۷ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۴۶
کد خبر: 82872231
T T
۰ نفر
ميهمانان نوروزي تبريز در 'خانه مشروطه' تاريخ مشروطه را ورق مي زنند

تبريز-ايرنا- خانه - موزه مشروطه تبريز از جمله موزه هاي يازده گانه اين كهن شهر است كه طي تعطيلات نوروزي به يكي از مهمترين مقاصد گردشگري مسافران تبديل شده و استقبال از اين مكان تاريخي نسبت به ساير موزه ها بيشتر بوده است.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا، خانه مشروطه در محل خانه تاريخي 'حاج مهدي كوزه كناني' كه طي سال هاي اخير به همت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي به موزه مشروطه تبديل شده، از بناهاي دوره قاجار در تبريز مي باشد كه حضور در اين مكان تجلي بخش و تداعي كننده دوران مبارزات آزادي خواهان آذربايجان در دوره مشروطيت خواهي است.
اين خانه بعد از به توپ بسته شدن مجلس در سال 1287 هجري شمسي، مركز تجمع جمعي از برجسته ترين چهره هاي مشروطه در آذربايجان بود و در جنگ هاي يازده ماهه تبريز ستاد فرماندهي و محل تشكيل جلسات مجاهدين مشروطه بوده است.
با توجه به جايگاه و نقش بي بديل شهر تبريز در انقلاب مشروطه و نقشي كه اين خانه تاريخي در آن نهضت تاريخي ايفا كرد، از سال 1375 اين بنا به موزه مشروطه تبديل و اسناد و يادگارهاي با ارزشي از آن دوران و رهبران اين نهضت از جمله ستارخان معروف به سردارملي و باقرخان مشهور به سالارملي در آن به نمايش گذاشته شده است.
مسافران نوروزي كه از اقصي نقاط ميهن اسلامي به تبريز سفر كرده اند، خانه مشروطه را جزو نخستين مكان هاي گردشگري خود انتخاب كرده و به دليل تنوع محتوايي و وسايل و تجهيزات موجود در اين خانه موزه، از اين انتخاب خود بسيار خرسند هستند.
يكي از گردشگران نوروزي كه از زنجان به تبريز سفر كرده است، به ايرنا گفت: موزه مشروطه در نوع خود بسيار جالب و تداعي كننده گذشته هاي پرافتخار آذربايجان و رامرداني چون ستارخان و باقرخان است.
حجت اصانلو اظهار كرد: اين مكان با توجه به اطلاعاتي كه قبل از سفر به تبريز داشتم، 'خانه مشروطه' اولين مكان براي بازديد خانوادگي انتخاب شد تا با مشاهده اين فضا پي به عظمت و ژرفاي تاريخي آذربايجان برده و از حضور در اين محل دقايقي را با سير به تاريخ گذشته سپري كنيم.
وي افزود: در اين موزه آثار و مدارك زيادي از مبارزات دوران مشروطيت شامل لوازم شخصي سران انقلاب مشروطه چون ستارخان، اسناد، فرمان ها، دست نوشته ها و تصاوير مشروطه خواهان و نيروهاي دولتي در آن دوران و مطبوعات آزاديخواه دوران مشروطه نگهداري مي شود كه مشاهده هر يك از آنها لذت بخش و الهام بخش است.
يكي از بانوان كرجي بازديدكننده از اين موزه نيز به ايرنا، گفت: تبريز از شهرهاي تاريخي ايران و از پرجاذبه ترين عرصه هاي آن وجود موزه هاي متعدد است كه به نظرم مهمترين آنها موزه مشروطه است.
مريم جم نيا افزود: ديدن تصاوير آزادي خواهان و مبارزان دوره مشروطه در اين خانه تاريخي بسيار جالب است و هرچند چهره هايي مثل ستارخان و باقرخان هميشه مطرح بوده و شناخته شده هستند، اما مشاهده تعداد زيادي از مبارزان آن دوران برايمان جالب و مهيج بوده است.
وي، نوع معماري ساختمان مشروطيت را نيز به عنوان جاذبه اي مهم در گردشگري و حوزه ميراث فرهنگي كشور ياد و اظهار كرد: اينكه موزه اي زيبا در اين مكان تاريخي با معماري خاص تدارك ديده شده است، جاي قدرداني دارد و اميدواريم چنين مكان هايي در سراسر كشور به خوبي نگهداري و به مراكز گردشگري تبديل شوند.
رئيس امور موزه هاي آذربايجان شرقي نيز، استقبال گسترده گردشگران نوروزي از موزه مشروطه تبريز را يادآور شد و گفت: اين محل جزو مهمترين و پربازديدترين موزه هاي استان و تبريز طي تعطيلات نوروزي به شمار مي رود.
مهدي بزاز دستفروش با بيان اينكه تعداد يكهزار و 757 بازديد در پنجمين روز از ايام نوروز در خانه موزه مشروطه به ثبت رسيده است، اظهار كرد: در ميان تعداد قابل توجهي از گردشگران كه از موزه‌هاي شهر تبريز بازديد كرده اند، در روزهاي دوم و پنجم فروردين موزه مشروطه ركورددار ميزان بازديدها بوده است.
وي با بيان اينكه گزارش‌هاي دريافتي در پنج روز نخست نوروز امسال حاكي از آن است كه مراكز موزه اي و تاريخي استان با استقبال چشمگيري از سوي گردشگران داخلي و خارجي مواجه شده است، ادامه داد: در روز دوم فروردين نيز موزه مشروطه با يكهزار و 230 نفر بالاترين ميزان بازديد را در ميان ساير موزه هاي تبريز داشته است.
بزاز دستفروش، جذابيت موضوعي و وجود تناسب بين محتواي موزه و مكان شكل گيري موزه را از عوامل موثر در جذب مخاطبان در موزه مشروطه دانست و گفت: بازديد كنندگان از موزه مشروطه معمولا با يك پيش آگاهي از نهضت مشروطه ايران و روايت رشادت و فداكاري مجاهدين و رهبران اين نهضت مشتاقانه در پي يافتن نام نشاني از اين قهرمانان، به دنبال بازديد از اين موزه هستند.
به گفته وي، اين موضوع يكي ار ظرفيت هاي مهم اين موزه در جذب مخاطب محسوب مي شود.
به گزارش ايرنا، بناي كنوني خانه مشروطه تبريز به شماره 1171 در سال 1354 خورشيدي در فهرست آثار ملي ايران ثبت شده است.
معمار اين بنا 'حاج ولي معمار' و مساحت آن يكهزار و 300 مترمربع بوده و در دو طبقه ساخته شده ‌است.
3038/518