۱۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۲۱
کد خبر: 82880512
T T
۰ نفر

شركت های آمریكایی قربانی منازعات تجاری پكن و واشنگتن

۱۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۲۱
کد خبر: 82880512
شركت های آمریكایی قربانی منازعات تجاری پكن و واشنگتن

پكن - ایرنا - یكی از بزرگترین قربانیان نزاع فزاینده تجاری آمریكا و چین موسسات و شركت های بزرگ و فعال آمریكایی در بازار چین هستند.

به گزارش ایرنا دونالد ترامپ رییس جمهور آمریكا كه بسرعت از طرق اقتصادی در حال ضربه زدن به پیكره تجارت چین است برای كالاهای وارداتی از چین نزدیك به 150 میلیارد دلار تعرفه در نظر گرفته است.
او در روزهای اخیر بارها به چین تاخته و تاكید كرده است با توجه به تلاش چین برای مقابله جویی، سخت گیری های تجاری بر روی این كشور و موسسات چینی را بیشتر خواهد كرد.
حالا به نظر می رسد این جنگ تجاری كه ریشه در منازعات طرفین دارد و فعلا در مراحل اولیه بسر می برد می تواند تبعات سنگینی برای هر دو طرف از جمله موسسات آمریكایی در چین داشته باشد.
اتاق بازرگانی آمریكا در چین هزاران شركت آمریكایی را زیر پوشش دارد و بسیاری از این شركت ها در روزهای گذشته تلاش كرده اند تا دولت های دو كشور را به طرف گفت و گو سوق دهند.
اگرچه آمریكایی ها اخیرا گفتند كه در كنار جنگ تجاری گفت و گوهایی در جریان است اما وزارت بازرگانی چین این را تكذیب كرده و مذاكره طرفین در شرایط فعلی را ناممكن دانسته است.
موسسات آمریكایی عرصه های بزرگی از بازار چین شامل خودرو، صنایع هواپیمایی، فن آوری های زیست محیطی، بخش های كشاورزی، مواد غذایی و بسیاری از اقلام مختلف دیگر را در اختیار دارند.
این جنگ تجاری نه تنها روی شركت های آمریكایی مستقر در چین، بلكه حتی روی بازار و بورس آمریكا نیز تاثیر گذاشته است بورس نیویورك روز جمعه به شدت سقوط كرد سقوط هر سه شاخص از 2 درصد فراتر رفت، در این میان شاخص داوجونز بیش از 700 امتیاز افت كرد.
دولت آمریكا علنا اعلام كرده است هدفش مبارزه با برنامه 'ساخت چین 2025' است هرچند این اقدام بدون منطق آمریكا با ضد حمله چین رو به رو شد.
چین و آمریكا دو قدرت اقتصادی بزرگ دنیا هستند كه ارزش تبادلات تجاری آنها اكنون به بیش از 600 میلیارد دلار در سال می رسد.
اما آمریكا می گوید میزان كسری تجاری این كشور در برابر چین به 370 میلیارد دلار رسیده است كه با نظرداشت اعمال تعرفه ها اگرچه زیان به طرف های آمریكایی وارد می شود اما سود بیشتری را نصیب این كشور خواهد كرد.
بسیاری از صنایع چینی امروز برای تقویت خود و پیشبرد برنامه هایشان به فن آوری ها و اقلام آمریكایی نیاز دارند كه موسسات و شركت های این كشور در بازار چین آنها را تهیه می كنند.
با این حال وقتی تعرفه بر روی كالاهای چینی اعمال شود و چین نیز مقابله به مثل كند بازار از تحت انحصار این شركت ها خارج خواهد شد.
بررسی ها نشان می دهد استمرار درگیری بزرگ تجاری چین و آمریكا ممكن است باعث شود تا كشورهای دیگر خیلی زود جای آمریكا را در بازار رو به رشد چین بگیرند این موضوعی است كه شركت های آمریكایی را بدجوری نگران كرده و اتاق بازرگانی آمریكا بارها خواستار گفت و گوی دولت های دو كشور شده است.
شركت های بویینگ، جنرال موتورز و اپل از جمله بزرگترین شركت های آمریكایی در بازار چین هستند كه جنگ تجاری دو كشور می تواند بتدریج دامن آنها را نیز بگیرد و آنها را از منافع چند میلیارد دلاری بازار چین محروم كند.
به نظر می رسد موسسات آمریكایی و شركت های چین باید خود را برای وضعیت بدتر در سال های آینده آماده كنند.
منازعات تجاری چین و آمریكا فعلا در مراحل اولیه قرار دارد و رقابت شدیدی كه میان این دو كشور وجود دارد بیانگر آن است كه جنگ تجاری چین و آمریكا تا سال ها ادامه خواهد داشت و همه موسسات و شركت ها باید برای رویارویی با این شرایط آمادگی داشته باشند.
شاید برای همین بود كه وانگ یی وزیر خارجه چین هفته قبل در جریان سفر به روسیه گفت دنیا باید خود را برای مقابله با یكجانبه گرایی تجاری آمریكا و تهدید این كشور برای نابودی تجارت آزاد و جهانی شدن آماده كند.
آساق**231**1904**