۱۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۴۳
کد خبر: 82880211
T T
۰ نفر
مردم مجارستان امروز نمایندگان جدید مجلس را انتخاب می كنند

بلگراد - ایرنا - مردم مجارستان از بامداد امروز ( یكشنبه) برای انتخاب نمایندگان مجلس این كشور به پای صندوق های رای رفتند.

چندین حزب و ائتلاف حزبی برای ورود به پارلمان به رقابت می پردازند و حزب محافظه كار «فیدز» ویكتور اوربان نخست وزیر كنونی این كشور، كه در نظر سنجی ها بسیار پیشتر از دیگران احزاب قرار داشته اند، برای چندمین بار انتظار پیروزی دارند.
گفته می شود كه احزاب سیاسی در مجارستان با اتحاد در انتخابات محلی می توانند با اختلاف كمی به پیروز دست یابند، اما در انتخابات پارلمانی كنونی هیچ حزب و یا ائتلافی قادر به شكست ویكتور اوربان و حزب وی نیست.
طبق نظرسنجی ها حزب ملی گرای «یوبیك» كه از ایدئولوژی متمایل به مركز برخوردار است، در انتخابات پارلمانی مقام دوم را كسب خواهد كرد.
این احتمال وجود دارد كه حزب «فیدز» به رهبری اوربان اكثریت مطلق را در انتخابات به دست نیاورد كه در چنین صورتی لیبرال ها و چپ گراها این امكان را برای تشكیل یك دولت اقلیت با حمایت ضمنی حزب «یوبیك» به دست می آورند. اگر چه چنین وضعی بعید است.
ویكتور اوربان اگر چه 8 سال بطور متوالی در صدر دولت مجارستان قرار دارد و تلاش می كند برای سومین بار متوالی در این سمت بنشیند، اما به نظر می رسد كه اوربان انرژی جوانی خود را كه در اپوزیسیون به عنوان مخالف دولت داشت، از دست داده است.
وی به عنوان نخست وزیر یك دوره از سال 1998 تا 2002 و بار دیگر از سال 2010 تا امروز بر مجارستان حكومت كرده است.
منتقدان اوربان را به تمركز قدرت سیاسی و اقتصادی، كه از زمان سقوط كمونیسم در مجارستان سابقه نداشته است، متهم كرده اند.
احزاب جناح چپ مجارستان همچنین در تبلیغات انتخاباتی، اوربان را یك 'گانگستر كلاهبردار' خوانده و تمایلات سیاسی و دولت وی را به فساد محكوم كرده اند.
'جرجلی كاراسكنی' از نامزدهای سمت نخست وزیری از جناح چپ سوسیالیست و حزب دیالوگ در راهپیمایی انتخاباتی در بوداپست گفت كه قبلا سیاستمداران زیادی را دیده است كه پیش از انتخابات متعهد به انجام وظایفی بوده اند اما پس از پیروزی موضع خود را تغییر دادند و اوربان چنین فردی است.
'گابور وونا' رهبر حزب ملی گرای 'یوبیك' كه از حزب های سیاسی بزرگ در مجارستان است، به همراه دو حزب دیگر كه احتمالا كرسی‌های پارلمانی را در انتخابات كسب خواهند كرد، در دوران تبلیغات انتخاباتی راهپیمایی های زیادی با هواداران حزبی خود داشتند.
ویكتور اوربان از سال 2010 كه برای دوم به نخست وزیری مجارستان برگزیده شد، از مخالفان سرسخت برنامه های اتحادیه اروپا در باره مهاجران بوده است.
نخست وزیر مجارستان در تبلیغات انتخاباتی خود نیز به مساله مهاجران اشاره كرده و راجع به خطرات مهاجرت گسترده برای كشورش هشدار داده است. وی ادعا می كند كه احزاب اپوزیسیون مجارستان در صورت موفقیت در انتخابات پارلمانی این كشور با ورود نخستین گروه 10 هزار نفری مهاجران به این كشور موافقت خواهند كرد.
مجارستان كه عضو اتحادیه اروپاست و در مسیر تردد مهاجران قرار دارد، با سیاست اتحادیه اروپا درباره سهمیه بندی بین كشورهای عضو این اتحادیه سخت مخالف است و از سال 2015 مرزهای خود را با صربستان و كرواسی با سیم خاردار حصاركشی كرده است.
دولت مجارستان به دیوان عدالت اروپا درباره اتحادیه اروپا درباره توزیع مجدد 120 هزار پناهجو میان 28 كشور عضو، شكایت كرده است.
در انتخابات پارلمانی امروز احزاب و احزاب ائتلافی برای كسب 199 كرسی در پارلمان ملی مجارستان رقابت می كنند.
حزب محافظه كار ویكتور اوربان (فیدز) اكنون در كنار دموكرات مسیحی‌ها دو سوم اكثریت پارلمان را دارد و همان گونه كه گفته شد نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد كه در انتخابات پارلمانی كنونی هم می‌تواند اكثریت آرا را كسب كند.
اروپام**436**1479
۰ نفر