۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۲۲
کد خبر: 82873638
T T
۰ نفر
حاجي آباد دروازه اي جذاب براي خوشامدگويي به گردشگران هرمزگان

بندرعباس - ايرنا- شهرستان حاجي آباد در منطقه شمال استان هرمزگان كه خرماي پيارم آن شهرتي ملي پيدا كرده با طبيعتي سرسبز و منطقه هاي بكر و ديدني، دروازه اي شيرين و جذاب براي خوشامدگويي به هزاران گردشگر و مسافر نوروزي به اين استان است.

به گزارش ايرنا، استان هرمزگان هرچند كه با شرجي و گرما و باغ‌ هاي انبه و خرما نامي آشناست، اما مكان‌ هايي در اين استان وجود دارد كه تنوع طبيعت بكر و زيبا و آب و هواي خنك آن در منطقه اي مانند حاجي آباد، گردشگران را غافلگير مي كند.
شهرستان حاجي آباد يكي از شهرستان هاي خوش آب و هواي هرمزگان در كنار محور ترانزيتي بندرعباس – سيرجان داراي طبيعت بكر و جاذبه هاي تاريخي و گردشگري سبب شده هر گردشگري كه از سمت شمال به هرمزگان وارد مي شود، از اين جاذبه ها ديدن كند.
شهرستان حاجي آباد در فاصله 165كيلومتري شمال بندرعباس و در كنار جاده بندرـ سيرجان با يكهزار و 200 متر ارتفاع از سطح دريا در شمال هرمزگان قرار دارد كه از شمال به شهرستان سيرجان (استان كرمان)، از شرق بخش وكيل آباد (استان كرمان)، از غرب به شهرستان داراب (استان فارس) و از جنوب به بخش فين (شهرستان بندرعباس) محدود مي شود و از اهميت جغرافيايي فراواني برخوردار است.
در تقسيمات كشوري حاجي آباد يكي از شهرستان هاي استان هرمزگان است كه تا سال 1370 شمسي با نام سعادت آباد، يكي از بخش هاي شهرستان بندرعباس به شمار مي ‌آمد.
بخش سعادت آباد در حد فاصل جنوب و جنوب غربي شهرستان حاجي آباد شامل پنج دهستان احمدي و فارغان در جانب شرقي، طارم و درآگاه در جانب غربي و دهستان سياهو در جنوب بود ه و يكي از بخش‌ هاي شهر حاجي‌آباد است كه آب و هواي گرم و خشك دارد.
اطراف اين روستا را ارتفاعات «نيزا»، «سيرو»، «كم برآفتاب»، «دزدر»، «وانمان»، «جايين» و «شاهين» فرا گرفته ‌است.
دهستان «احمدي» نيز تا اواخر دوره قاجاريه با عنوان «بلوك رودان و احمدي» جزو بخش رودخانه رودان بود كه بعدها از آن جدا شد و به سعادت آباد پيوست.
«فارغان» ديگر دهستان خوش آب و هواي اين منطقه است كه امروزه به بخشي در حاجي آباد تبديل شده و داراي آبادي هاي «بخون»، «برجهر»،«جايين»، «رائيز»، «اوبد»، «رودخانه»، «سردر»، «سيرمند»، «سياهك»، «شميل»، «طرمرا»، «علي‌آباد» ، «مزرعه»، «ميمند»، «نارمند»، نظام آباد» است كه برخي از اين آبادي ‌ها امروزه ويران شده و غير مسكوني ‌اند.
كوه «بُنه» يا كوه «فارغان» به دليل داشتن جنگل ‌هاي زيباي طبيعي مانند «اورس يا كاج وحشي»، «بادام وحشي» و داروهاي گياهي و همچنين وجود انواع بز، پلنگ، خرس، كبك، تيهو، آهوبره و پرندگان و چرندگان ديگر از ديگر مناطق ديدني و گردشگري است كه مخاطبان خاص خودش را مي طلبد.
اگر بخواهيم به معرفي آثار تاريخي و باستاني شهر فارغان بپردازيم مي توان به مجسمه شير مفرغي با 63كيلوگرم وزن - در سال 1362در روستاي بسته فارغان كشف و به موزه كرمان منتقل شد، قلعه كهن و تاريخي گشنوئيه در شمال شرق شهر فارغان- در زمان حمله چنگيز خان مغول به ايران همراه قلاع سرزمين ميناب ويران شد-، آتشكده زرتشتيان واقع در روستاي بخوان- بهترين اماكن تفريحي كه هزاران مسافر و گردشگر نوروزي را به خود جذب مي كند-، قلعه ميمند در شرق فارغان -كه تا زمان عبدالعلي قوام نخست وزير وقت تا حدودي سالم بوده است- اشاره كنيم.
*«بخوان» روستاي نمونه گردشگري
«بخوان»، كه داراي سابقه اي تاريخي است، روستاي نمونه گردشگري منطقه فارغان حاجي آباد به شمار مي رود كه داراي تنوع گياهي سرسبز و باغ‌ هاي مركبات و درختان سردسيري است.
بخوان در فاصله 85 كيلومتري شهرستان حاجي‌آباد قرار دارد و يكي از مكان هايي كه در فصل زمستان و در زمان برودت هوا در فصل زمستان گوه هاي بخوان پوشيده از برف مي‌ شود كه جلوه زيبايي به طبيعت اين منطقه مي دهد.
اين منطقه به علت واقع شدن در دامنۀ كوه، تنها حدود چهار تا پنج ساعت آفتاب به آن مي ‌تابد بنابراين هواي اين روستا در تابستان هم خنك است.
*مزرعه، روستايي با باغ هاي ليموشيرين
دهياري «مزرعه»، در پنج كيلومتري بخش فارغان شهرستان حاجي ‌آباد قرار دارد و بر اساس سرشماري مركز آمار ايران در سال 1385جمعيت آن 506 نفر شامل120خانوار بوده ‌است.
هرچند كه چشمه ها و قنات هاي پرآب مزرعه در گذشته نشانه زندگي رونق ديرين آن است اما متاسفانه در حال حاضر بسياري از چشمه ها و قنات هاي مزرعه خشكيده اند و از آن پرآبي ها خبري نيست.
با وجود خشكسالي مردم اين منطقه از اندك آب چاه هاي كشاورزي نهايت بهره را مي برند و اين منطقه با مركباتش همچنان معروف است و نارنگي، پرتقال و ليموشيرين هاي آن در ميوه فروشي هاي بندرعباس طرفداران بسياري دارد.
«دو تنبو» در ابتداي ورود به روستاي مزرعه قرار گرفته و از قديم مكان بازي كودكان بوده كه هم چنان محل برگزاري مسابقات فوتبال محلي كودكان روستايي است و با رسيدن عيد نوروز خوشحالي شان دوچندان مي شود چون وقت لحظه هاي شيرين «گل كوچيك زدن» در عيد نوروز با همسن و سالان قوم و خويش شهرنشين شده، فرا مي رسد.
«تزرج»، آبشاري با مهمانان فراوان
آبشار تزرج (تزرگ) نيز يكي از مناطق خوش آب و هواي منطقه حاجي آباد است كه چشمۀ آن معروف است يكي از زيباترين و مهم ترين جاذبه هاي شهرستان حاجي آباد است كه توجه گردشگران زيادي را جلب مي كند.
اين آبشار در منطقه اي خوش آب و هوا در ميان نخلستان هاي روستاي تزرج در جنوب غربي شهر حاجي آباد قرار دارد.
*چشمه سبز پوشان
اين چشمه از بزرگ ترين چشمه هاي استان هرمزگان است كه در تابستان سوزان جنوب، آبي خنك و زلال و در زمستان سرد و خشك، آبي ولرم دارد.
اين چشمه محل پرورش برخي از گونه جانوري و گياهي مانند ماهيان گونه باربوس، سياه ماهي و كامبوزيا و گونه‌ هاي مختلف از نرم تنان و پلانكتون‌ها است.
بيشتر مردم حاجي آباد و به ويژه روستاي ديدني «برغني» بر اين باورند كه ماهي هاي اين چشمه متعلق به صاحب زيارتگاه منطقه است و هر كسي آنها را صيد كند با مشكل مواجه شده و بدبياري هاي مي آورد.
«پيارم»، گران ترين خرماي جهان در حاجي آباد
خرماي پيارم گران‌ ترين خرماي جهان در شهرستان حاجي آباد داراي شهرت جهاني است و به دليل قابليت نگهداري طولاني، مشتري پسند بوده و متقاضيان زيادي در داخل و خارج از كشور دارد و به عنوان خرماي درجه يك عرضه مي شود.
شهرستان حاجي‌آباد اما به دليل قرار گرفتن در شمال هرمزگان و همجواري با استان ‌هاي كرمان و فارس، از بيشترين باغ‌ هاي ميوه‌ هاي سردسيري شامل پسته، انگور، انار، هلو، آلو، قيسي و انجير برخوردار است.
حاجي آباد از سوي ديگر يكي از چهار قطب مهم كشاورزي استان هرمزگان محسوب مي شود و در كنار مركبات و صيفي جات در توليد گندم و ذرت نيز سرآمد است و 90 درصد گندم و 85 درصد ذرت استان هرمزگان در شهرستان حاجي آباد توليد مي شود.
يكي از بخش هاي ديگري كه حاجي آباد را نسبت به ساير شهرستان هاي هرمزگان متمايز مي كند، وجود صنايع دستي خاص آن مانند قالي بافي، شيريكي پيچ(نوعي گليم)، قاليچه، چادر شب بافي، سبدبافي و حصيربافي است كه هركدام از اين هنرها از قدمت زيادي برخوردار است.
ذكر اين نكته نيز خالي از لطف نيست كه بيشترين عشاير ( افزون بر يكهزار و 750 خانوار عشاير) استان هرمزگان در شهرستان حاجي آباد سكونت دارند.
مجموعه ويژگي ها و جاذبه هاي حاجي آباد و آب و هوايي مناسب و مكان هاي گردشگري زيباي آن،مزيت هايي براي اين منطقه محسوب مي شود كه مي توان از اين ظرفيت در جذب گردشگر و فعاليت هاي اقتصادي مرتبط با آن بهره برد.
9887/2094
گزارش: فرنگيس حمزه اي ماشاري

* آگاهي از آخرين اخبار استان در كانال تلگرام ايرنا هرمزگان
* لينك جستجو كانال: irnabandarabas@
*ايميل: irna.hormozgan@yahoo.com