۲۷ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۲۴
کد خبر: 82865621
T T
۰ نفر

پاسگاه های كنترل كوچ عشایر در سمیرم فعال شد

۲۷ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۲۴
کد خبر: 82865621
پاسگاه های كنترل كوچ عشایر در سمیرم فعال شد

سمیرم، اصفهان - ایرنا - پاسگاه ها و گشت های كنترل كوچ در آستانه بهار فعالیت خود را در مرزهای عشایری شهرستان سمیرم در جنوب اصفهان آغاز كردند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم روز یكشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این پاسگاه ها در مرحله اول در محل استقرار خود در مبداء روستاهای چهارراه و دهستان وردشت جلوی ورود زودهنگام عشایر به ییلاق را می گیرند.
محمدحسن طاهری با بیان اینكه پاسگاه های یگان حفاظت منابع طبیعی در مناطق قبر كیخا و زمان كهریز بعد از ایام نوروز برپا می شوند، اظهار كرد: هر پاسگاه با چهار نیروی یگان حفاظت این اداره، 24 ساعته تا زمان ورود عشایر به مناطق ییلاقی درمرزهای عشایری حضور خواهند داشت.
وی افزود: همچنین گشت های سیار یگان حفاظت منابع طبیعی نیز در سایر مناطق شهرستان فعالیت خود را آغاز كرده اند.
وی خاطر نشان كرد: هدف از این اقدام علاوه بر جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر و چرای دام ها، جلوگیری از تخریب طبیعت بویژه ریشه كنی گیاهان مرتعی و دارویی بوسیله افراد غیر بومی است.
وی تره ،موسیر، سیر، قارچ، كنگر و بیلهر را از مهمترین گونه های مرتعی و دارویی این فصل برشمرد و افزود: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی سمیرم در صورت مشاهده ریشه كنی این گونه های بكر، با خاطیان برخورد خواهند كرد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم اظهار كرد: تقویم كوچ طبق قانون اواسط اردیبهشت ماه هر سال است و عشایر و دام هایی كه زودتر از این تاریخ وارد مراتع ییلاقی شوند متخلف هستند.
شهرستان سمیرم در جوار دنا و زاگرس مركزی به عنوان یكی از مناطق اصلی ییلاق عشایر كشور به شمار می رود.
چهار هزار و 700 خانوار عشایری با 700 هزار رأس دام هر ساله ییلاق را در سمیرم و قشلاق را در استان های گرمسیر می گذرانند.
عمده عشایر مستقر در عرصه های طبیعی شهرستان سمیرم قشقایی هستند.
شهرستان سمیرم دارای 30 هزار هكتار باغ، 18 هزار هكتار زمین زراعی، 455 هزار هكتار عرصه ملی و 330 هزار هكتار مرتع و جنگل های طبیعی است.
این شهرستان در 160 كیلومتری جنوب استان اصفهان واقع شده و از قطب های اصلی كشاورزی، دامداری و مرتعداری استان اصفهان محسوب می شود.
ت/7147/ 6022