۳ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۲۸
کد خبر: 82869543
T T
۰ نفر

كنترل دولت تركیه بر رسانه ها بیشتر می شود

۳ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۲۸
کد خبر: 82869543
كنترل دولت تركیه بر رسانه ها بیشتر می شود

آنكاراـ ایرناـ روزنامه 'تركیه' در خبری اعلام كرد كه لایحه جدید كنترل بر رسانه های اینترنتی كشور به تصویب نمایندگان مجلس ملی تركیه رسید كه در پی آن بر قدرت اجرایی 'شورای عالی رادیو و تلویزیون تركیه' نیز افزوده می‌شود.

به گزارش روز جمعه ایرنا و به نقل از این رسانه، با تصویب لایحه كنترل بر رسانه های اینترنتی كشور، شورای عالی رادیو و تلویزیون تركیه از این پس قادر است جلوی فعالیت هر رسانه‌ اینترنتی كشور را كه به تشخیص این نهاد خلاف قوانین تركیه عمل كند، بگیرد.
به نوشته این رسانه، پس از تصویب این لایحه، كلیه شبكه‌های آنلاین تركی و بین‌المللی كه خواستار فعالیت در تركیه هستند، باید تقاضای فعالیت خود را به شورای عالی رادیو و تلویزیون این كشور تحویل دهند و مجوز فعالیت بگیرند.
روزنامه تركیه اضافه كرد: در قانون جدید كنترل بر رسانه ها، شورای عالی رادیو و تلویزیون تركیه، درخواست لغو مجوز و یا محدود كردن فعالیت رسانه ها را به دادگاه حل و فصل ارجاع می دهد و این دادگاه رای نهایی را بدون برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات و بر اساس درخواست شورای عالی ظرف مدت 24 ساعت صادر می كند.
این رسانه نوشت: قوانین حاكم بر رسانه ها، شرایط دریافت مجوز فعالیت، خطوط قرمز و سایر چهارچوب های فعالیت رسانه ای در 6 ماه آینده با همكاری مشترك شورای عالی رادیو و تلویزیون و سازمان فناوری و اطلاعات تركیه تنظیم و ابلاغ خواهد شد.
منتقدان در تركیه معتقدند كه دولت تمام تلاش خود را به كار گرفته است تا پیش از انتخابات سال 2019 كنترل رسانه های كشور را در اختیار داشته باشد.
پس از كودتای نافرجام 15 جولای 2016، دولت تركیه با وضع حالت فوق العاده و تمدید چندین باره آن، دست به محدود سازی و تعطیلی بسیاری از شركت های تجاری و رسانه ای زد به طوری كه بسیاری از رسانه های رادیویی و تلویزیونی تعطیل شده، فعالیت اینترنتی خود را آغاز كردند اما با تصویب قانون جدید، احتمال توقف كامل فعالیت آنها وجود دارد.
به نوشته تی.وی 24، گارو پایلان نماینده شهر استانبول در مجلس و عضو حزب دموكراتیك خلق ها(ح.د.پ) در مخالفت با این لایحه در مجلس اظهار كرد: حزب حاكم با تصویب این قانون می تواند مانع دسترسی شهروندان به فیس بوك و یوتیوب شود و به واقع تركیه در ارتباط با آزادی مطبوعات به جمع كشورهایی چون كره شمالی خواهد پیوست.
تصویب قانون جدید تشدید كنترل فعالیت‌های اینترنتی در تركیه در حالی انجام گرفته كه چندی پیش هلدینگ دوغان به عنوان بزرگترین گروه رسانه ای تركیه به اردوغان دمیراورن فروخته شد و بنا بر ادعای رسانه های تركیه، هولدینگ خانوادگی 'دمیراورن' به حزب حاكم عدالت و توسعه نزدیك بوده و تحت نفوذ این حزب است.
به نوشته روزنامه جمهوریت، قدری گورسل، تحلیلگر معروف رسانه‌های تركیه، با انتقاد از فروش هلدینگ دوغان به 'دمیراورن' در مقاله ای نوشت: با این اقدام، صنعت رسانه‌ای تركیه زیر كنترل سیاسی مستقیم حزب حاكم در می آید.
گروه رسانه ای 'دوغان' متعلق به آیدین دوغان كه بزرگترین گروه رسانه ای تركیه به شمار می رود، به قیمت 1.2 میلیارد دلار به 'اردوغان دمیراورن' فروخته شد.
موسسات رسانه ای حریت، پستا، كانال دی، سی ان.ان. تورك، تی.وی 2، دریم تی.وی، فاناتیك، حریت دیلی نیوز، تی.ام.ای، دوغان بوردا، دوغان اگمونت، كتاب دوغان، مجله بازاریابی و برنامه ریزی كه از زیرمجموعه های گروه رسانه ای دوغان محسوب می شود، به گروه اردوغان دمیراورن فروخته شده است.
خاورم/1905