۲۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۴۸
کد خبر: 82863680
T T
۰ نفر
روزهاي خوش و ناخوش سال 96 خراسان شمالي از دريچه ايرنا

بجنورد- ايرنا- چنبره خشكسالي بر استان 863 هزار نفري خراسان شمالي و ادامه دلهره ها از اين غول هزار چهره، و اميد به رفع مشكل بيكاري با اختصاص 10 هزار ميليارد ريال در روزهاي پاياني امسال از رويدادهاي مهم استان در سال 96 است.

به گزارش ايرنا، خراسان شمالي سال 96 جزو 3 استان اول دچار خشكسالي شديد تا بسيار شديد در كشور قرار گرفته است و كاهش شديد و چشمگير ميزان بارندگي ها در اين استان، سبب شده است تا توليد و اشتغال در كشاورزي اين خطه به خطر بيفتد.
خشكسالي هاي متوالي و در پي آن فقر مراتع و هزينه هاي تغذيه دستي دام، نابودي دام عشاير خراسان شمالي را نشانه گرفته است.
براساس اعلام استاندار خراسان شمالي، امسال ميزان كاهش بارندگي ها در اين استان بيش از ميانگين كشوري بوده است كه هواشناسي استان اين ميزان كاهش را به نسبت مدت مشابه پارسال 56 درصد عنوان كرده است.

* نگراني از تلفات جاده اي
امسال آمار تلفات سوانح جاده اي در استان افزايش يافت و به رقم 230 نفر رسيد. بر اساس گفته مسئولان بيش از نيمي از قربانيان حوادث جاده اي استان در سانحه هاي جاده بجنورد-جنگل گلستان جان باخته اند.
اجراي پروژه راهسازي اين مسير پرحادثه هنوز با دست انداز كمبود اعتبار روبه رو است.

* قتل 3 فرزند توسط مادر
خبر قتل سه فرزند توسط مادر 29 ساله در شهرستان مانه و سملقان خبر هولناكي بود كه دل مردم استان را به درد آورد.
اين مادر كه فرزندي 6 ماهه اي را باردار بود پس از ارتكاب به قتل، خود را حلق آويز كرد اما از مرگ رهايي يافت.

* قتل پسر 2 ساله بجنوردي به دست مادر ناتني
خبر قتل كودك 2 ساله كه به علت ضربات مشت و لگد توسط همسر پدرش دچار مرگ مغزي بود، ديگر خبري بود كه ذهن مردم را مدت ها مشغول كرد.

* خسارت رانش زمين و زلزله
رانش زمين كه در روزهاي پاياني سال 95 در روستاي 'پسركانلو' بجنورد رخ داد به شمار زيادي از واحدهاي مسكوني در اين روستا خسارت زد.
پديده رانش زمين تا ارديبهشت ماه مردم اين روستا را گريبان گير كرده بود و در اين مدت بارندگي ها نيز بر شدت رانش اضافه مي كرد.
پس از پديده رانش زمين كه اوايل بهار مردم اين روستاها را گرفتار كرد، وقوع زلزله در 23 ارديبهشت ماه، خاطره تلخي را براي مردم اين استان بر جاي گذاشت.
در زلزله 23 ارديبهشت ماه امسال، 14 هزار و 509 واحد مسكوني در 77 روستا و 2 شهر استان خسارت ديدند.
در اين زلزله 2 هزار و 429 واحد در روستاها به علت شدت زلزله بايد تخريب و نوسازي شوند و در شهرها نيز 2 هزار و 500 واحد بايد تخريب شوند.
در روستاهاي استان 2 هزار و 80 واحد مسكوني و در شهرها هفت هزار و 500 واحد مسكوني نياز به تعمير پيدا كرد.
مسئولان كشوري و استاني قول داده اند كه واحدهاي مسكوني تخريب شده بهتر از گذشته ساخته شود كه هم اكنون وعده مسئولان در حال تحقق يافتن است و اين امر موجب خوشحالي مردم مناطق زلزله زده شده است.

* دستگيري متهم اختلاس 1000 ميليارد ريالي بانك ملي صفي آباد اسفراين
دستيگري متهم اختلاس يكهزار و 66 ميليارد ريالي بانك ملي صفي آباد از توابع شهرستان اسفراين ديگر خبري بود كه در جامعه مورد توجه مردم قرار گرفت.
اين متهم كه به كشور تركيه متواري شده بود، پس از بازگشت به ايران (با هويت جعلي) در مناطق جنوبي كشور دستگير شد.

* حضور گسترده مردم در انتخابات
پس از تلخي هاي حادثه زمين لرزه، شيريني حضور باشكوه و حماسي مردم استان در انتخابات، غبار را از دل ها پاك كرد.
مردم استان بار ديگر با حضور در پاي صندوق هاي راي و مشاركت در انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر و روستا و دوازدهمين دوره رياست جمهوري، بار ديگر بر پايبندي به ارزش هاي اسلام و انقلاب مهر تاييد زدند و بدين ترتيب بر ادامه فعاليت دولت تدبير و اميد صحه گذاشتند.

* بهره برداري از 841 پروژه در هفته دولت
همزمان با هفته دولت، 841 پروژه عمراني، خدماتي و توليدي در شهرستان هاي اين استان 863 هزار نفري بهره برداري شد.
اين پروژه ها با چهار هزار و 300 ميليارد ريال اعتبار با حضورسيدمحمد بطحايي، وزير آموزش و پرورش به بهره برداري رسيد و ارمغاني ديگر از دولت براي مردم استان شد.

* سفر240 مقام كشوري به استان
براساس اعلام استانداري خراسان شمالي، امسال 240 مقام كشوري در سطوح مختلف به اين استان سفر كردند.
از جمله اين مقام ها، وزير بهداشت، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، معاون امور بانوان و خانواده رئيس جمهوري، رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي بوده است.

* افتتاح 766 پروژه در دهه فجر
در دهه فجر امسال نيز 766 پروژه دولتي و بخش خصوصي در زمينه هاي مختلف با چهار هزار و 280 ميليارد ريال به بهره برداري رسيد تا برگي از خدمات نظام به مردم ورق بخورد.

* درخشش دانش آموزان در مسابقات جهاني يوسي مس مالزي
دانش آموزان اين استان در مسابقات جهاني يوسي مس مالزي خوش درخشيدند. اين دانش آموزان موفق به كسب دو مقام اولي و دو مقام دومي در بيست و دومين مسابقه جهاني يوسي مس مالزي 2017 شدند.
مهشيد غلاماني دانش آموز هشت ساله، رتبه اول جهان (سطح Higher A) در مسابقات جهاني يوسي مس را كسب كرد.

* آناگل زن تركمن پس از 26 سال معلوليت راه رفت
خبر اميدبخش كه در ذهن مردم ماندگار شد، بهبودي زن تركمن بود، آناگل زن راز و جرگلاني با تلاش دانشگاه علوم پزشكي استان آنهم در دولت تدبير و اميد پس از 26 سال معلوليت قادر به راه رفتن شد.
دكتر ابراهيم گلمكاني، معاون حقوقي و امور مجلس وزير بهداشت در روستاي بچه دره، محل سكونت آناگل حضور يافت و وعده داد كه اين بانوي تركمن صاحب خانه هم بشود.
اين بانوي تركمن به علت فقر و ناتواني مالي، توان درمان پاهاي خود را نداشت و 26 سال بر روي زانو و نشسته حركت مي كرد.

* افتتاح 2 بيمارستان
افتتاح بيمارستان 220 تختخوابي آيت الله هاشمي ‌رفسنجاني در شيروان و آغاز بهره برداري از بيمارستان 320 تختخوابي امام حسن(ع) در بجنورد نيز خدمت ديگر از نظام را براي مردم استان ماندگار كرد.
اجراي اين پروژه ها در دولت يازدهم سرعت گرفت و معجزه گونه براي بهره‌برداري آماده شد. با بهره‌برداري از اين طرح ها 550 تخت به ظرفيت تخت هاي بيمارستاني استان اضافه ‌شد.
بهره برداري از ورزشگاه 15 هزار نفري 19 مهر بجنورد ديگر طرح عمراني بود كه امسال به بهره برداري رسيد.

* حضور پروفسور سميعي در بجنورد
پروفسور مجيد سميعي مشهو ترين پزشك جراح مغز و اعصاب جهان با دعوت استاندار خراسان شمالي به بجنورد مركز اين استان سفر كرد.
در اين سفر پروفسور سميعي به عنوان شهروند بجنوردي معرفي شد.

*اختصاص 10 هزار ميليارد ريال براي اشتغالزايي
خيز بلند دولت تدبير و اميد براي كاهش نرخ بيكاري به ميزان 5 درصد تا سال 1400 در خراسان شمالي و اختصاص 10 هزارميليارد ريال تسهيلات اشتغالزايي، چشم انداز روشني را براي بازار كار اين خطه ترسيم كرده است.
ايجاد 9 هزار و 914 شغل در خراسان شمالي در سال جاري و شتاب بخشي به اين موضوع در سال هاي آتي با همراهي مسئولان، بانك ها و مردم شاهد كاهش نرخ بيكاري تا 5 درصد خواهيم بود.
نرخ بيكاري استان پارسال 11.8 درصد بود كه اين رقم تيرماه امسال به 9.9 درصد كاهش يافت؛ استاندار خراسان شمالي هم قول داده است اين نرخ در سال 1400 به كمتر از 5 درصد برسد.
7185/6042