله هايي شامل بازآفريني ميراث‌ فرهنگي يا
خلق محصولات فرهنگي، متناسب با نيازها و چالش‌هاي توسعه فرصت هاي اشتغال.
پايان نامه ها در 4 كارگروه بررسي مي شوند؛ رشته هاي علوم اقتصادي و مديريت، علوم اجتماعي، مطالعات فرهنگي و ارتباطات، گروه تاريخ، جغرافيا، حقوق و علوم انساني و دسته آخر ادبيات، هنر و فلسفه.
علمي**9157**2017
۰ نفر