دكتر حسينعلي قبادي روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمي ايرنا در مورد اقدامات اين پژوهشگاه در سال گذشته توضيح داد: پژوهشگاه بيش و پيش از هر چيز بر اساس برنامه توسعه راهبردي جلو مي رود و معتقديم اين برنامه درون زا كه با حضور و هدايت زنده ياد استاد دكتر صادق آيينه وند طراحي و تصويب شد، ميثاق نامه ماست كه 49 نفر از اعضاي هيات علمي و بيش از 10 نفر از صاحبنظران در سطح ملي در بيرون در تدوين آن مشاركت داشته اند. اين برنامه بر منطق دانايي و بر مبناي خرد جمعي و مشورت دائم تهيه شده و باعث شكوفايي مي شود.
وي افزود: پژوهشگاه بر اساس راهبردهاي هفت گانه و سياست هاي بيست و پنج گانه برنامه حركت مي كند و فعاليت هايي كه در همين چارچوب كرده ايم؛ يكي كيفيت بخشي به پژوهش هاست كه براي اين كار، كميسيون هاي ويژه اي در كنار شوراي پژوهشي طراحي كرده ايم كه در اين كميسيون ها درباره محتواي طرح هاي پژوهشي بحث مي شود كه ارتقاي كيفيت خروجي در كتاب ها و مجلات پژوهشگاه محسوس است. اكنون تنها مجله علمي و پژوهشي ماهانه كشور در پژوهشگاه منتشر مي شود.
نويسنده كتاب آيين نامه سير تحول نمادپردازي در فرهنگ ايراني و ادبيات فارسي افزود: رشد سرانه توليد خالص علم به ازاي اعضاي هيات علمي يعني مقالات علمي - پژوهشي از سطح قابل قبولي برخوردار است و از 6 دهم و 8 دهم در سال 92 به 8/1 رسيده ايم. البته مطالبه برنامه توسعه راهبردي بيشتر از اين است و سعي كرده ايم با سياست هاي تشويقي همه جانبه از جمله تقويت پژوهانه و انتخاب پژوهشگران برتر، روحيه نشاط علمي را در محيط پژوهشگاه تقويت كنيم و براي اولين بار 3 نفر از اعضاي هيات علمي ما در عرصه هاي گوناگون علمي، خلاقيت ها و نوآوري ها و جشنواره هاي مختلف علمي ملي افتخار آفريدند؛ آقاي دكتر فاضلي، آقاي دكتر علوي پور و آقاي دكتر صافي.
***برگزاري جشنواره قدرداني از پايان نامه هاي برتر علوم انساني در زمينه توليد و اشتغال
وي در پاسخ به سوالي در مورد ميزان گرنت (پژوهانه) نيز گفت: بر اساس آيين نامه هاي وزارت علوم، پژوهانه را به دانشجويان دكتري مي دهند، متاسفانه معادل خوبي براي گرنت نداريم، در پژوهشگاه در برابر گرنت، معادل 'اعتبار پژوهشي هيات علمي' را استفاده مي كنيم و سقف مشخصي ندارد، به ميزان توليد علم اعضاي هيات علمي است. ممكن است كسي دو ميليون و فردي 15 ميليون تومان دريافت كند.
دكتر قبادي ادامه داد: در سال هاي اخير آيين نامه را منعطف تر كرده و عناصر تشويقي را بالاتر برده ايم. در هيات مميزه پژوهشگاه نيز هرم تخصصي اعضاي هيات علمي بيشتر شده است. تعداد دانشيار و اساتيد قبلا كمتر از 10 نفر بوده و اكنون بيش از 20 نفر دانشيار و استاد داريم. با اينكه در استانداردها بسيار رعايت مي كنيم، در حوزه كاربردي با تاسيس پژوهشكده علوم انساني كاربردي بيشتر با نهادها و سازمان ها ارتباط داريم.
عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس ادامه داد: يكي ديگر از فعاليت هاي پژوهشگاه، برگزاري جشنواره قدرداني از پايان نامه ها و رساله هاي برتر در حوزه توليد و اشتغال بوده است؛ نزديك به 40 دانشگاه، معاونت علمي و فناوري و چند وزارتخانه در برگزاري اين جشنواره مشاركت دارند. پيوندي بين مجموعه علوم انساني و معاونت علمي و فناوري برقرار كرديم، پژوهشگاه عملا در تراز رابط ميان علوم انساني، دانشگاه و اين معاونت قرار گرفته است.
***تلاش براي ورود به تراز بين المللي
وي تاكيد كرد: يك دستاورد ديگر پژوهشگاه، كوشش همه جانبه براي ورود به تراز بين المللي است و جزء يكي از 10 پژوهشگاه و دانشگاهي هستيم كه بايد در اين روند قرار بگيريم. بودجه اي هم به پژوهشگاه تعلق گرفته است، رقابت نفسگيري داريم كه در پايان آن بايد 4 پژوهشگاه حذف شوند و اين پژوهشگاه تنها موسسه پژوهشي حوزه علوم انساني در اين رقابت است.
نويسنده كتاب جان جهان ادامه داد: در زمينه ارتباطات بينالمللي نيز با دانشگاه هاي مختلف در برگزاري همايش مشاركت داريم كه اولين آنها برگزاري همايش در وين با عنوان فلسفه، دين و علم در زيست جهان اسلامي 21 تا 24 اسفند و همايش دوم آن سال آينده در تهران برگزار مي شود.
وي گفت: علاوه بر اين، پروژه اي تعريف كرده ايم در اين زمينه كه ايران چه حرفي براي گفتن در حوزه فرهنگ دارد كه مرحله اول آن را وزارت علوم تصويب كرده است.
يكي ديگر از فعاليتهاي ما، ترويج علم و عمومي سازي علم است. برگزاري كارگاه ها با حضور مردم و دانش آموخته ها 600 درصد رشد داشته است، مخاطبان ما در اين كارگاهها و كساني كه به آن توجه كرده و در فضاي مجازي آن را رصد ميكنند از صدها و هزاران نفر بيشتر است.
***علوم انساني را در فرايند عرضه و تقاضا قرار داديم
دكتر قبادي گفت: در واقع علوم انساني را در فرايند عرضه و تقاضا قرار داديم و بر همين اساس است كه حركت از تئوري به كاربرد و عمل باعث شكلگيري نظام ملي نوآوري مي شود.
نويسنده كتاب آيين آيينه با تاكيد بر اهميت انتشار سريع اطلاعات افزود: در حوزه فناوري اطلاعات به سمت مرجعيت بيشتر و گسترده تر حركت مي كنيم و سعي كرديم مزيت قبلي پژوهشگاه را تقويت كنيم، به رغم شكل گرفتن شبكههاي علمي، بر اساس سنجش وبومتريك 251 رتبه صعود كرده ايم.
***اجراي طرح اعتلاي علوم انساني
وي افزود: اقدام ديگر پژوهشگاه، در زمينه پژوهش هاي بنيادين، اجراي طرح جامع و كلان اعتلاي علوم انساني است كه مجموعه مسائل فراروي علوم انساني را در سه دسته مباني، بازشناسي انتقادي و كاربست علوم انساني تقسيم و بر اساس آن بيش از 100 طرح با بحث و تبادل نظر با كارگروه هاي تخصصي تصويب كردهايم، نزديك به 20 طرح تصويب نهايي شده و 40 طرح در حال تصويب است و در كنار آن فراخوان دادهايم تا پژوهشگران سراسر كشور در اين طرح شركت كنند. اين كار عمق بخشيدن و پايداري دادن به شبكه نخبگاني علوم انساني است كه از سال ها قبل در پژوهشگاه مطرح شده بود.
«اكنون بيش از دو هزار و 200 نفر از اساتيد علوم انساني سراسر كشور در اشكال مختلف منتقد، داور، بررس، مجري طرح با ما در ارتباط هستند و بسياري نشستهاي علمي را در دانشگاه هاي مختلف برگزار ميكنيم».
دكتر قبادي گفت: طرح اعتلاي علوم انساني با هدف توليد منابع دست اول براي تقويت سرفصل ها، نزديكي به مرزهاي دانش جهاني، بكارگيري ظرفيت هاي بازآفريننده و در حوزه مهارت و اشتغال آفريني در نظام درسي دانشگاه ها انجام مي شود».
وي خاطرنشان كرد: دبيرخانه دائم قدرداني از پايان نامهها و رسالههاي برتر دانشجويي را تاسيس كرديم كه اين روند در سال هاي آينده ادامه خواهد يافت و با هماهنگي با صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران مقرر شده است 18 سهميه پسا دكتري به پژوهشگاه اختصاص داده شود كه به برترين رساله هاي دكتري در اين زمينه تخصيص دهيم.
رئيس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي گفت: همچنين نخستين جشنواره نقد متون و منابع دانشگاهي علوم انساني را نيز آخر آذر با حضور وزير علوم برگزار كرديم كه احتمالا دوسالانه خواهد بود و قصد داريم نقدها را در كرسي هاي مناظره يا كرسي هاي ترويجي بار ديگر مطرح كنيم.
پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است و حسينعلي قبادي استاد رشته زبان و ادبيات فارسي از دانشگاه تربيت مدرس از سال 1392 و بعد از درگذشت مرحوم صادق آئينه وند رياست آن را برعهده دارد.
قبادي سال ۱۳۸۵ به عنوان استاد برتر و پژوهشگر برتر دانشگاه تربيت مدرس انتخاب شد؛ معاونت پژوهشي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي و رياست پژوهشكده علوم انساني و مطالعات اجتماعي جهاد دانشگاهي از فعاليت هاي اجرايي وي و نگارش كتاب در زمينه ادبيات فارسي و راهنمايي و مشاوره پايان هاي فراوان از جمله فعاليت هاي علمي اوست.
علمي**9157*2017
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me
كيفيت بخشي به پژوهش ها يك دستاورد پژوهشگاه علوم انساني در سال 96
۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۳۴
کد خبر:
82868997
تهران- ايرنا- رئيس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي در مورد دستاوردهاي سال 96 اين مركز تحقيقاتي گفت: كيفيت بخشي به پژوهش ها و تلاش براي ورود به تراز بين المللي از جمله اقدامات مهم در سال گذشته بوده است.