۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۲۸
کد خبر: 82868215
T T
۰ نفر
روستاي جهاني كلپورگان سراوان تنها موزه زنده سفال ايران

زاهدان - ايرنا - سفالينه هاي تاريخي و منحصر به فرد روستاي كلپورگان سراوان در جنوب شرق سيستان و بلوچستان به عنوان تنها موزه زنده ايران و شاهكار انديشه، ذوق، فرهنگ و هنر زنان بلوچ سرزمين نخل و خورشيد در طول سال به ويژه عيد نوروز آماده ميزباني از مسافران و گردشگران است.

به گزارش ايرنا سراوان با جاذبه هاي توريستي و منحصر به فرد از جمله روستاي جهاني كلپورگان، سنگ نگاره هاي دره نگاران، قلعه باستاني سينوكان، قلعه تاريخي بخشان، مسجد جامع دزك، غار مشكوتك كلپورگان، روستاي ناهوك و كوهك، قلعه كنت و ساير قابليت ها و ظرفيت هاي مناسب تفريحي و فرهنگي هر ساله ميزبان شمار زيادي از مسافران نوروزي است.
در اين ميان سفال كلپورگان شاهكار هفت هزار ساله زنان بلوچ ديار نخل و آفتاب «سراوان» با شهرت جهاني در ميان سفالينه هاي تاريخي، علاقه مندان فرهنگ و تمدن ايران را به تماشاي رقص گِل در ميان دستان هنرمند زنان بومي فرا مي خواند تا نوروزي زيبا و به يادماندني را براي خويش به ارمغان برند.
كلپورگان روستايي در 25 كيلومتري شهر سراوان و 390 كيلومتري جنوب شرق زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان خواستگاه سفالي به همين نام است.
آنچه امروز كلپورگان را از ساير نقاط متمايز كرده هنر سفالگري آن است، سفالي با عمري به درازاي تاريخ.
كلپورگان با سفالينه هاي منحصر به فرد و شهرت جهاني شاهكار انديشه، ذوق، فرهنگ و هنر زنان بلوچ سرزمين ايران است.
زنان بومي منطقه به عنوان يگانه خالقان سفال كلپورگان، اين هنر ارزشمند را نسل به نسل و سينه به سينه از مادران به دختران منتقل مي كنند و گذشت زمان و حوادث تاريخ نيز نه تنها از اصالت آن كم نكرده بلكه بيش از پيش بر ارزش هاي هنري آن افزوده است.
آنچه سفالگري كلپورگان را از ساير نقاط متمايز كرده ويژگي هاي خاص آن است به گونه اي كه تمام مراحل ظريف سفالگري به وسيله زنان انجام مي شود و مردان فقط كارهايي مثل حمل خاك رس از معدن مسكوتان واقع در 2 تا سه كيلومتري كارگاه، آماده كردن گل و پختن سفال را انجام مي دهند.
استفاده نكردن از چرخ سفالگري در تهيه اين آثار سبب توجه جهانيان به سفال كلپورگان شده به گونه اي كه تمام سفالينه ها با روش هاي سنتي ابتدايي، بديع و به كمك دست توليد مي شود.
طرح ها و نقش هاي سفال كلپورگان كاملا هندسي و تداعي گر نقش هاي باستاني و تــزيينــات روي سفالينه ها با نمادهاي تجريدي است كه از نسلي به نسل ديگر به يادگار مانده و حكايت از راز و رمــز و خواهش هاي روحي و دروني هنرمند از محيط اطراف و اعتقادات و باورهاي او دارد.
اغلب نمادهاي روي آثار سفالي كلپورگان شبيه به نقوش سفال هاي ماقبل تاريخ و آغاز دوره تاريخي است.
در اين سفالينه ها لعاب به كار نمي رود بلكه براي تزيين و نقاشي از سنگ تيتوك استفاده مي شود.
اين سنگ در منطقه تپه آچار در كهوران مهرستان يافت مي شود و رنگ آن معمولا قهوه اي يا سياه است.
شوراي جهاني صنايع دستي، روستاي كلپورگان سراوان را به واسطه سفال هفت هزار ساله اش به عنوان يكي از روستاهاي صنايع دستي جهان ثبت كرد.
فرماندار سراوان در جنوب شرق سيستان و بلوچستان به خبرنگار ايرنا گفت: روستاي كلپورگان واقع در 25 كيلومتري مركز اين شهرستان نخستين موزه زنده در ايران و دومين موزه زنده در دنياست.
درويش نارويي اظهار داشت: سفالگري در اين روستا ريشه در تاريخ و تمدن مردم اين منطقه دارد.
وي با بيان اينكه سفال كلپورگان قدمتي هفت هزار ساله دارد افزود: مردم اين منطقه با اين صنعت عجين شده اند و كار آنان مختص به كارگاه نيست.
وي ادامه داد: زنان علاوه بر كارگاه ها در خانه هايشان نيز مشغول به سفالگري هستند.
وي بيان كرد: دختران و زنان اين منطقه در همه رده هاي سني به كار سفالگري و سوزن دوزي اشتغال دارند.
فرماندار سراوان گفت: مردم روستاي كلپورگان علاوه بر سفالگري در حوزه هاي مختلف هنري ديگر مانند سوزن دوزي، موسيقي عرفاني و حصير بافي فعاليت مي كنند.
وي اظهار داشت: صنعت سوزن دوزي ديگر مختص سيستان و بلوچستان نيست بلكه اين صنعت در بين اقشار مختلف مردم كشور نيز رواج پيدا كرده است
به گزارش ايرنا سراوان واقع در جنوب شرق ترين نقطه ايران به زادگاه خورشيد شهرت دارد چرا كه اين شهرستان نخستين نقطه در كشور است كه خورشيد در آن طلوع مي كند به طوري كه طلوع و غروب خورشيد در اين نقطه با طلوع و غروب خورشيد در غربي ترين شهر كشور يك ساعت و 17 دقيقه اختلاف دارد.
اين شهرستان با دارا بودن آثار ديدني و جذاب نظير سنگ نگاره هاي دره نگاران با بيش از هزاران نقش به صورت تك نگاره و تابلوي پرنگاره در نوع خود بي نظير است و مي توان از آن به عنوان بزرگترين مجموعه شناخته شده ايران با قدمتي هزاران ساله ياد كرد.
قلعه باستاني سينوكان يكي ديگر از آثار باستاني سراوان است كه از دور به صورت برجي زبيا خود نمايي مي كند و بناي اين اثر به دوره اسلامي بر مي گردد.
مسجد جامع دزك يكي ديگر از جاذبه هاي گردشگري سراوان است كه در روستايي به همين نام در سه كيلومتري شرق مركز اين شهرستان واقع شده و از جمله مساجد اوليه و كهن سيستان و بلوچستان به شمار مي رود.
قلعه كنت در 80 كيلومتري جنوب غربي شهر سراوان و روي صخره اي طبيعي در سه طبقه ساخته شده است و ورودي آن در قسمت جنوبي حدود 13 متر از سطح زمين ارتفاع دارد كه به حياط جنوبي قلعه منتهي مي شود.
همچنين پديده طبيعي و كم نظير تپه نمكي كه در نقطه مياني روستاي گشت سراوان واقع شده به عنوان جاذبه ديگر گردشگري منطقه شامل تپه اي نمكين مملو از املاح معدني است كه آرام آرام از دل آب جوشيده و بر سطح زمين جاري مي شود.
به گزارش ايرنا، سراوان از توابع سيستان و بلوچستان با داشتن 13 هزار و 905 كيلومتر مربع وسعت در فاصله 330 كيلومتري جنوب شرق زاهدان مركز اين استان واقع شده است.
7316**3042 **6081
۰ نفر