ارائه الگوي تلفيق توانمندسازي دانش ارزيابي ريسك ايمني، بهداشت و محيط زيست

تهران- ايرنا- محقق واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي الگوي تلفيق توانمندسازي دانش ارزيابي ريسك ايمني، بهداشت و محيط زيست سيستم‌هاي مراقبت بهداشتي را ارائه كرد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمي ايرنا از واحد علوم و تحقيقات، دكتر آيدا احمدي استاديار واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي اظهار كرد: اين الگو در قالب مقاله «ارائه الگوي تلفيق توانمندسازي دانش ارزيابي ريسك ايمني، بهداشت و محيط زيست سيستم‌هاي مراقبت بهداشتي» طرح شده است.
وي ادامه داد: هدف از اين پژوهش بكارگيري پايه هاي مديريت دانش براي توانمندسازي فعاليت‌ها در زمينه ايمني، بهداشت و محيط زيست سيستم‌هاي مراقبت بهداشتي درماني كشور است.
دكتر احمدي افزود: مديريت دانش مجموعه اعمالي است كه فرآيند خلق، توسعه و استفاده از دانش را هدايت مي‌كند. به همين دلايل از اهداف مديران اكثر سازمان‌ها به‌ويژه مراقبت‌هاي بهداشتي براي رضايت ذينفعان (پرسنل، بيماران و...)، استفاده و توسعه از مديريت دانش است.
وي شناسايي و ارزيابي ريسك را جزء مهم‌ترين فعاليت‌ها در كنترل مخاطرات دانست و افزود: در محيط‌ هاي پرمخاطره‌اي مانند سيستم‌هاي مراقبت بهداشتي، كاركنان بايد از مخاطرات ايمني مربوطه و اقدامات ضروري در هنگام بروز حادثه آگاه باشند. بنابراين افراد در اين حوزه نياز به اطلاعات درست در زمان مناسب و به شكل صحيح دارند، پس مي‌توان گفت مديريت دانش موضوعي حياتي است.
دكتر احمدي ادامه داد: در پژوهش حاضر تعيين اهداف دانش، شناسايي دانش، اشتراك دانش و توسعه و ارزيابي دانش به عنوان بخش‌هاي كليدي در الگو معرفي شده‌اند.
وي با بيان اينكه گسترش فرهنگ بهداشت، ايمني و محيط زيست (HSE) در بخش مراقبت‌هاي ويژه با انسجام دانش و مديريت آن امكان‌پذير است، اضافه كرد: تحقق اين مهم در سايه حمايت مديريت و پايه‌ريزي ساختار مناسب مشاركت و حمايت كاركنان براي تسريع كارها و عملي‌تر شدن برنامه‌ها است؛ اموال سازماني، دانش، تجربه و تخصص در سازمان بايد به ساختاردهي، توزيع و اشتراك‌گذاري آن منتهي شده تا از امكانات موجود به نحو احسن استفاده شود.
دكتر احمدي ادامه داد: از سوي ديگر توسعه و ارزيابي دانش باعث ايجاد ايده‌ها، گسترش دانش و بازخورد مناسب در مرحله كنترل و بازنگري مديريت ريسك خواهد شد.
عضو انجمن متخصصان محيط زيست ايران خاطرنشان كرد: ناآگاهي و هماهنگي بخش‌ها و واحدهاي مختلف سازمان، هزينه‌هاي هنگفتي را بر آن تحميل خواهد كرد. در حقيقت هدف غايي ايجاد سازمان يادگيرنده براي فراگيري، ذخيره و انتقال دانش مديريتHSE و تداوم آن است. اين امر در سازمان‌هاي حياتي مانند مراكز مراقبت‌هاي بهداشتي باعث پيشبرد كارآمد اهداف سازمان، پيشگيري از دوباره‌كاري، هدر رفت منابع و افزايش رضايت ذينفعان در نتيجه ارتقا سطح سلامت و رفاه زندگي در جامعه خواهد شد.
اين الگو توسط دكتر آيدا احمدي استاديار واحد علوم و تحقيقات با همكاري دكتر نبي‌ا... منصوري از اساتيد اين واحد دانشگاهي و محمد براتچي متخصص در زمينه اچ اس اي HSE، ارائه شده است.
علمي**9157*2017
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر