۸ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۰۸
کد خبر: 82872835
T T
۰ نفر

تنكابن ، نگین درخشان گردشگری در غرب مازندران

۸ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۰۸
کد خبر: 82872835
تنكابن ، نگین درخشان گردشگری در غرب مازندران

نوشهر – ایرنا – تنكابن به دلیل دارا بودن جاذبه هایی مانند دریا ، دشت ، جنگل ، كوهستان و زیبائی های طبیعی و رویائی مناطق دوهزار و سه‌هزار ، آب و هوای مطبوع ییلاقی ، چشم اندازهای بسیار جذاب ساحلی و آثار تاریخی به نگین درخشان صنعت گردشگری در غرب مازندران مبدل گشته است.

تنكابن یكی از شهرستان های قدیمی ، زیبا و گردشگر پذیر غرب استان مازندران در شمال ایران است كه در دوران پهلوی با نام
' شهسوار ' شناخته می شد . این شهر از سمت غرب به رامسر، از شرق به عباس آباد ، از جنوب به رشته‌كوه‌های البرز و از شمال به دریای خزر متصل است.
در این گزارش سعی شده تا گوشه های از مكان های دیدنی و تفریحی این شهرستان را برای آشنایی بیشتر گردشگران و مسافران بازگو شود.
** اثر طبیعی خشكه داران
اثر طبیعی خشكه‌داران واقع درمحور تنكابن به عباس آباد ، بعد از نشتارود در كنار جاده قرار گرفته و فاصله آن تا دریا 120 متر است . این منطقه حفاظت شده، به‌عنوان تنها جنگل جلگه‌ای و بكر ؛ از آخرین بازمانده های اكوسیستم‌های جنگلی جلگه‌ای شمال ایران محسوب می شود كه 2 میلیون و 600 هزار متر مربع مساحت دارد و انواع مختلف گونه‌های گیاهی مانند توسكا از نوع كرك كه در ایران رو به انقراض است ، سه‌قلو انجیلی ، انار ، ممرز ، بلوط ، لیلكی ، لرگ ، ملج ، انواع مهم شمشاد ، ازگیل جنگلی و یاس وحشی در آن وجود دارد.
همچنین گونه‌های مختلف جانوری نیز از قدیم در این منطقه زندگی می كردند و در حال حاضر زیستگاه حیوانات وحشی مانند شغال، گرگ، خوك، گربه وحشی و پرندگانی مانند حواصیل خاكستری، قره‌غاز، مرغابی ها، دارغاز، باكلان، اگوت بزرگ و كوچك است.
خشكه داران با شرایط خاص و برخورداری از ساحل زیبای دریای خزر و مجاورت با شهرهای گردشگری و امكانات اقامتی و پذیرایی از جمله بهترین مناطق برای گشت و گذار و مسافرت است .
** آبشار فرهاد جوی
جاده آسفالته دوهزار و سه هزار كه از تنكابن آغاز می‌گردد پس از عبور از خرم‌آباد به مسافت 2 كیلومتر ، به منطقه قلعه كردن می‌رسد كه‌ منظره بسیار جالبی را در دامنه ارتفاعات كوتاه و جنگلی ، از جلگه و دریای تنكابن خلق می كند . این محل با تنكابن هشت كیلومتر فاصله دارد و در كنار جاده از تونل انحرافی و تاریخی ' قلعه تنكا ' كه آب ' ولمرود ' را به رود سه‌ هزار وصل می نماید ، آبشاری به ارتفاع ‎ 10 متر دارد كه محیطی زیبا را برای استراحت مسافران ایجاد نموده است.
** پارك جنگلی چالدره
این پارك زیبای جنگلی در 18 كیلومتری مسیر تنكابن به دوهزار و در كنار جاده واقع است و با 92 هكتار مساحت درمیان دلتای دو رودخانه دوهزار و سه هزار و محل اتصال آنها واقع است.
** پل چشمه كیله
این اثر در تاریخ 25 اسفند 1379 با شماره ثبت 3329 به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است . این پل روی رودخانه دائمی
' چشمه كیله ' در فاصله یك كیلومتری از دریا در مركز شهر تنكابن قرار دارد و شرق و غرب این شهر را به هم متصل می كند. پل در سال 1309 توسط مهندسین آلمانی و روسی شركت اشكودا طراحی و توسط معمار ایرانی به اجرا درآمد و ساخت آن در سال 1311 به پایان رسید. طول پل در فاصله بین هشت دهانه و در بستر 112 متر ساخته شده ، ارتفاع آن از سطح جاده اصلی تقریبا پنج متر و عرض آن نیز هفت متر است. قوس پل از نوع قوس بیضی كند است و در تمام جوانب پل شكل‌های تزیینی از سنگ شبیه گل مشاهده می گردد.
** آب گرم معدنی فلكده
این مكان در روستای ' لیره سر ' واقع است و مسیر آن پس از عبور از شهر خرم آباد به دو راهی ' لتاك ' می‌رسد. از این محل پس از عبور از گلیج پل دو راهی سه‌هزار و لیره سر قرار دارد كه از این محل جاده به‌صورت خاكی ادامه پیدا می كند.
آب گرم با درجه حرارت متوسط در كنار رودخانه ' لیره سر ' و یك چشمه آب سرد به همراه جنگل های انبوه و كوههای پوشیده از درخت برای اجرای تور و گروههای مختلف گردشگری بسیار جالب و دیدنی است .
** بازار ماهی
بازار ماهی فروشان تنكابن یكی از معروف‌ترین بازارهای غرب مازندران است كه هر روز انواع ماهی‌های دریای خزر از قبیل كپور ، كفال ، سفید ، زردك ، آزاد و كولی خوشمزه را می‌توان در این مكان با خیال راحت و اطمینان از تازه بودنشان تهیه كرد. این بازار معمولا در فصل صید خیلی شلوغ و پررونق می‌شود.
** مرداب نشتارود
مرداب نشتارود تنكابن با عمق 6 تا 10 متر و با عرض 50 متر كه طول آن به سه كیلومتر می رسد در مركز شهر قرار دارد كه جاذبه گردشگری طبیعی جالبی را برای طبیعت گردان رقم زده است. مرداب نشتارود محل تخمگذاری ماهی های فراوانی از جمله ماهی سفید، كفال، اردك ماهی و دیگر گونه هاست . در فصل زمستان پرندگانی چون خوتكا و مرغابی را می توان در مرداب مشاهده كرد.علاقه مندان زیادی برای صید و صیادی اوقات فراغتشان را در این مرداب به سر می كنند.
** جنگل دوهزار
یكی از زیباترین مسیرهای جنگلی ایران جاده دوهزار است كه از تنكابن شروع شده و با گذشتن از جنگل های سبز و زیبای البرز در كنار رودخانه دوهزار موجب خلق منطقه ای توریستی و خیره كننده شده است. این منطقه در سال 1372 با عنوان دهستان دوهزار با مركزیت روستای امامزاده قاسم به تصویب رسید.
مردان و زنان این منطقه ، در كنار فعالیت‏ های زراعی و دامداری به تولید محصولات صنایع دستی چوخا، چادر شب، جاجیم، سفره، كلاه پشمی، كول‏گیر، پوستین كلاه و جوراب پشمی نیز می‏پردازند. روستاهای پایكوهی دوهزار با بافت مسكونی پراكنده در شیب ملایمی استقرار یافته اند و اكثر ساختمان‏ های آن سقف ‏های شیروانی و دیوارهای گلی دارند. به دلیل وجود آب و هوای خوب و سرسبزی و زیبایی این منطقه در اطراف روستاها ساخت و سازهای ویلایی توسط غیر بومیان بسیار زیاد شده است.
در انتهای این جاده رویایی به منطقه بكر و زیبای دشت دریاسر خواهید رسید كه بی اغراق بهشت شمال ایران است. منطقه‌ای با انواع طبیعت گوناگون از كوه با قله برفی تا جنگل‌های انبوه كه چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌سازد.
** آب گرم سه هزار
آب گرم سه هزار معروف به آبگرم حضرت سلیمان یا نرگس است. منطقه‌ای زیبا در دره سه هزار تنكابن و در جوار تخت سلیمان ، آب گرم چشمه ای است كه دهانه آن در دل توده‌ای از آهك، یك حوضچه طبیعی حدود پنج متر مربعی را شكل داده كه رنگ سقف آن شیری تا قهوه‌ای است. حوضچه یك كریدور چهار تا پنج متری به سمت شمال دارد.
برای ورود به حوضچه باید پنج پله را پائین رفته و نیم خیز از دریچه نیم دایره‌ای وارد آب گرم به عمق یك متر شد ؛ آبی زلال و گرم (حدود 40 درجه سانتی گراد) همراه با چكیدن قطرات آب از سقف با كف پوشی از ریگ و شن. كنار آن هم حمامی به صورت طبیعی ایجاد شده است كه در طول تمام روزها به خصوص فصول گرم سال میزبان دوستداران طبیعت است. این آب دارای ذخایر سرشاری از داروهای طبی از قبیل اسید كربنیك، گوگرد، آهن و… است.
** پل قلعه گردن
پل قلعه گردن مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان تنكابن، بخش خرم آباد، دهستان بلده، روستای قلعه گردن واقع شده و این اثر در تاریخ 26 اسفند 1386 با شماره ثبت 21969 به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
** آبشار تودارك
آبشار تودارك یكی از بلندترین آبشارهای گیلان و مازندران به ارتفاع تقریبی 45 متر در دل كوهستان است و یكی از زیباترین چشم اندازهای مناطق طبیعی ایران را برای طبیعت گردان فراهم می كند. آبشار كوچكتر در همان مسیر معروف به آبشار لیمرا و پیش از آبشار اصلی و به ارتفاع هفت متر است كه حوضچه ای ایجاد كرده است.
** جنگل سه هزار
دره سه هزار منطقه‌ای بكر، زیبا با چشم اندازهای بدیع، چمنزارها، جنگلهای مرتفع و جلگه‌ای، رودخانه پرآب یك مجموعه گردشگری و طبیعی كم‌نظیر و زیبا در ایران است . آب و هوای بسیار مطبوع و خوش به همراه آبشارها و چشمه‌های آب گوارا و آرامش رویایی این منطقه، برای گروههای گردشگری بسیار جذاب است .
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان های تنكابن و عباس آباد با بیان اینكه مناطق دو هزار و سه هزار تنكابن از محورهای مصوب شده در صنعت گردشگری است ، گفت كه از آثار طبیعی می توان به قله سیالان، جنگل‌های زیبای هیركانی، رودخانه چشمه كیله ، دشت زیبای دریاسر، آبگرم‌های سه هزار و فلكده و از آثار تاریخی ثبتی به مسجد و حمام تاریخی امیر اسعد در روستای بالا اشتوج، روستاهای زیبای مران و نوشا اشاره كرد.
نادر سحرخیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : واحد بوم‌گردی خانه نسا در روستای یوج سه هزار، واحد بوم‌گردی آوای جنگل روستای كلاچ پا سه هزار، واحد بوم‌گردی چام و چاشت روستای برسه دو هزار، واحدهای نوشا كوه و نوشا در روستای زیبا و بكر نوشا دو هزار، واحد بوم‌گردی پاچال روستای گلعلی‌آباد، واحد بوم‌گردی كلچال روستای گاوپشته محور دوهزار از واحدهای گردشگری بوم‌گردی این مناطق بوده كه در نوع خود بی‌نظیر هستند.
وی اظهار داشت : روستای تاریخی مران واقع در سه هزار كه سال گذشته بافت روستا ثبت تاریخی شد، یك روستای پلكانی و بسیار زیبا است كه دارای آثار باستانی بسیار باارزش است .
سحر خیز با بیان اینكه توسعه صنعت گردشگری باعث رفع فقر، محرومیت، اشتغالزایی و ارزآوری خواهد شد ، گفت : موزه مردم ‌شناسی روستای برسه در انتهای محور دوهزار قرار دارد كه احیاكننده فرهنگ مردم منطقه است و با استقبال خوب مسافران و گردشگران مواجه شده است.
وی افزود : در كنار رودخانه دو هزار و سه هزار نیز مزارع پرورش ماهی ایجاد شده كه به نوبه خود یك جاذبه گردشگری ایجاد كرده است.
شهرستان 166 هزار نفری تنكابن در غرب مازندران واقع است.
گزارش از : علیرضا پورعلم
/1602/7513/1654
۰ نفر