به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس الرت، بر اساس اين تحقيقات دانش آموزان استفاده از نمايشگرهاي ديجيتال را به كاغذ ترجيح مي دهند، اما در عمل كارآيي آن ها كاهش مي يابد. براي مثال در بازبيني اطلاعات به دست آمده از سال 1992 ميلادي مشخص شد دانش آموزش هنگام مطالعه اطلاعات چاپ شده روي كاغذ درك بهتري از مفهوم متن هاي طولاني تر از يك صفحه دارند.
ظاهرا اين موضوع به دليل تاثير مخرب پيمايش صفحات در رسانه هاي ديجيتال بر درك مطلب است. محققان براي بررسي موضوع، سه مطالعه مستقل درباره توانايي درك مطلب دانشجويان با استفاده از صفحات كاغذ و نمايشگرهاي ديجيتال انجام دادند.
در اين آزمايش ابتدا از داوطلبان خواسته شد ارزيابي كه از توانايي درك مطلب و مهارت هاي مطالعاتي خود دارند را بيان كنند. سپس از آن ها خواسته شد 2 متن كه يكي به صورت آنلاين و ديگري به صورت چاپ شده در اختيار آن ها قرار گرفت، مطالعه كرده و سه كار را انجام دهند. ابتدا ايده اصلي متن ها را توصيف كردند، سپس نكات كليدي هر متن را بيان كردند و در مرحله آخر هر چيزي را كه از متن ها به ياد داشتند، تبيين كردند. در پايان از داوطلبان خواسته شد درباره مهارت درك مطلب خود قضاوت كنند.
در اين آزمايش از متن هايي با طول متفاوت استفاده شد و اطلاعات مختلفي از جمله زمان مطالعه گردآوري شد. صرفنظر از اين تفاوت ها در نتيجه اين آزمايش ها مشخص شد دانشجويان استفاده از ابزار ديجيتالي را براي مطالعه ترجيح مي دهند و سرعت مطالعه به صورت آنلاين بسيار بالاتر است.
همچنين داوطلبان درك مطلب خود را از متن آنلاين بهتر از متن چاپي ارزيابي كردند اما در واقعيت درك مطلب داوطلبان در متن كاغذي بهتر از متن آنلاين بود. در پاسخگويي به سوالات كلي استفاده از ابزار مطالعه تاثيري نداشت، اما در پاسخگويي به سوالات خاص عملكرد داوطلباني كه از متن چاپي استفاده كردند بسيار بهتر بود.
علمي (6) ** 9259**1440
تهران – ايرنا - محققان تفاوت هاي مطالعه با استفاده از كتاب هاي كاغذي و رسانه هاي ديجيتالي را مورد بررسي قرار دادند و دريافتند استفاده از كتاب هاي كاغذي تاثير بهتري بر يادگيري دانش آموزان دارد.