تفاوت حداقل مزد و سبد معيشت به شكل يارانه پرداخت شود

تهران-ايرنا-عضو هيات مديره و دبيركل كانون انجمن هاي صنفي كارفرمايي شركت هاي خدماتي پشتيباني و فني مهندسي كشور گفت:بخشي از تفاوت حداقل مزد و سبدمعيشت خانوار مي تواند در قالب يارانه توسط دولت تامين شود.

«داوود جواني» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، افزود:نشست تعيين مزد كارگران همه ساله در روزهاي پاياني سال برگزار مي شود كه مجادله خط فقر، سبدمعيشت ميانگين خانوار و نرخ تورم موضوع هايي است كه بين شركاي اجتماعي طرح مي شود.
وي اظهار داشت: فارغ از بحث هاي معمول همواره به بخش وظيفه دولت در تامين تفاوت وضعيت واقعي و ملموس نيازهاي يك خانواده با حداقل دستمزد توجهي نمي شود و بار اصلي همواره بر دوش كارگر و كارفرما است.
جواني معتقد است:به نظرمي رسد به منظور جبران تفاوت موجود افزايش مزد برابر قانون كار و لحاظ نرخ تورم يكي از راهكارها است و راهكار ديگر، توجه دولت به عنوان بزرگترين كارفرما و شريك اصلي و تاثيرگذار به اين موضوع است.
وي با اشاره به راهكارهاي پيشنهادي براي جبران كمي حداقل دستمزد با سبد معيشت يك خانوار كارگري اظهار داشت: تقبل بخشي از حق بيمه سهم كارگر و كارفرما توسط دولت و افزايش اين سهم به حقوق كارگران يكي از راهكارها است.
وي بيان داشت:تبديل بن كارگري تخصيصي به كارگران از نقدي به غيرنقدي و افزايش قدرت خريد حداقل20درصد بيشتر و هم چنين الزام به خريدكالاهاي اساسي و نياز خانوار و كالاي ايراني به عبارتي با بررسي و تصويب اين پيشنهادات علاوه بر افزايش معمول سالانه مزد كارگران براي جبران بخشي از تفاوت حداقل مزد و سبد معيشت خانوار حدود 6تا 8درصد به مزد و قدرت خريد كارگر افزوده مي شود.
نشست تعيين دستمزد سال 1397 كارگران دوباره بدون اعلام درصد تغيير مزد سال آينده پايان يافت و ادامه بررسي اين موضوع به پنجشنبه هفت جاري موكول شد.
در جلسه سه شنبه شب هزينه سبد معيشت كارگران پس از چندين جلسه بحث و تبادل نظر، 26 ميليون و 700 هزار ريال تعيين شد كه نسبت به پارسال يك ميليون و 800 هزار ريال افزايش يافت.
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**9123** 6075