۱۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۰۰
کد خبرنگار: 1295
کد خبر: 83388358
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فروش تسلیحات به تایوان و باج ترامپ به اسلحه سازان

تهران- ایرنا- آمریکا برای چندمین بار در چند سال گذشته چندین میلیارد اسلحه به تایوان فروخته است، دولت ترامپ ارتباط نزدیکی با شرکت های اسلحه سازی دارد و این شرکت ها تاکنون از او حمایت کرده اند.

وزارت خارجه آمریکا امروز با فروش ۲.۲ میلیارد دلاری تسلیحات نظامی به تایوان موافقت کرده است. به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، این تسلیحات شامل حدود ۱۰۰ تانک M۱A۲T آبرامز و و ۲۵۰ فروند موشک زمین به هوای کوتاه برد از نوع استینگر است.

بر اساس گزارشی که مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم «سپری» در سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر کرد تجارت اسلحه در سطح جهان افزایش یافته است. بزرگترین صادرکننده اسلحه ایالات متحده امریکا است.

تجارت تسلیحات نظامی همواره در جهان پررونق بوده است اما بر اساس تحقیقات جدید تجارت جهانی اسلحه از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ در مقایسه با سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ رشد ۷.۸ درصدی داشته است و دلیل این موضوع صدور تسلیحات نظامی به خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه است.

ایالات متحده به تنهایی ۳۶ درصد تجارت اسلحه جهان را انجام می‌دهد. آمریکایی‌ها سلاح‌هایی مانند جت‌های جنگی، راکت‌های کوتاه برد و راکت‌های هدایت شونده ضد کشتی را به کشورهای جهان صادر می‌کنند.

در مقابل عربستان سعودی بزرگترین وارد کننده اسلحه است، این کشور به تنهایی در سال‌های اخیر واردات اش را ۱۹۲ درصد افزایش داده است و در حال حاضر جانشین هند به عنوان بزرگترین وارد کننده سلاح شده است.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی در سال ۲۰۱۸ نوشت که صاحبان شرکت‌های اسلحه سازی قوی‌ترین متحدان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هستند.

ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی خود وعده‌های بسیاری به شرکت‌های اسلحه سازی و لابی اسلحه سازی "ان آر ای" (NRA) داد تا از این طریق حمایت آنها را به سوی خود جلب کند به همین دلیل لابی‌های اسلحه آمریکا در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، کمپین بسیار گسترده‌ای علیه هیلاری کیلینتون به راه انداختند.

در این میان «مجتمع صنعتی نظامی» (Military industrial complex) نقش زیادی در چگونگی پیشبرد سیاست خارجی آمریکا مخصوصاً در هدایت آمریکا به سمت جنگ دارد. به گزارش سی ان اس نیوز ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز، در پاسخ یه پرسشی که از او در مورد احتمال جنگ با ایران مطرح شد، پاسخ داد: «تعارف نکنیم در واشنگتن واقعاً یک مجتمع صنعتی نظامی وجود دارد که جنگ دوست دارد.»

ترامپ در مقاطع تاریخی مختلف با لابی و نفوذ تبلیغاتی و سیاسی اسلحه سازان آمریکایی، شرایط را به نفع خود تغییر داده و از آن سو قراردادهای بزرگی برای فروش محصولات شرکت‌های اسلحه سازی بسته است. در واقع رئیس جمهور آمریکا در قبال ناکارآمدی‌های خود به شرکت‌های اسلحه سازی باج می‌دهد.

از سوی دیگر فروش تسلیحات به تایوان در سال‌های اخیر همواره با اعتراض دولت چین همراه بوده و به تنش‌ها میان چین و تایوان دامن زده است. چین تایوان را بخشی از کشور خود می‌داند. رئیس‌جمهور چین گفته است که اکثریت مردم تایوان می‌دانند که استقلال از چین فاجعه بزرگی به وجود خواهد آورد.

پکن بارها اعلام کرده که با فروش جنگ‌افزار به تایوان، مناسبات میان واشنگتن و پکن را مسموم می‌کند. چین فروش اسلحه به تایوان را به عنوان دخالت در امور داخلی و تهدید امنیت خود محکوم می‌کند. چین نگران آن است که فروش تسلیحات آمریکا به تایوان، این کشور را در مبارزه برای استقلال خود تشویق کند.

اما واشنگتن معتقد است که فروش تسلیحات به تایوان، به هیچ عنوان موازنه قدرت در این منطقه را برهم نمی‌زند. این در حالی است که تایوان به دنبال استقلال از چین است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان با اشاره به تهدیدهای چین برای پیوستن تایوان به این کشور خواستار کمک‌های بین‌المللی شد. او گفت که اگر از یک کشور دموکراتیک که مورد تهدید قرار دارد حمایت نشود این سوال پیش می‌آید که دفعه بعد نوبت کدام کشور خواهد بود.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha