۱۵ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۳۶
کد خبر: 82877489
T T
۰ نفر

بهزيستي زنجان براي 97 بيمار اوتيسمي خدمات ارائه مي دهد

۱۵ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۳۶
کد خبر: 82877489
بهزيستي زنجان براي 97 بيمار اوتيسمي خدمات ارائه مي دهد

زنجان - ايرنا - معاون توانبخشي بهزيستي استان زنجان گفت: طبق پايش هاي انجام شده براي 97 بيمار اوتيسمي اين استان پرونده تشكيل شده و هم اكنون از خدمات لازم نيز بهره مند هستند.

به گزارش ايرنا، فرهاد ميرزايي روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: از مجموع بيماران اوتيسمي شناسايي شده در اين استان، 30 نفر در مركز آموزشي توانبخشي تحت نظارت بهزيستي بوده و 2 نفر ديگر نيز بدليل وجود خانواده هاي نابسامان در مراكز شبانه روزي ديگر استانها پذيرش شده اند.
وي اظهار كرد: با توجه به برنامه ريزي انجام گرفته طي سال جاري مراكز اوتيسم در شهرهاي ابهر و خرمدره نيز با هدف ارائه خدمات بهتر به اين گروه از بيماران راه اندازي خواهد شد.
ميرزايي افزود: با توافق دولت و بهزيستي كشور به ازاي نگهداري هر فرد و براي ارائه خدمات آموزشي مورد نياز در مراكز تحت پوشش اين سازمان 460 هزار تومان (چهار ميليون و600 هزار ريال) يارانه پرداخت مي شود كه بيماران اوتيسمي نيز از اين نوع خدمات بهره مند هستند.
معاون توانبخشي بهزيستي استان زنجان ادامه داد: اين معاونت هزينه هاي مربوط به گفتار درماني و ديگر خدمات مورد نياز بيماران اوتيسمي را پرداخت مي كند و مشكلي در اين ارتباط وجود ندارد.
وي بيان كرد: علايم اويسم از 18 ماهگي تا 2 سالگي بروز مي مي كند و علاوه بر اثرگذاري بر اغلب جنبه هاي رشدي و اجتماعي ، عملكردهاي آموزشي شناختي فرد را تحت تاثير قرار مي دهد.
اين مسئول ادامه داد: نگهداري بيمار اوتيسمي توسط خانواده ها مشكلات و هزينه هاي زيادي دارد و در اين ميان شناخت علايم، تشخيص و تاييد آن از سوي متخصص مربوطه امكان ارائه خدمات در مراكز تحت پوشش بهزيستي را تسهيل مي كند.
وي خاطر نشان كرد: سال گذشته طرح غربالگري اوتيسم در اين استان اجرا شد و با اطلاع رساني گسترده در شهرها و حتي روستاهاي استان علائم اين بيماري بيش از گذشته آگاه سازي شد.
به گفته اين مسئول، اطلاع رساني لازم در ارتباط با نشانه هاي بيماري اوتيسم جزو برنامه هاي بهزيستي استان در سال جاري است.
به گزارش ايرنا، اوتيسم نوعي اختلال رواني است كه مبتلايان به آن براي ايجاد رابطه قابل فهم با ديگران مشكل دارند و مبتلايان بيشتر از ناتواني هاي ديگري نيز رنج مي برند كه مربوط به يادگيري است.
طبق آمارهاي ارائه شده يك درصد افراد جامعه مبتلا به اوتيسم هستند، بازي نكردن با كودكان همسن، بدخوابي، شركت نكردن در بازي هاي اجتماعي از جمله علايم اوتيسم در كودكان اعلام شده است.
بر اين اساس هدف از راه اندازي اين مراكز كمك به ايجاد تعامل كودكان مبتلا به اين اختلال با دنياي بيرون، از طريق مولفه هاي درماني مختلف اعم از گفتار درماني، رفتار درماني، كار درماني، موسيقي درماني و بازي درماني است.
آمار ارائه شده از سوي انجمن اوتيسم ايران به ازاي هر 65 تولد در كشورهاي توسعه يافته يك كودك با اختلال اوتيسم متولد مي شود كه اين نسبت در ايران يك كودك به ازاي هر 150 تولد است.
7320/8068