۱۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۱۲
کد خبر: 82875330
T T
۰ نفر

آرامش بهاری هدیه امامزادگان به مسافران نوروزی

۱۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۱۲
کد خبر: 82875330
آرامش بهاری هدیه امامزادگان به مسافران نوروزی

شهركرد- ایرنا- طرح ملی آرامش بهاری كه در امامزادگان و بقاع متبركه چهارمحال و بختیاری در حال برگزاری است، توانسته سفری مذهبی سیاحتی برای مسافران نوروزی به ارمغان آورد.

به گزارش ایرنا، از سال 88 تاكنون همزمان با عید نوروز با اجرای طرح آرامش بهاری، امامزادگان و بقاع متبركه كشور پذیرای مسافران و زائران نوروزی می شوند و در این مدت هر سال با انجام نوآوری هایی در زمینه استفاده بهتر از ظرفیت بقاع متبركه اقداماتی انجام گرفته است.
ارتقای سطح معرفتی مردم و ایجاد فضای معنوی، خدمات رسانی به مردم در عرصه اسكان و پذیرایی در ایام تعطیلات نوروز، ارائه مشاوره چهره به چهره، پرسش و پاسخ، اجرای برنامه هایی برای كودكان و نوجوانان، برگزاری مسابقه كتابخوانی، اقامه نماز جماعت و ویژه برنامه تحویل سال از مهمترین برنامه های طرح آرامش بهاری است.
چهارمحال و بختیاری 101 امامزاده و بقعه متبركه دارد كه نوروز امسال طرح آرامش بهاری در 45 بقعه در حال برگزاری است.
مدیركل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در قالب طرح آرامش بهاری، خیمه های معرفت در 18 بقعه متبركه استان شامل امامزادگان حلیمه وحكیمه خاتون شهركرد، عزیزاله شهركیان، سیدبهاءالدین محمد شیخ شبان، باباپیراحمد، علی اكبر نافچ، حیدر نقنه، حمزه علی بلداجی، سید سعید چلیچه، حیدرابن مالك باباحیدر، محمدبن علی منجرمویی راه اندازی شده است.
حجت الاسلام مرتضی عزیزی ادامه داد: همچنین این خیمه های معرفت در امامزادگان سید محمد بارده، سید محمدغرب شهركرد، قیس وشیس، سید سلطان زرین درخت، احمد ارمند، جعفر شیاسی، محمد اكبر دستگرد و علی ابن احمد دهنو میزبان گردشگران نوروزی است.
وی با بیان اینكه 30 مبلغ دینی در خیمه های معرفت مشغول به فعالیت هستند، اظهار كرد: از این تعداد 25 مبلغ اعزامی از قم و 5 مبلغ بومی به نشر معارف اسلامی، باور‌های دینی و آموزش سبك زندگی اسلامی و تبلیغ فرهنگ وقف می پردازند.
عزیزی با بیان اینكه از ابتدای نوروز تاكنون در حدود 300 هزار زائر از بقاع متبركه استان دیدن كردند، افزود: امامزادگان حلیمه و حكیمه خاتون، امامزاده حمزه علی بلداجی، سیدمحمد بارده، سید بهالدین شیخ شبان و محمد ابن علی منجرمویی لردگان بیشترین تعداد زائران را داشته اند.
اما مسافران نوروزی در كنار معرفت افزایی در امامزادگان استان می توانند به سیاحت نیز بپردازند و از فضاهای تفریحی و طبیعی پیرامون بقاع متبركه استفاده كنند كه به معرفی تعدادی از امامزادگان استان پرداخته می شود:

** امامزاده حمزه علی بلداجی
بقعه باشكوه این امامزاده در 5 كیلومتری شمالغرب بلداجی در نزدیكی روستای كلبی بك در بالای كوهی مرتفع با چشم انداز زیبا و دیدنی واقع شده است. این زیارتگاه از مهمترین بقاع متبركه استان است و قدمت آن به دوره تیموریان بازمی گردد. این بقعه در زمان صفویه تجدید بنا شده و در دوره های بعدی تا سالهای اخیر نیز بارها مرمت و بازسازی شده است. این بنا در فروردین سال 1382 تحت شماره 8225 در فهرست آثار ملی كشور ثبت گردیده است.
به واسطه جایگاه طبیعی و آب و هوای مطبوع و دیگر جاذبه های اطراف آن همه ساله از اوایل سال تا پایان شهریور ماه هزاران گردشگر از درون و بیرون استان به این زیارتگاه سفر می كنند. گاه در فصل تابستان اردوگاهی با حدود 40 هزار چادر در این مكان برپا می شود.

** امامزادگان حلیمه و حكیمه خاتون
بقعه این 2 امامزاده از بناهای قدیمی و تاریخی شهركرد به شمار می رود و در هسته مركزی و بافت قدیمی شهر قرار دارد. با اینكه از بانیان اولیه این امامزاده تاریخ و سندی دقیقی در دست نیست اما از مندرجات كتابهای تاریخی و آثار تاریخی و قبرهای و ساختمان های اطراف می توان دریافت كه این اثر تاریخی و مذهبی مربوط به دوره اتابكان لرستان بوده است و آنها نیز در عمران آن همت گمارده اند.
بنای این امامزاده شامل بخش های مختلفی چون ایوان ورودی، سردر، هشتی، صحن، ایوان اصلی، بقعه و بناهای الحاقی است.
به لحاظ دارا بودن ویژگی های معماری و تاریخی این بنا به شماره 2589 در تاریخ 27 بهمن سال 78 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

** امامزاده باباپیر احمد
بقعه این امامزاده در 10 كیلومتری شهر سامان و در كنار زاینده رود واقع شده است. بنا متعلق به دوره صفویه و شامل ایوان،گنبد، ضریح و صحن می باشد.
طرح جامع این بقعه در دست اجراست و به جهت واقع شدن بقعه در میان باغات میوه و رودخانه زاینده رود باعث شده زائران و گردشگران زیادی جهت زیارت و سیاحت به این محل زیبا سفر كنند.

** امامزاده بهاء الدین محمد شیخ شبان
بقعه این امامزاده در 44 كیلومتری شهركرد واقع شده است. بنا متعلق به دوره صفویه و شامل گنبد، ایوان، گلدسته، حرم، صحن و زائرسراست. در وسط بقعه ضریح بسیار عالی از جنس طلا و آب نقره نصب است. چنانچه در كتاب شجره طیبه در انساب سلسله سادات شیخ شبان اشاره شده است نسب شریف امامزاده با هشت واسطه به امام موسی كاظم (ع) منتهی می شود.

** امامزاده محمدعلی منجرمویی لردگان
آستان باشكوه امامزاده در روستای منجرمویی در 10 كیلومتری شهر لردگان در میان قبرستان عمومی قرار دارد. بنای ساختمان بقعه بصورت هشت ضلعی است. از چهار طرف درب دارد اما درب اصلی آن از جانب شرق است.
در جنوب بقعه شبستان بزرگی به مساحت تقریبی 300 مترمربع قرار دارد و در طبقه پایین این شسبتان چندین حجره جهت زوار به عنوان زائرسرا در حال ساخت است.
امامزاده محمد اكبر دستگرد، امامزاده شاهزاده عزیزالله شهركیان، امامزاده جعفر شهرستان اردل، امامزاده سبزه پوش غرب شهركرد، نظرگاه مادر و دختر، امامزاده علی بن احمد (باباگردالو) شهرستان بروجن، امامزاده بی بی شاه منظر، امامزاده سیدعلی اكبر نافچ، امامزاده خاتون گوشه، امامزاده حیدرابن مالك اشتر شهرستان فارسان، امامزاده ابراهیم (گردوعلیا) شهرستان كوهرنگ و امامزاده سیدعیسی روستای سرآقاسید از دیگر امامزادگان و بقاع متبركه استان به شمار می رود كه مسافران نوروزی می توانند در این اماكن، آرامش بهاری را در قالب زیارت و سیاحت تجربه كنند.
7363/6021