۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۵۸
کد خبر: 82862448
T T
۰ نفر

حضور نظامي آمريكا در آفريقا به روايت آمار و ارقام

۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۵۸
کد خبر: 82862448
حضور نظامي آمريكا در آفريقا به روايت آمار و ارقام

الجزيره- ايرنا- رسانه هاي آمريكايي چند روز پيش فاش كردند كه واشنگتن در بسياري از كشورهاي آفريقايي نيروي نظامي دارد كه برخي از جمله مناطق پر خطر هستند و نيروهاي آمريكايي مستقر در آن ها پاداشي تحت عنوان مناطق پر خطر يا 'خطر نزديك' دريافت مي كنند.

به گزارش ايرنا، تارنماي خبري «انباء تونس» چند روز پيش نوشت، آمريكا 750 پايگاه نظامي بزرگ و كوچك در بيش از 130 كشور جهان دارد و نظاميان آمريكايي در اين پايگاه ها به انجام ماموريت هاي مختلف مانند عمليات نظامي مستقيم، حمايت و پشتيباني لجستيكي يا حفظ صلح در قالب نيروهاي پاسدار صلح سازمان ملل مي پردازند و البته نيروهاي آمريكايي طي دو دهه گذشته بيشترين پايگاه نظامي در كشورهاي مختلف ايجاد كرده اند.
ژنرال «جوزف دانفورد» رئيس وقت ستاد مشترك ارتش آمريكا آبان ماه گذشته فاش كرد كشورش پس از خاورميانه، بيشترين نيروي نظامي را در آفريقا دارد.

**مبارزه با تروريسم بهانه آمريكا براي اعزام نيرو
از سوي ديگر «چارلمز جانسون» تاريخ نگار آمريكايي گفته است، ارتش اين كشور بيش از 500هزار سرباز، جاسوس، نيروي فني، معلم، كارمند و نيروي غير نظامي در كشورهاي مختلف دارد، جنگ ضد تروريسم تنها دستاويزي براي واشنگتن جهت پيشبرد طرح هاي امپرياليستي اش است و هدف از اعزام اين همه نيروي نظامي به نقاط مختلف جهان، تقويت امپراتوري آمريكا و افزايش نفوذ آن در جهان است.
تارنماي خبري انباء تونس همچنين به نقل از منابعي آگاه كه از آن نامي نبرد، نوشت، آمريكا حدود هشت هزار نيروي نظامي ويژه در آفريقا دارد.

**آمريكا: تنها يك پايگاه نظامي رسمي در آفريقا داريم
ژنرال «توماس والد هاوزر» فرمانده نيروهاي آمريكايي در آفريقا نيز چندي پيش اعلام كرد نظاميان آمريكايي بيشتر در چاد، كنگو دمكراتيك، اتيوپي، سومالي، اوگاندا، سودان، رواندا و كنيا مستقرند و واشنگتن به صورت رسمي تنها يك اردوگاه نظامي در جيبوتي دارد (كه حدود دو هزار نظامي آمريكايي در آن مستقرند) و در بقيه كشورهاي آفريقايي پايگاه نظامي ندارد و اين در حالي است كه برخي رسانه ها اسنادي مبني بر تاسيس يك پايگاه هوايي آمريكايي در شهر «آگاديس » نيجر با هزينه اي بالغ بر 100ميليون دلار منتشر كرده اند كه اين باعث شده است سوالات زيادي در خصوص اهداف واشنگتن از ايجاد چنين پايگاهي مطرح شود.

**آمريكا 12 پايگاه نظامي محرمانه در آفريقا دارد
گفته مي شود آمريكا 12 پايگاه نظامي مخفيانه ديگر در آفريقا دارد كه وجود آن را انكار مي كند و اين كشور از طريق حضور نظامي مي خواهد قاره آفريقا را با روش جديد و مبتكرانه اي اشغال كند. البته ظاهرا بيشتر اين پايگاه ها كوچك است و آمريكا هواپيماهاي بدون سرنشين خود را از آنجا براي انجام ماموريت هاي خاص به پرواز در مي آورد كه پايگاه آمريكايي در منطقه «گاروا» در شمال كامرون و آگاديس در مركز نيجر از اين جمله پايگاه ها است.
رسانه ها تاكنون از عمليات نظامي آمريكا در 6 كشور آفريقايي و از جمله ليبي (با استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين براي حمله به گروه هاي مسلح) سومالي (براي حمله به الشباب )، اوگاندا(براي دستگيري رهبر شورشيان اوگاندا)، نيجريه (كمك به نيروهاي ارتش اين كشور در مبارزه با بوكوحرام)، نيجر( براي مبارزه با گروه هاي تندرو كه اخيرا چهار سرباز آمريكايي نيز در اين كشور كشته شدند) و جيبوتي پرده برداشته اند.
گفته مي شود آمريكا در جيبوتي 2هزار نظامي، در نيجر 800 ، در سومالي 400 ، در كامرون 100 و در اوگاندا هم 56 نيروي نظامي دارد.
همچنين برخي رسانه هاي تونسي و از جمله تارنماي «كاپيتاليست» نوشتند، آمريكا با 49 كشور از مجموع 54 كشور آفريقايي روابط نظامي دارد و پس از حوادث 11 سپتامبر 2001ميلادي ، صدها ميليون دلار براي تسليح و آموزش ارتش هاي آفريقايي مانند ارتش مالي، الجزاير، نيجرف چاد، موريتاني ، سنگال ، تونس و مصر هزينه كرده است.

** وال استريت ژورنال: هيچ كشور آفريقايي رسما با ايجاد پايگاه نظامي آمريكايي موافقت نكرده
روزنامه آمريكايي «وال استريت ژورنال» اخيرا به نقل از مقام هاي عالي رتبه آمريكايي نوشت، تاكنون هيچ يك از كشورهاي واقع درشمال آفريقا اجازه تاسيس پايگاه نظامي به آمريكا نداده اند و حضور آمريكا در اين كشورها منحصر به صدور مجوز براي استقرار هواپيماهاي بدون سرنشين و حضور شمار محدودي از نظاميان در برخي پايگاه هاي نظامي اين كشورها است.
با اين كه آمريكايي ها به صورت رسمي اعلام كرده اند جز در جيبوتي، در كشور ديگري پايگاه نظامي ندارند اما طي چند ماه گذشته برخي رسانه هاي الجزايري و تونسي در پي انتشار اخبار و گزارش هايي در رسانه هاي آمريكايي مانند واشنگتن پست و نيويورك تايمز، مطلبي در مورد حضور نظامي آمريكا در اين كشورها منتشر كرده اند، در حالي كه دولت اين دو كشور هرگونه وجود پايگاه هاي نظامي آمريكايي و همچنين نظاميان اين كشور در خاك خود را تكذيب مي كنند.
تارنماي خبري «الوطن» الجزاير نيز دو روز پيش نوشت، «لاسيان كنوكس براون» سخنگوي سفارت آمريكا در الجزاير هرگونه حضور نظامي اين كشور در خاك الجزاير را تكذيب و تاكيد كرد اخباري كه رسانه هاي آمريكايي در اين خصوص منتشر و رسانه هاي الجزايري آن را بازنشر كرده اند، ناشي از برداشت نادرست اين موضوع بوده است.
وي افزود: ما نيروي نظامي در الجزاير نداريم ، سفارت امريكا در الجزاير كارمنداني مسئول تامين امنيت دارد كه وظيفه آن ها تامين امنيت ساختمان سفارت است و گاهي نيز برخي مسئولان نظامي براي ديدارهايي مقطعي به سفارت آمريكا در الجزاير مي آيند.
به هر حال بايد گفت آمريكا سعي مي كند به بهانه هاي مختلف و از جمله مبارزه با تروريسم جاي پايي در آفريقا پيدا كند و اين در حالي است كه مردم اين كشورها در خصوص حضور آمريكايي ها در خاك خود حساسيت نشان مي دهند.
خاورم **2041** 1049