۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۰۳
کد خبر: 82882093
T T
۰ نفر

چین فروش تسلیحاتی آمریكا به تایوان را محكوم كرد

۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۰۳
کد خبر: 82882093
چین فروش تسلیحاتی آمریكا به تایوان را محكوم كرد

پكن - ایرنا - وزارت دفاع چین امروز سه شنبه با انتشار بیانیه ای هر گونه اقدام آمریكا در فروش تسلیحات و فن آوری های نظامی به تایوان را محكوم كرد.

به گزارش ایرنا ، چین از بابت اینكه آمریكا اعلام كرده است قصد دارد با موسسات فروشنده فن آوری ساخت زیردریایی با تایوان همكاری نزدیك داشته باشد، ابراز خشم كرده است.
وزارت دفاع چین در این بیانیه آورده است كه آمریكا باید بسرعت هرگونه ارتباط نظامی با تایوان را قطع كرده و فورا دست از فروش های تسلیحاتی به این جزیره بردارد.
این بیانیه می افزاید كه ارتش چین قدرت و قابلیت آن را دارد كه با هر دسیسه ای برای جدا كردن تایوان از خاك چین مقابله كرده و استقلال طلبان را شكست دهد.
از سوی دیگر وزارت خارجه چین در بیانیه ای با اشاره به اینكه جان بولتون مشاور جدید امنیت ملی رییس جمهور آمریكا احتمالا ماه ژوین به تایوان سفر می كند، آورده است كه پكن خواستار پایبندی واشنگتن به اصل یك چین و متوقف كردن دیدارهای متقابل است.
گینگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین هم در پكن گفت كه ما مخالف ارتباطات رسمی میان تایوان و آمریكا هستیم و این موضع قاطع چین است و به صراحت مطرح شده است.
همزمان با افزایش تنش های اقتصادی و جنگ تجاری چین و آمریكا، واشنگتن اعلام كرده است به تایوان فن آوری های ساخت زیردریایی می فروشد.
این اقدام بخش دیگری از تلاش های دونالد ترامپ رییس جمهور آمریكا برای تحت فشار گذاشتن تدریجی چین در كنار جنگ تجاری است كه علیه این كشور راه انداخته است.
روزنامه ساوت چاینا از هنگ كنگ نوشت ترامپ در تازه ترین توییت خود تلاش كرده است تا فضا را كمی آرام كند اما هنوز نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینكه چین از آمریكا به عنوان دشمن بزرگ چند جانبه گرایی یاد می كند.
برخی از موسسات در آمریكا خواستار فروش فن آوری ساخت زیردریایی به تایوان هستند كه با این كار این جزیره می تواند برای ساخت این تسلیحات به تنهایی اقدام كند فروش این فن آوری ها بشدت چین را خشمگین كرده است.
اگرچه ترامپ در توییت جدید خود از دوستی با شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین سخن گفته اما باز هم تاكید كرده است كه پكن باید موانع تجاری را كاهش دهد و اینكه طرفین باید برای رسیدن به توافقی برای حراست از حق مالكیت معنوی رایزنی كنند.
خبرگزاری رسمی تایوان گزارش كرده است كه این جزیره از یك سال قبل برنامه ای را تنظیم كرده است مبنی بر اینكه درصدد ساخت هشت فروند زیردریایی است و برای این منظور به فن آوری های پیشرفته آمریكا نیاز دارد.
شركت های تایوانی كه در زمینه های تسلیحاتی و دفاعی كار می كنند باید با دستكم هفت نهاد در آمریكا مرتبط باشند و این نهادها هم باید مجوزهای لازم را از دولت آمریكا بگیرند تا بتوانند با تایوان همكاری كنند.
آمریكا بر این باور است كه در چهار دهه گذشته پس از اصلاحات در چین، هرگز نتوانسته است در برابر این كشور به مازاد تجاری برسد و هر سال به دلیل این موضوع نزدیك به 500 میلیارد دلار خسارت می بیند.
از دیدگاه دولت آمریكا میزان كسری تجاری این كشور در برابر آمریكا نزدیك به 370 میلیارد دلار است كه البته آمارهای پكن این رقم را تا 270 میلیارد دلار براورد كرده است.
فروش تسلیحاتی آمریكا به تایوان در سال های پیش رو می تواند روابط با چین را از این نیز بدتر كند برای همین به نظر می رسد واشنگتن به شكلی محتاطانه در حال تقویت روابط نظامی با تایپه است.
آساق**231**1904**