۱۴ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۳۹
کد خبر: 82876410
T T
۰ نفر
بهبود فرايند ازدياد برداشت نفت با فناوري نانو

تهران- ايرنا- محققان دانشگاه صنعتي اميركبير با استفاده از فناوري 'نانو ذره اكسيد تيتانيوم' موفق به ازدياد برداشت نفت تا پنج برابر شدند.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمي ايرنا از دانشگاه صنعتي اميركبير، مجري اين پروژه گفت: از آنجا كه قدرت هاي بزرگ اقتصادي بر سر به دست آوردن نفت بيشتر در حال مبارزه هستند و ايران سرشار از منابع نفت است، اين روش فرصت خوبي است تا ميزان برداشت نفت به مقدار قابل توجهي افزايش يابد.
گلشيد هسراك افزود: اين امر از نظر اقتصادي با توجه به قيمت نفت تاثير قابل توجهي دارد؛ علاوه بر اينكه خود روش نيز از نظر اقتصادي به صرفه تر است.
وي در باره روش كار خود در اين پروژه گفت: در اين پژوهش از روش شبيه سازي ديناميك مولكولي استفاده شده كه پديده ها را از نگاه مولكولي بررسي مي كند.
به گفته اين محقق دانشگاه صنعتي اميركبير، در روش هاي آزمايشگاهي به تاثير كمّي مواد پرداخته مي شود ولي علت اين تاثير مشخص نيست؛ در حاليكه با استفاده از روش شبيه سازي ديناميك مولكولي علاوه بر پيش‌ بيني نتايج، به علت آن هم پي برده مي شود.
دانش آموخته دانشگاه اميركبير با بيان اينكه سيليكا به عنوان فراوان ترين عنصر پوسته زمين است، گفت: مواد نفتي هم جزء مواد آلي محسوب مي شود؛ بنابراين با بررسي مكانيزم جذب با ديدگاه مولكولي، امكان بررسي مكانيزم جداسازي نيز وجود دارد.
وي ادامه داد: در اين پروژه از 2 نانو ذره اكسيد تيتانيوم و اكسيد مس استفاده و سپس آسفالتن حذف شد؛ نتايج نشان مي دهد فرايند ازدياد برداشت با استفاده از نانو ذره اكسيد تيتانيوم تا پنج برابر و با نانو ذره اكسيد مس تا چهار برابر بهبود داشته است.
هسراك اظهار كرد: همچنين مقدار حذف آسفالتن با استفاده از نانو ذره اكسيد تيتانيوم به مقدار 2.4 (دو و چهار دهم) برابر و با نانو ذره اكسيد مس به مقدار 1.7(يك و هفت دهم) برابر افزايش داشته است.
وي افزود: يكي از مشكلات در جريان فرايند ازدياد برداشت توليد آسفالتن، مسدود شدن چاه و كاهش بازده برداشت است كه با افزودن نانو ذرات نه تنها بازده برداشت افزايش يافته بلكه مشكل حذف آسفالتن نيز رفع شده است.
به گفته اين محقق، روش شبيه سازي ديناميك مولكولي فناوري جديدي است كه خيلي در كشور رواج نيافته و امكانات موجود براي استفاده از آن كم است.
وي با تاكيد بر اينكه اين روش در صنايع نفت، پتروشيمي و پالايشگاه قابل استفاده است، گفت: همچنين پديده حذف آسفالتن با استفاده از روش پروپان زدايي در پالايشگاه انجام مي شود كه هزينه زيادي دارد؛ اما با اين روش اين هزينه كاهش مي يابد.
اين مجري طرح اضافه كرد: در اين طرح از دي اكسيد كربن استفاده مي شود كه جمع آوري و مصرف آن كمك زيادي به كاهش گازهاي گلخانه اي و آلودگي محيط زيست مي كند؛ همچنين ميزان نفت به دست آمده بيشتر مي شود كه از نظر اقتصادي بسيار اهميت دارد.
به گفته وي، سيستم در مقياس مولكولي بررسي مي شود؛ يعني امكان پيش بيني نتايج تجربي براي شرايط و مواد مختلف وجود دارد.
وي با اشاره به كشورهايي كه از اين روش (روش سيلاب زني دي اكسيد كربن) بهره مند مي شوند، گفت: در ايران از اين روش اصلا استفاده نمي شود؛ اما كشورهاي نروژ و كانادا در اين فرايند پيشرو بوده اند.
علمي**9157**1440
۰ نفر