نخستین گوساله مرال در پناهگاه حیات وحش سمسکنده متولد شد

ساری - ایرنا - نخستین گوساله مرال روز گذشته چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه جاری در پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری متولد شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست مازندران، این نخستین گونه از گوساله مرال در سالجاری است که در پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری متولد شده است.

به طور میانگین سالانه پنج تا ۶ مرال در پناهگاه حیات وحش سمسکنده متولد می‌شوند. نخستین گوسال مرال در ۱۷ خرداد سال گذشته و دومین گونه آن نیز ۲۶ خردادماه در ژناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری متولد شدند.

داده های آماری نشان می دهد که تنها در سال ۹۶ به علت جمعیت بالای مرال‌های بالغ در این پناهگاه، ۱۰ راس گوساله مرال متولد شده بود که بیشترین میزان تولد از زمان تاسیس این پناهگاه از سال ۸۶ به بعد بود و پس از آن هم در سال های ۹۷ و ۹۸ شاهد تولد پنج راس مرال بودیم و کمترین میزان تولد نیز در سال ۹۹ رخ داد که تنها سه راس مرال در این پناهگاه متولد شدند.

در سال های اخیر بیش از ۳۰ راس از مرال های پناهگاه حیات وحش سمسکنده برای پشتوانه سازی و تکثیر این گونه جانوری ارزشمند در جنگل رهاسازی و یا به سایر مراکز تکثیر انتقال داده شد.

پناهگاه حیات وحش سمسکنده در سال های اخیر در راستای حفاظت از مرال ها عملکرد بسیار موفقی داشت. برنامه حفاظت از مرال ها در این پناهگاه با تدابیر سختگیرانه تر و به صورت شبانه روزی در فصل زایش اجرایی می شود.

نخستین گوساله مرال در پناهگاه حیات وحش سمسکنده متولد شد

سایت تکثیر در اسارت گوزن قرمز (مرال) در پناهگاه حیات‌وحش سمسکنده ساری در آذر ماه ۱۳۸۶ به منظور افزایش جمعیت گله‌های وحشی این‌ گونه جانوری ارزشمند برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی شد و با انتقال پنج راس مرال (۲ نر و سه ماده) از قرق گلستان آغاز به کار کرد.

مرال یا گوزن قرمز یکی از بزرگترین انواع گوزن و بزرگترین گوزن بومی ایران است و با این که در گذشته جمعیت بسیار زیادی در اغلب نواحی جنگلی سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز و دامنه‌های زاگرس داشت، امروزه تنها در برخی از ارتفاعات دور از دسترس البرز مرکزی و شرقی پیدا می‌شود.
مرال به طور کلی با توجه به جمعیت مناسب و زیستگاه وسیع در خطر انقراض قرار ندارد اما برخی از انواع آن در برخی مناطق با خطر انقراض روبرو بوده و یا هستند.
مرال در ایران در گذشته در جنگل‌های شمال کشور از ساحل دریای خزر تا ارتفاعات البرز و جنگل‌های بلوط حاشیه زاگرس از آذربایجان تا استان فارس زندگی می‌کرد اما امروزه نسل آن در شمال غرب و غرب کشور به‌کلی نابود شده و آخرین بار ۵۰ سال پیش در جنگل‌های ارسباران مشاهده شد. در جنگل‌های ساحلی دریای خزر نیز به جز در یک یا دو منطقهٔ حفاظت شده نسل آن منقرض شده‌است. این گونهٔ جانوری در کرانه‌های غربی دریای خزر در شهرستان ماسال موجود است و سایت حفاظتی و گردشگری زیستگاه مرال در این منطقه در حال راه اندازی است، همچنین مرال در جنگل‌های کوهستانی دور از دسترس البرز مرکزی و شرقی جمعیت مناسبی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha