به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چند سالی است سینمای ایران در ایام نوروز، اكران عید، گیشه نسبتا موفقی را تجربه میكند و به دلیل فرصت بیشتری كه مخاطبان و علاقهمندان به سینما دارند در این ایام سینماها رونق بیشتری را به خود میبینند. جدای از بحث تعداد مخاطبانی كه به سینما میروند رونق گیشه كه به رشد اقتصادی سینما نیز كمك میكند بحث قابل توجهی است كه بسیار نیز مورد توجه قرار میگیرد. اكران نوروز فرصت خوبی برای سازندگان آثار است و به نوعی چشم امید تعداد زیادی از فیلمسازان، تهیهكنندگان و پخشكنندگان به این ایام است و از آنجایی كه تجربه در دو سه سال اخیر ثابت كرده كه فیلمها به خصوص فیلمهای كمدی در اكران عید فروش بیشتری میكنند خیلی از تهیهكنندگان ترجیح میدهند مخاطبان در ایام نوروز فیلمشان را روی پرده ببینند.
اما از آنجاییكه هیچ روند و روالی در سینمای ایران قابل پیشبینی نیست نمیتوان همیشه هم انتظار گیشهای گرم و پررونق را در ایام عید داشت. همانطور كه امسال نیز در مقایسه با سال گذشته روند استقبال مخاطبان از فیلمهای روی پرده با وجود تنوع ژانری كه به چشم میخورد نه تنها جهشی صعودی نداشت بلكه افت نیز پیدا كرد.
وقتی به جای رشد مخاطبان افت میكنند
استقبال از فیلمهای اكران نوروز امسال و سال گذشته نه تنها به یك اندازه نبود بلكه شاهد افت فروش فیلمهای امسال در مقایسه با آثاری كه در اكران عید سال گذشته روی پرده رفتند نیز بودیم. سال گذشته دو فیلم كمدی «خوب بد جلف» و «گشت 2» به فروش بالایی دست پیدا كردند كه هر دویشان هم در ژانر كمدی بودند، «سه بیگانه» هم دیگر اثر كمدی اكران سال گذشته بود كه آن هم با توجه به شرایط اكرانش نسبتا پرفروش بود، گرچه به پای دو فیلم اولی نرسید و با فاصله از آنها ایستاد. امسال نیز سه فیلم «مصادره»، «خرگیوش» و «لونه زنبور» از آثار كمدی بودند كه روی پرده رفتند اما فروش هیچ كدامشان به اندازه رقمی كه سال گذشته هر كدام از فیلمها داشتند نرسید.
با پایان یافتن تعطیلات نوروز و بررسی میزان فروش فیلمها و البته با در نظر گرفتن افزایش قیمت بلیتهای سینما به 15 هزار تومان میتوان نتیجه گرفت كه تعداد مخاطبانی كه امسال به سینماها رفتند در مقایسه با سال گذشته افت داشته است.
افزایش فروش، كاهش مخاطب
نوروز 96 شش فیلم «خوب بد جلف»، «سه بیگانه»، «ماجرای نیمروز»، «گشت۲»، «آباجان» و «یك روز بخصوص» مجموعا با یك میلیون هفتصد و هفتاد هزار مخاطب و شانزده میلیارد و پانصد میلیون تومان فروش داشتند كه این آمار مربوط به 25 اسفند ماه تا 13 فروردین است.
نوروز امسال یك فیلم به تعداد فیلم های اكران نوروز اضافه شد سالنهای بیشتری هم به اكران فیلمهای سینمایی پرداختند، اما از همان 25 اسفند ماه تا 13 فروردین هفت فیلم «مصادره»، «لاتاری»، «به وقت شام»، «فراری»، «لونه زنبور»، «خرگیوش» و انیمیشن «فیلشاه» مجموعا یك میلیون و سیصد و نود و دو هزار مخاطب و هجده میلیارد و نهصد و هشتاد میلیون تومان فروش داشتند.
مقایسه این دو عدد به خوبی نشان می دهد كه امسال حدود 370 هزار نفر مخاطب كمتری به سالن سینما برای تماشای فیلمهای اكران نوروزی رفتهاند.
البته عدد فروش فیلمها نسبت به سال گذشته در این مقطع رشد داشته كه آن را به وضوح میتوان مرهون بلیتهای 15 هزار تومانی دانست.
كمدیهایی كه میفروشند، اما نه مثل گذشته
امسال «مصادره» به عنوان پرفروش ترین فیلم نوروز تا كنون در صدر جدول پرفروشها قرار دارد كه تا هفته گذشته حدود 590 هزار مخاطب داشته، این در حالی است كه سال گذشته «گشت 2» با حدود 800 هزار مخاطب و «خوب بد جلف» با 600 هزار مخاطب رتبه بالاتری را نسبت به این فیلم داشتند. كم فروش ترین فیلم اكران نوروز سال گذشته «یك روز بخصوص» بود كه تا پااین 13 فروردین ماه 45 هزار مخاطب داشت اما این تعداد مخاطب برای فیلم «فراری» كه كم فروش ترین فیلم امسال است هم به 13 هزار تماشاگر كاهش پیدا كرده است.
یك آمار متفاوت
نكته جالب در این میان اما آمار و اطلاعاتی كه سازمان سینمایی منتشر كرده و در آن مدعی رشد مخاطبان سینما در ایام نوروز به نسبت سال گذشته شده است.
سازمان امور سینمایی بر اساس آمار موسسه سینماشهر و بنابر فروش مكانیزه سینماهای سراسر كشور اعلام كرده است كه سینمای ایران در سیزده روز ابتدایی سال 1397 مجموعا یك میلیون و 934 هزار و 783 نفر مخاطب را جذب كرده است كه این رقم نسبت به مدت مشابه سال 96 با رقم یك میلیون 628 هزار و 763نفر رشدی معادل 18.8 درصد را شاهد بوده است.
این در حالی است كه آمار و ارقام فروش فیلمها از یك سو و تقسم آن بر قیمت بلیت های سینما می تواند به شكل واضح تری میزان كاهش مخاطب را نسبت به سال گذشته عیان كند و روشن نیست ملاك سازمان سینمایی برای ارائه این آمار دقیقا كدام رقم قیمت بلیت ها بوده است.
همچنین بر اساس همین آمار، سینمای ایران در سیزده روز ابتدایی سال 1397، 21 میلیارد و 583 میلیون تومان فروش داشته است كه در مقایسه با مدت مشابه در سال 96 با فروشی معادل 16 میلیارد و 111 میلیون تومان شاهد 33.9 درصد رشد فروش بودهایم. این مقایسه در حالی صورت می گیرد كه سال گذشته قیمت بلیت سینما ده هزار تومان بود و امسال شاهد رشد قیمتها نیز بودیم.
با توجه به اكران سه فیلم كمدی در نوروز امسال، و نبود رونق مورد انتظار در اكران این موضوع مطرح می شود كه نبود تبلیغات مناسب، قطع شدن پخش تیزرهای ماهوارهای كه تاثیر زیادی در فروش فیلم های ایرانی داشتند و حتی افزایش قیمت بلیت سینماها را می توان از دلایل كاهش استقبال مخاطبان از فیلمها دانست.
خبرآنلاین/19 فروردین 96
اول*1566
تهران-ایرنا- خبرآنلاین در گزارشی آورده است:با توجه به افزایش قیمت بلیت سینماها، فروش فیلمهای امسال در مقایسه با سال قبل كاهش پیدا كرده است