۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۵۴
کد خبر: 82881341
T T
۰ نفر

ضرورت مرمت بناهاي تاريخي كوهبنان پس از زلزله

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۵۴
کد خبر: 82881341
ضرورت مرمت بناهاي تاريخي كوهبنان پس از زلزله

كرمان - ايرنا - زمين لرزه 30 آذرماه 96 در شهرستان كوهبنان به 30 اثر تاريخي(برخي تا 50 درصد) آسيب وارد كرده است لذا بمنظور تقويت گردشگري و حفظ ميراث تاريخي بام فرهنگي استان كرمان سرعت بخشي به رو.ند مرمت و احياي اين بناها ضرورت دارد .

به گزارش ايرنا، برخي خانه هاي تاريخي، برج و قلعه ها، حمام، آب انبارها و روستاهاي تاريخي، امامزاده ها مساجد و زيارتگاه هايي با نشان از تاريخ و فرهنگ غني شهرستان كوهبنان بر اثر زمين لرزه آسيب جدي ديدند.
فرهنگ و تمدن مردم كوهبنان با بناهاي تاريخي و ارزشمندي كه به عنوان ميراث گذشتگان به يادگار مانده، عجين شده است بناهايي كه با زلزله تخريب شدند و تاكنون اقدامي براي مرمت آنها انجام نگرفته است.
روستاي تاريخي و سرسبز افزاد در فاصله پنج كيلومتري از شهرستان كوهبنان، با آثار و بناهاي تاريخي اين روزها ميزبان فصل بهار است و ظرفيت طبيعي و تاريخي مناسبي براي گردشگران اين شهرستان بوجود آورده است.
اين روستا با فضايي كوهستاني براي گردشگران بسيار جذاب و تاثيرگذار است و جلوه هايي از تاريخ و طبيعت در روستاي افزاد همچون نيرويي الهام بخش و جذاب بر گردشگران اثر مي گذارد.
متاسفانه بناهاي تاريخي اين روستا بر اثر زلزله 30 آذرماه تخريب شده و به شدت مورد بي مهري قرار گرفته شده است و نياز فوري به مرمت آنها وجود دارد.
چشم اندازهاي تاريخي و جاذبه هاي فرهنگي از عوامل ارزش گذاري براي يك شهر و ظرفيتي براي جذب گردشگر و درنتيجه درآمدزايي محسوب مي شوند و اين سرمايه ها نبايد با بي تدبيري از بين بروند، همچنين اين ثروت هاي عظيم به عنوان سرمايه اي ماندگار براي نسل هاي آينده خواهند بود.
اكنون بيش از يكصد روز از زلزله شهرستان كوهبنان مي گذرد و همچنان چادرهاي امدادي و كانكس هاي اهدايي خيران در چشم انداز برخي مناطق اين شهرستان به چشم مي خورد و جلوه اي از نامهرماني طبيعت را در بستري از زيبايي طبيعي و تاريخي اين خطه به نمايش گذاشته است.
مديركل ميراث‌ فرهنگي، صنايع ‌دستي و گردشگري استان كرمان گفت: وقوع زلزله 5.2 ريشتري و درپي آن پس لرزه هاي متعدد در شهرستان كوهبنان به حدود 30 اثر تاريخي اين شهرستان آسيب جدي وارد كرد.
محمود وفايي افزود: براساس برآوردهاي اوليه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري برخي از اين بناها در شهرستان كوهبنان 20 تا 50‌ درصد تخريب شده است.
وي تصريح كرد: آب ‌انبار ده ‌علي، آسياب ‌هاي ميانه و هشتم، بافت تاريخي طغرل جرد، برج ‌هاي افزار، سنگي دره‌ نفر، ده ‌علي، چماه، اسدالله و رتك، تيمچه علي خان، تخت امير‌لطيفي، حمام چاه، خانقاه ابوسعيد، خانه ‌هاي آل ‌طا‌ها، شهيد‌زاده، عطارپور و سيف ‌الديني، خواجه خضر، قلعه‌ هاي سلطان، دختر، خانمكان و دي علي، مدرسه كاشاني، مسجد جامع قديم و مقبره آخوند از‌ جمله بناهاي ثبتي و واجد ارزش ثبت در جريان اين زلزله تخريب شدند.
مديركل ميراث‌ فرهنگي، صنايع‌ دستي و گردشگري استان كرمان گفت: تيم ‌هاي نظارتي ميراث ‌فرهنگي استان كرمان پس از زلزله، به منطقه هاي زلزله زده شهرستان كوهبنان اعزام شده و ميزان خسارت احتمالي را برآورد كردند.
وفايي افزود: منطقه كوهبنان بيش از 250 اثر فرهنگي و تاريخي ازجمله سلسله آسياب‌ ها، امامزاده ‌ها، برج‌ ها، قلعه ‌ها، حمام ‌ها، آب‌ انبار‌ها سنگ ‌نوشته تاريخي، خانه ‌هاي صخره‌ اي، اكواريوم طبيعي، مسجد و زيارتگاه دارد و ظرفيت مناسبي براي جذب گردشگر محسوب مي شود.
رئيس مجمع نمايندگان استان كرمان و نماينده زرند و كوهبنان در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: منطقه كوهبنان آثار باستاني و تاريخي بسياري دارد و زمين لرزه در اين شهرستان خسارت هاي فراواني به اين بناها وارد كرده است.
حسين اميري خامكاني با اشاره به اهميت حفاظت و مرمت آثار تاريخي و تاثير آن بر گردشگري استان كرمان افزود: بايد مرمت بناهاي باستاني و مقاوم سازي بافت هاي فرسوده در اين شهرستان پيگيري شود.
كوهبنان به عنوان بام فرهنگي استان كرمان با وجود بيش از 250 اثر ارزشمند فرهنگي و تاريخي نيازمند توجه ويژه مسئولان استاني و كشوري است.
برخي بناهاي اين شهرستان در سال هاي گذشته به شدت مورد غفلت و گاها سوء استفاده قرار گرفته و پس از زمين لرزه 30 آذرماه به شدت در معرض خطر تخريب قرار دارند .
30 آذر ماه 1396 زمين لرزه اي با قدرت 5.2 در مقياس ريشتر در ساعت 20 و 34 دقيقه شهرستان كوهبنان در شمال استان كرمان را لرزاند و اين زمين لرزه در عمق 10 كيلومتري زمين و در فاصله سه كيلومتري كوهبنان، 27 كيلومتري كيانشهر و 51 كيلومتري راور رخ داد.
اين زمين لرزه آسيب هاي بسياري به اماكن مسكوني و بناهاي تاريخي شهرستان كوهبنان وارد كرده است.
كوهبنان در فاصله 180 كيلومتري شمال كرمان قرار دارد و از مناطق مرتفع، خوش آب و هوا و كوهستاني اين استان محسوب مي شود.
7420/ 5054