به گزارش یكشنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، «ناصر بهزاد» در تشریح 16 گروه كالای ایرانی به عنوان اولویتهای صادرات به عراق بیان كرد: این گروهها شامل ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، دارو و تجهیزات درمانی، محصولات غذایی، شوینده های بهداشتی و آرایشی، صنایع نساجی، فراورده های پتروشیمی و پایه نفتی، مصالح ساختمانی، لوازم خانگی برقی، فراورده های سلولزی، موادشیمیایی، مواد معدنی، انواع میوه و گیاه تزیینی، محصولات دامی، گیاهان صنعتی و دارویی، مصنوعات چرمی و مصنوعات فلزی است.
وی افزود: به عنوان مثال سالیانه نزدیك به یك میلیارد و 500 میلیون دلار ماشین آلات و تجهیزات صنعتی از كشورهای مختلف جهان به عراق وارد میشود كه سهم ایران حدود پنج درصد است و پبش بینی میشود با توجه به آغاز دوره بازسازی در عراق، رونق تولید داخلی و نیاز به دستگاههای یاد شده، در سال 2018 به سه میلیارد دلار برسد.
بهزاد ادامه داد: باید ظرفیت های این بخش مانند انواع ماشین آلات پخت نان، شیرینی و كیك، ادوات زراعی، قطعات یدكی و دستگاههای صنعتی برای تامین از ایران مورد توجه واقع شود.
«در بخش مواد غذایی پیشبینی میشود عراق معادل پنج میلیارد دلار مواد غذایی از كشورهای مختلف وارد كند، در حالی كه بسیاری از محصولات مثل كنستانتره برای تولید آبمیوه، پوره میوه، سس، شور، خشكبار و محصولاتی از این دست، همچنان ظرفیت بالایی برای صادرات از ایران به عراق دارد كه در سالهای گذشته 25 درصد از كالاهای یاد شده از ایران تامین شده است».
وی همچنین صنایع نساجی و صادرات انواع فرش، پارچه پرده ای و منسوجات بافتی را به عنوان یكی از عوامل در رشد صادرات دانست و سهم كنونی این گروه در سبد صادرات ایران به عراق را كمتر از 10 درصد اعلام كرد.
بهزاد بیان كرد: در بخش صنایع ساختمانی همچنان 50 درصد ظرفیت قابل صدور كالاهای این بخش از ایران به عراق خالی است كه این كالاها شامل كاشی، سرامیك، آجر، سنگ تراش خورده، شیشه برای تزیینات داخلی، لوازم ظرفشویی، شیرآلات ساختمانی و اجزای پیش ساخته می شود كه با تجمیع ظرفیتهای عرضه و شبكهسازی توزیع از سوی صادركنندگان نیل به اهداف صادراتی در این بخش تحقق پذیر است.
** ضرورت بازاریابی جامع
رایزن بازرگانی ایران در عراق، دلیل فقدان برخی كالاهای ایرانی در بازار عراق را تحقق نیافتن بازاریابی جامع دانست و گفت: در الگوهای بینالمللی برای نفوذ كالا، علاوه بر قیمت باید به شاخص تولید برای بازار، مكان یابی توزیع، نوع و شكل قابل ارائه محصول، انجام روشهای ترویجی و تبلیغاتی و سرمایهگذاری مشترك، توجه ویژه شود كه این موضوع در صادرات ایران به عراق به برنامهریزی خاص نیاز دارد.
رایزن بازرگانی ایران در عراق افزود: لازمه توسعه صادرات به عراق ورود شركتهای بزرگ و توانمند و ایجاد حركتی فراگیر و توسعهگرا از سوی همه دستگاههای مرتبط در بخش تولید، توزیع، تامین و نظارت است تا بستر مناسبی برای ارتقای صادرات غیرنفتی به وجود آید.
به گزارش ایرنا، در 11 ماه پارسال متوسط قیمت هزینه كالاهای صادراتی ایران به عراق 460 دلار بوه كه این نرخ در مقایسه با میانگین كالاها صادراتی ایران به مقاصد مختلف جهان 1.2 برابر است.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: @IRNAeco
اقتصام* 3065*1961*
مهمترین اولویتهای صادراتی به عراق از زبان رایزن بازرگانی ایران
۱۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۵۶
کد خبر:
82880600
تهران- ایرنا- رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در بغداد پیشنهاد كرد تولیدكنندگان و صادركنندگان ایرانی 16 گروه كالایی را در قالب 800 ردیف، برای هدفگذاری صادراتی به عراق در نظر گیرند.