۲۴ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۲۰
کد خبر: 82863109
T T
۰ نفر

بازار بوی خرید عید می دهد

۲۴ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۲۰
کد خبر: 82863109
بازار بوی خرید عید می دهد

مشهد- ایرنا- در آستانه سال نوی شمسی شور و شوق مردم برای خرید در بازارها دیدنی است. بوی خوش عید نوروز به مشام می رسد و مردم در استقبال سال نو رسم و رسوم دیرین را پاس می دارند.

ایرانیان از سبز شدن درختان و نو شدن چهره زمین در فصل بهار آموخته اند كه با آمدن سال نو رخت و لباس نو بر تن كنند، خانه تكانی كرده و لوازم نو را جایگزین وسایل كهنه نمایند و با این كار هرآنچه دل آزار و كهنه است بیرون بریزند.
شور و شوق مردم برای خرید شب عید مدتی است فضای مشهد را تحت تاثیر قرار داده بطوری كه تا پاسی از شب مردم در خیابانهای شهر و 24 مجتمع تجاری مدرن و هفت بازار سنتی آن مشغول خرید هستند. در این میان مغازه داران از هر شیوه ای برای جذب مشتری استفاده می كنند تا از رقیبان عقب نمانند. برخی از مشتریان نیز به چانه زنی مشغولند تا بلكه بتوانند اجناس انتخابی خود را با قیمتی مناسبتر بخرند.
تخفیفهای 50 و گاه 70 درصدی برخی فروشندگان نیز در این ایام دیدنی است. بنرهای بزرگی كه بر سر در فروشگاهها نصب می كنند یا برچسبهایی كه به پشت شیشه ها می چسبانند هر بیننده ای را وسوسه می كند تا سری به داخل مغازه بزند، مغازه هایی كه تا داخل آنها می شوی گرفتار بازارگرمی كاسبان شده و ناگزیر از خرید می شوی.
فراوانی صنوف مختلف در مشهد یكی از جاذبه های عمده این شهر است. تنوع اقلام، مغازه ها، بازارها و مراكز تجاری كوچك و بزرگ بخش جدایی ناپذیر از جذابیتهای مشهد است و همین موضوع حضور برخی كاسبان در محل كارشان به ویژه كاسبان اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) را شبانه روزی كرده است.
در این ایام بساط فروشگاههای پوشاك، كیف و كفش و آجیل و خشكبار گسترده تر از باقی صنوف است. شبكه های اینترنتی فروش نیز نتوانسته اند از حضور مردم در بازارها و خرید سنتی بكاهد و همچنان بازار شب عید در مشهد داغ داغ است.

* عرضه آجیل و خشكبار
رئیس اتحادیه آجیل و خشكبار مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: امسال قیمت آجیل و خشكبار شب عید 10 درصد كمتر از پارسال است در حالی كه سالهای قبل شاهد افزایش حباب گونه های قیمتهای آجیل و خشكبار بودیم.
علیرضا ارزانی افزود: كاهش قیمت آجیل و خشكبار امسال به دلیل ركود در بازار و فراوانی اقلام مختلف آجیل و خشكبار است كه خوشبختانه در ایام پایانی سال مردم خرید خوبی از این صنف می كنند.
وی ادامه داد: محصول آجیل و خشكبار موجود در بازار مشهد از كیفیتی عالی برخوردار است و فقط پسته ها كمی ریزتر از سال گذشته هستند.
رئیس اتحادیه آجیل و خشكبار مشهد گفت: امسال 25 واحد صنفی در حوزه آجیل و خشكبار درخواست فروش فوق العاده از اتحادیه داشتند و این در حالی است كه سال گذشته 50 واحد از این صنف اقدام به فروش فوق العاده كردند با این حال هنوز اتاق اصناف مجوز برگزاری فروش فوق العاده را به این صنف نداده است.
وی با اشاره به اینكه هزار و 200 واحد صنفی مربوط به فروش آجیل و خشكبار در مشهد پروانه كسب دارند افزود: ركود اقتصادی از خرید آجیل و خشكبار توسط مردم كاسته است اما در ایام پایانی سال شوق خرید شب عید و گذاشتن آجیل بر سر سفره هفت سین شهروندان را با كمترین بضاعت مالی به خرید این اقلام سوق می دهد.

* از سوپرماركتها و دستفروشها شیرینی نخرید
رئیس اتحادیه صنف شیرینی سازان، شیرینی فروشان، كافه و قنادیهای مشهد نیز گفت: امسال بیشتر واحدهای این صنف در نمایشگاه عرضه مستقیم كالای بهاره شركت كردند و كمتر فروش فوق العاده گذاشته اند.
محمد فرزانی افزود: این صنف از حضور در نمایشگاه رضایت داشتند زیرا توانستند محصولات خود را به خوبی بفروشند با این حال هنوز خرید شرینی توسط مردم برای شب عید از قنادیها ادامه دارد.
وی ادامه داد: هم اینك از 800 واحد قنادی و شیرینی سازی در مشهد كه پروانه كسب دارند 6 واحد به صورت قانونی فروش فوق العاده خود را آغاز كرده اند. این واحدها بیشتر در مناطق كمتر برخوردار شهر حضور دارند و كیفیت محصولات آنها نیز پایین تر است.
رئیس اتحادیه صنف شیرینی سازان، شیرینی فروشان، كافه و قنادیهای مشهد گفت: افزایش قیمت تخم مرغ، نارگیل و انواع مغزها و كره بر قیمت شیرینی اثرگذار بوده با این حال مردم از خرید شیرینی برای شب عید نمی گذرند و شور و شوق برای خرید زیاد است.
وی افزود: كارگاههای شیرینی پزی زیرزمینی بدون مجوز متعددی در شهر مشهد وجود دارد كه محصولات خود را در سوپرماركتها و هایپرماركتها می فروشند و از آنجا كه این واحدها بدون مجوز فعالیت می كنند تضمینی برای سلامتی محصول آنها وجود ندارد.
او به فروش شیرینی توسط برخی آجیل فروشیها كه اخیرا متداول شده نیز اشاره و بیان كرد: این اقدام در كار قنادیها خلل ایجاد می كند و توصیه می شود مردم شیرینی مورد نیاز خود را فقط از قنادیها بگیرند.

* فروش فوق العاده 500 واحد پوشاك
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاك مشهد نیز گفت: در آستانه سال نو به 500 واحد صنفی فروش پوشاك در این شهر مجوز داده شده تا بنرهای یك شكلی با موضوع حراج و فروش فوق العاده پوشاك نصب كنند و انواع پوشاك را با 15 تا 30 درصد تخفیف ارائه نمایند.
سید مهدی لسان طوسی افزود: فروش فوق العاده اصناف در ایام پایانی سال راه حل مناسبی برای دسترسی مردم به كالاهای باكیفیت و قیمت مناسب است.
وی تخفیفهای بالای 30 درصد را در حوزه پوشاك غیرواقعی اعلام و بیان كرد: قانون نظام صنفی حراج و فروش فوق العاده را با 15 درصد تخفیف اعلام كرده لذا سایر تخفیفها غیرواقعی است.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاك مشهد ادامه داد: كاسبی كه به صورت قانونی در فروش هر جنس 20 درصد سود به دست می آورد نمی تواند حراج 70 درصدی بدهد مگر اینكه تغییر شغل داده باشد یا آخر فصل باشد و چاره ای جز فروش لباسهای آن فصل به كمتر از قیمت اصلی خود نداشته باشد و در این صورت هم سقف مجاز برای تخفیف 50 درصد است.
وی گفت: 13 برند تایید شده در پوشاك وجود دارد كه واحدهای فروش این برندها در مشهد مشخص هستند و تخفیفها را براساس قانون اعمال می كنند.

* بازار كفش
رئیس اتحادیه صنف كفاشان مشهد هم گفت: ایام پایانی سال بهترین فرصت برای فروش خوب كفش در بازار است و اگر نمایشگاه عرضه مستقیم كالا برپا نشود نشاط بیشتری بر بازار شب عید مشهد حاكم می شود.
اسماعیل پورملائكه افزود: صنف كفاشان مشهد در برخی واحدها اقدام به فروش فوق العاده كرده و كفشها كه اغلب تولید مشهد است با كیفیت مطلوب به فروش می رسد.

* حمایت اتاق اصناف از فروش فوق العاده
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس قانون نظام صنفی، اصناف چهار مرتبه در سال می توانند فروش فوق العاده یا حراج برگزار كنند و این حراج جدا از تخفیفهایی است كه صنوف می توانند در كل سال قائل شوند.
سید محسن خاوری هاشمی افزود: بازرسان اتاق اصناف بر فروش فوق العاده یا حراج واحدهای صنفی نظارت دارند و نباید این حراج به گونه ای باشد كه واحدی قیمت كالای خود را تا دو برابر افزایش دهد و سپس آن را با 50 درصد تخفیف عرضه كند.
وی ادامه داد: اتاق اصناف مشهد از حراج یا فروش فوق العاده استقبال می كند و هم اینك نیز بسیاری از اتحادیه ها در سطح شهر اقدام به فروش فوق العاده كرده اند اما باید اتحادیه بر نحوه حراج كالاهای یك واحد صنفی نظارت كند تا در اعتماد مردم نسبت به حراج در بازار خدشه ای وارد نشود.
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: در بخش تنظیم بازار میوه و تره بار، اتحادیه مربوطه از 120 واحد زیر پوشش خود 94 واحد را برای عرضه میوه طرح تنظیم بازار با قیمت مصوب در نظر گرفته است.
وی افزود: طرح تنظیم بازار اتاق اصناف مشهد از 10 اسفند جاری آغاز شد و تا 15 فروردین آتی طی پنج مرحله به اجرا در می آید. این پنج مرحله شامل 'طرح ثامن' برای پیشگیری از تخلفات ویژه اصناف اطراف حرم مطهر، برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم كالای بهاره، طرح نظارتی ویژه اصناف برای جلوگیری از گرانفروشی و كم فروشی، برگزاری نمایشگاه عرضه سوغات در عید نوروز، طرح نظارتی ویژه زائران در حوزه خدمت رسانی در حوزه های سلامت، كالاهای اساسی، زیارت، فنی و خدماتی است كه با همكاری سایر نهادهای نظارتی در حال انجام است.
كلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد علاوه بر جمعیت ثابت خود طی ایام تعطیات نوروز تا هشت میلیون مسافر و زائر را از اقصی نقاط ایران و جهان پذیرایی می كند.
1922/7489/1858