۳ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۳۹
کد خبر: 82869464
T T
۰ نفر

برنامه هاي متنوع نوروز در كردستان عراق

۳ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۳۹
کد خبر: 82869464
برنامه هاي متنوع نوروز در كردستان عراق

اربيل – ايرنا - آغاز سال جديد شمسي و فرارسيدن نوروز در كردستان عراق نيز همانند ديگر كشورهاي برگزاركننده جشن فرارسيدن بهار، با شادي و شعف و برنامه هاي متنوع هنري و فرهنگي همراه است.

به گزارش ايرنا، برغم بحران هاي شديد مالي در اقليم كردستان عراق، اما از چند روز قبل از فرارسيدن نوروز مردم اين منطقه با حضور در بازارهاي شهر اقدام به خريدن وسايل شب عيد و لباس هاي نو مي كنند.
فرمان محمد يكي از شهروندان كرد عراقي در اين خصوص به خبرنگار ايرنا در اربيل گفت: نوروز براي ما كردها يك جشن ملي است و ما هر سال با پوشيدن لباسهاي نو و حضور در برنامه هاي مختلف فرهنگي و هنري به استقبال اين مناسبت تاريخي مي رويم.
وي افزود: يكي از برنامه هاي ما برافروختن آتش در آخرين شب سال مي باشد.
برنامه عيد نوروز همه ساله ازسوي دولت محلي اقليم كردستان عراق با برپايي برنامه هاي رايگان هنري و فرهنگي گرامي داشته مي شود به نحوي كه در عمده پاركهاي شهر، مراكز خريد و مراكز فرهنگي برنامه هاي ويژه نوروز برگزار مي شود.
اقليم كردستان عراق امسال در همين راستا روزهاي چهارشنبه تا شنبه را به مناسبت فرارسيدن نوروز جشن عمومي اعلام كرده است.
فرمان محمد در ادامه در ارتباط با برنامه هاي مردم در اين روز اضافه كزد: در اقليم كردستان عراق مردم در اولين روز عيد نوروز به ديدار همديگر رفته و اين مناسبت ديرينه را به همديگر تبريك مي گويند و به دنبال آن با حضور در طبيعت شكفتن دوباره طبيعت را جشن مي گيرند.
اين شهروند كرد عراقي در ارتباط با اهميت و جايگاه عيد نوروز گفت: عيد نوروز در رگ و خون و تاريخ ماست و ما همه خود را متعهد به زنده نگاه داشتن اين مناسبت مي دانيم ما به عنوان اقوام آريايي خود را صاحب اين عيد مي دانيم.
مردم در منطقه كردستان عراق در سه روز اول عيد با حضور در طبيعت گرمي دوباره اي به آغاز فصل بهار مي بخشند. در اين سه روز مردم از اولين ساعات روز به دامان طبيعت پناه مي برند و حضور در طبيعت را با شادماني و پايكوبي به پايان مي رسانند.
تفاوت مراسم نوروزي در كردستان عراق با ديگر نقاط ايران در اين است كه كردها درعراق شب چهارشنبه آخر سال آتش روشن نمي‌كنند، به‌ جاي آن شب نوروز برفراز بام‌ها و كوه‌هاي گرداگرد شهر و آبادي آتش‌بازي مي‌كنند.
عليرغم اين تفاوت اما بسياري از برنامه هاي عيد نوروز ميان كردهاي ايران و عراق يكي بوده و هر دو جايگاه ويژه اي براي عيد نوروز قائل هستند.
خاورم**351**380**