۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۰۸
کد خبر: 82881194
T T
۰ نفر

جمعيت مرال در جنگل هاي مازندران به 600 راس رسيد

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۰۸
کد خبر: 82881194
جمعيت مرال در جنگل هاي مازندران به 600 راس رسيد

ساري - ايرنا - رئيس اداره حيات وحش محيط زيست مازندران گفت كه طبق آخرين سرشماري ، جمعيت مرال ( گوزن قرمز) در جنگل هاي اين خطه شمال كشور تا 600 راس برآورد شده است .

كوروس ربيعي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در ساري افزود : سرشماري حيات وحش به دليل گستردگي جنگل هاي مازندران و پراكندگي گونه ها بر اساس رد يابي انجام مي شود و احتمال اين كه جمعيت مرال ها بيشتر باشد ، وجود دارد.
وي گفت كه براي حفاظت و تكثير مرال در مازندران 15 راس از اين گونه در سايت ' سمسكنده ' در شرق ساري نگهداري مي شود.
مرال يكي از بزرگ ترين انواع گوزن و بزرگ ترين گوزن بومي ايران است و در گذشته جمعيت بسيار زيادي از اين گونه در اغلب نواحي جنگلي سواحل درياي خزر ، ارتفاعات البرز و دامنه‌هاي زاگرس وجود داشت.
مرال موجود در ايران كه با نام انگليسي ' رد دير Red Deer ' شناخته مي شود ، يكي از 12 زير گونه مرال در جهان است كه طول بدنش به 165 تا 250 سانتي متر و طول دمش به 12 تا 15 سانتي متر مي رسد و داراي ارتفاع بدن 120 تا 150 سانتي متر و وزن 220 تا 490 كيلوگرم است .
مرال در ايران در گذشته در جنگل‌ هاي شمال كشور از ساحل درياي خزر تا ارتفاعات البرز و جنگل‌هاي بلوط حاشيه زاگرس از آذربايجان تا استان فارس زندگي مي‌كرد ، اما امروزه نسل آن در شمال غرب و غرب كشور به‌كلي نابود شده و آخرين بار ۵۰ سال پيش در جنگل‌هاي ارسباران مشاهده شد.
در مازندران 2 پناهگاه حيات وحش مرال و گوزن زرد در شرق شهرستان ساري در سمسكنده و دشت ناز به منظور حفاظت و تكثير اين گونه هاي جانوري سازماندهي شد كه در حال حاضر 15 راس مرال در سمسكنده و 39 راس گوزن زرد در پناهگاه حيات وحش دشت ناز به سر مي برند.
** باز شدن پاي بخش خصوصي در پرورش مرال
رئيس اداره حيات وحش محيط زيست مازندران همچنين گفت كه براي حفاظت از حيات وحش به خصوص مرال بخش خصوصي نيز وارد كار شد و تاكنون با سه مركز خصوصي در ارتباط با پرورش و تكثير مرال موافقت نامه امضا شده است .
ربيعي افزود : 18 راس مرال به صورت اماني در اختيار اين مراكز كه پيشتر اهليتشان براي نگهداري و تكثير مورد تاييد قرار گرفته بود، قرار داه شد و اين مراكز تنها امانتدار هستند.
وي تاكيد كرد : هرگونه سهل انگاري از سوي اين مراكز كه منجر به تلف شدن حيوان شود ، طبق توافق بايد جريمه اش را برابر مصوبه شوراي حفاظت محيط زيست پرداخت كنند.
مجتمع فرهنگي ورزشي محمودآباد و دهكده گردشگري تنكابن نمونه اي از همكاران بخش خصوصي محيط زيست در نگهداري و تكثير مرال در مازندران هستند.
شوراي حفاظت محيط زيست جريمه شكار هر راس مرال را در سال 93 حدود 350 ميليون ريال اعلام كرد.
6982/1654