۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۳۵
کد خبر: 82868339
T T
۰ نفر
اتحادیه اروپا تحریم های جدید علیه روسیه را بررسی كرد

وین - ایرنا - وزیر امور خارجه لیتوانی اعلام كرد كه وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در حاشیه نشست این هفته در بروكسل، درباره تحریم های جدید علیه روسیه تبادل نظر كرده اند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری 'ایوآبزرور'؛ 'لیناس لینكویسیوس' (Linas Linkevicius) وزیر امور خارجه لیتوانی گفت: وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در حاشیه نشست دوشنبه گذشته در بروكسل، درباره تحریم های جدید روسیه 'تبادل نظر' كرده اند كه همزمان با پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه، تشكیل شده بود.
وزیر امور خارجه لیتوانی افزود: یكی از تحریم های مطرح شده، ممنوعیت صدور ویزا و توقیف دارایی های روس هایی بود كه در برگزاری انتخابات در شبه جزیره كریمه (در اوكراین) نقش داشته اند.
لینكویسیوس تصریح كرد: در راهروها صحبت از تحریم روسیه به علت مسائل مختلف مطرح بود، به خصوص كه نشست وزیران با انتخابات روسیه همزمان شده بود و در این زمینه مطرح شد افرادی كه انتخابات كریمه را سازماندهی و برگزار كرده اند، می توانند هدف تحریم قرار گیرند، چرا كه نه ؟ این مساله ذكر شد.
به گفته وی، بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس در این نشست، درخواستی برای اعمال تحریم اتحادیه اروپا علیه روسیه در ارتباط با موضوع 'سرگئی اسكریپال' جاسوس سابق روس مطرح نكرد، اما گفت: در صورت همكار نكردن مسكو در تحقیقات انگلستان در این باره، ممكن است چنین درخواستی مطرح شود.
وزیر امور خارجه لیتوانی در عین حال گفت: در جریان تبادل نظرها، احتمال تحریم هایی مانند منع صدور روادید و توقیف اموال مقام های روسیه در آینده، در ارتباط با موضوع اسكریپال مطرح شده است.
لینكویسیوس گفت: اتحادیه اروپا در این زمینه می تواند از قانون 'ماگنیتسكی' به عنوان الگو برای اعمال تحریم های حقوق بشری علیه روسیه استفاده كند و برخی كشورهای اتحادیه اروپا هم اكنون اقداماتی علیه مسكو به اجرا گذاشته اند، اما تدابیر در سطح اتحادیه اروپا موثرتر خواهد بود.
وزیر امور خارجه لیتوانی همچنین افزود: جدیت موضوع حمله به اسكریپال در خاك انگلیس، تا حدی است كه بطور مشروع میت وان از ماده چهارمنشور سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) استفاده كرد. این ماده 'رایزنی هایی' را در صورت تهدید امنیت هر یك از كشورهای عضو، پیش بینی می كند.
وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا، روز دوشنبه در بیانیه ای ضمن ابراز همبستگی با انگلیس، اعلان كردند: اتهامات لندن علیه مسكو در این ارتباط را بسیار جدی تلقی می كنند. وزیر امور خارجه لیتوانی در این خصوص گفت: صدور این بیانیه از این لحاظ مهم بود كه به مسكو نشان داده شود كه انگلیس به علت 'برگزیت'، هدف نرم و آسانی محسوب نمی شود.
لینكویسیوس خاطرنشان كرد: وزیر امور خارجه یونان به رغم موافقت با بیانیه اتحادیه اروپا، در پشت صحنه با مقصر دانستن روسیه در ارتباط با موضوع حمله با عامل شیمیایی به جاسوس سابق در انگلیس مخالفت و تاكید كرد كه كارشناسان سازمان منع سلاح های شیمیایی باید در این زمینه نظر بدهند.
اروپام**1078**1486**
۰ نفر