۲۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۱۷
کد خبر: 82866748
T T
۰ نفر

عربستان به دنبال جاي پاي بيشتر در بازار سوخت هند

۲۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۱۷
کد خبر: 82866748
عربستان به دنبال جاي پاي بيشتر در بازار سوخت هند

دهلي نو - ايرنا - منابع خبري هند خبر دادند كه بزرگترين شركت نفتي عربستان سعودي به دنبال افزايش حضور خود در بازار انرژي هند از طريق خريد سهام پالايشگاهها، به دست آوردن حق بازاريابي سوخت و پتروشيمي توليد شده در آنها و اخذ تعهد براي تامين خوراك خود صرفا از سوي دولت سعودي است.

به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه 'اكونوميك تايمز' چاپ هند در روز دوشنبه، يك مقام هندي اخيرا اعلام كرده است كه شركت 'آرامكو' در حال گفت و گوي فشرده با مقامات اين پالايشگاهي به نام 'رتناگيري' در غرب هند جهت حضور در پروژه اي با ظرفيت توليد 60 ميليون تن سوخت در سال است.
شركت نفت هند هم اكنون 50 درصد از سهام پالايشگاه رتناگيري را در اختيار دارد. دو شركت بهارات پتروليوم و هندوستان پتروليوم نيز به اندازه مساوي ساير سهام اين پالايشگاه را در اختيار دارند.
شركت هاي سهام دار در اين پالايشگاه به دنبال يك همكار راهبردي هستند و از چند ماه گذشته مشغول مذاكره با آرامكو جهت شركت و سرمايه گذاري در پروژه ساخت پالايشگاه رتناگيري بوده اند.
اين مقام هندي كه در جريان مذاكرات قرار دارد به روزنامه مذكور گفت: بدست آوردن اكثريت سهام پالايشگاه رتناگيري توسط آرامكو امكان پذير نيست. اين يك پروژه داخلي در خاك هند است. درخواست آرامكو براي استفاده از نفت عربستان سعودي قابل بررسي است زيرا هند هم اكنون اكثر نفت مورد نياز خود را از عربستان وارد مي كند اما پالايشگاه رتناگيري نمي تواند تنها به نفت يك كشور وابسته باشد.
پالايشگاه رتناگيري كه قرار است در ايالت ماهاراشترا ساخته شود بزرگ ترين پالايشگاه سبز در جهان خواهد بود.
هند به عنوان سومين وارد كننده بزرگ نفت در جهان يك بازار بسيار مهم براي آرامكو محسوب مي شود. آرامكو بزرگ ترين صادر كننده نفت در جهان است.
در چند ماه اخير صادرات نفت عربستان سعودي به هند كاهش يافته است و عراق به عنوان بزرگ ترين كشور صادر كننده نفت به هند در سال 2017-2018 ظهور كرده است.
علاوه بر اين، سقوط قيمت نفت خام از اواسط سال 2014 و گسترش اين ايده كه نفت هيچگاه در جهان تمام نخواهد شد، تعادل قدرت را به سوي مصرف كنندگان بزرگ مانند هند و چين تغيير داده و رقابت ميان توليد كنندگان نفت جهاني را تشديد كرده است.
اين رقابت ها ، شركت روس نفت كه يك رقيب بزرگ آرامكو در بازار هاي جهاني است را به خريد يك پالايشگاه 20 ميليون تني در هند ترغيب كرد.
شركت بزرگ نفتي روسيه 'روس نفت' به همراه شركاي خود از جمله ' ترافيگورا' و 'صندوق روسيه يو سي پي' در ماه سپتامبر سال گذشته 98.3 درصد از سهام شركت نفت آسار هند به ارزش 12.9 ميليارد دلار را خريداري كردند.
مجموع تقاضاي نفت خام هند حدود 4.6 ميليون بشكه در روز است كه اين كشور را در رتبه سومين مصرف كننده بزرگ جهان پس از آمريكا و چين قرار مي‌دهد.
اين كشور به دليل پيشرفت سريع اقتصادي، افزايش طبقه متوسط جامعه و افزايش خريد وسايل نقليه موتوري بسيار به انرژي احتياج دارد.
آژانس بين المللي انرژي پيش بيني مي كند كه تا سال 2040 هند يك چهارم از انرژي توليدي در جهان را مصرف كند.
آساق**267**1424 **1663**