به گزارش ایرنا، كریدور شمال - جنوب یكی از مھمترین كریدورھای ترانزیتی برای اتصال كشورھای جنوب به كشورھای شمالی، روسیه و كشورھای حاشیه دریای خزر است. موقعیت مناسب ترانزیتی و قرار گرفتن در مسیر اتصالی این كریدور و دسترسی ایران به سواحل خلیج فارس، دریای عمان و سواحل دریای خزر موجب شده تا ایران در سالھای اخیر بسیار مورد توجه تولیدكنندگان بزرگ اقتصادی جھان قرار گیرد.
كریدور شمال - جنوب مھمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا است كه در مقایسه با مسیرھای سنتی از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد كوتاھتر و از نظر ھزینه تا 30 درصد ارزانتر است. در واقع اگر بعضی مسیرھای ناتمام ریلی و جادهای ایران تكمیل شود ایران میتواند از عبور و ترانزیت كالا از خطوط ریلی و جادهای خود درآمد سرشاری از این مسیر كسب كند. موافقتنامه كریدور حمل ونقل بین المللی شمال - جنوب در شھریور ماه 1379 در سن پترزبورگ به امضای وزیران حمل و نقل سه كشور ایران، ھند و روسیه رسید اما ھنوز به تكمیل نھایی نرسیده است.
فعال كردن هرچه سریعتر این مسیر علاوه بر داشتن سود اقتصادی برای كشورهای منطقه نتایج بسیار ارزشمند اقتصادی و تجاری برای ایران در شرایط حساس منطقه ای و بین المللی به ارمغان خواهد آورد.
كریدور ترانزیتی بینالمللی شمال - جنوب، صادرات از سواحل غربی هند را از بندرعباس و بندر چابهار در ایران و كشورهای آسیای میانه و روسیه به اروپا انتقال میدهد.
هندی ها با داشتن شرایط اقتصادی مناسب ،به شدت علاقه مند به استفاده از كریدورشمال - جنوب برای عرضه ارزانتر كالا و محصولات خود در بازارهای جهانی هستند.
بزرگترین ویژگی مسیر شمال - جنوب كوتاه كردن زمان حمل ونقل كالاها است .كشورهای استفاده كننده از مسیر هر چند ممكن است در ابتدای راه اندازی این كریدور متحمل هزینه های مالی و اقتصادی شوند ولی با فعال شدن آن و كاهش فاصله زمانی انتقال كالا از هند به روسیه و اروپا ،به سرعت هزینه ها جبران می شود.
به عقیده كارشناسان كریدور شمال - جنوب اگر با جدیت و برنامه ریزی از سوی ایران ،روسیه ، هند و كشورهای منطقه دنبال شود، فرصت بزرگی برای این كشورها و بویژه ایران به عنوان كشورواسط خواهد داشت .
ایران ، روسیه و هند عزم جدی برای فعال كردن این كریدور دارند به گونه ای كه به تازگی بار دیگر مذاكرات برای فعال كردن مسیر ترانزیتی بین المللی را از سر گرفته اند.
این كریدور زمان حمل بار از هند به اروپا را به نصف كاهش داده و هزینه ها را برای صادركنندگان شرق و جنوب شرق آسیا كمتر می كند .
ایران، روسیه و هند از سال 2000 تاكنون برای فعال كردن این كریدور با مسیرهای چندگانه شامل دریا ، خط آهن و جاده، از طریق مسیرهای جادهای موجود و با توسعه خط آهن در میان این مسیر به مسافت هفت هزار و 200 كیلومتر پیشرو بودند.
به گفته 'پی اس رقوان 'هماهنگكننده هیئت مشورتی امنیت ملی در دولت هند در جریان سفر حسن روحانی در ماه فوریه به هند در مورد این مسیر گفت و گو كردند.
وی توضیح داد: «موضوع فقط سودمندتر كردن تجارت هند-روسیه یا هند- اروپا نیست حقیقتا این كریدور هند را برای صادركنندگان شرق آسیا و جنوب شرق آسیا جذاب میكند . هیچ چیزی وجود ندارد كه مانع از به راه افتادن این كریدور طی چند ماه آینده شود.»
این مقام هندی تصریح كرد بدون هیچ تحریمی علیه ایران، این كریدور «بسیار رقابتی» میشود. این كریدور هزینه و زمان ترانزیت كالا را در مقایسه با مسیر كانال سوئز به نصف كاهش میدهد.
حمل محمولهها در حال حاضر از كانال سوئز، مسیر طولانیتری دارد و گران تر هم است.
وی در كنفرانس بینالمللی مطالعات جنوب آسیا گفت كه گمركهای هند، ایران و روسیه در مورد فرآیند انتقال محمولهها مذاكره كرده اند.
گزارش: احمدعلی خلیل نژاد
آساق**1600**1663**
تهران - ایرنا - قرار گرفتن ایران در حلقه اتصال كریدور مهم شمال - جنوب كه شبه قاره هند را از طریق ایران به آسیای میانه ،قفقاز ،روسیه و اروپا متصل می كند، می تواند به عنوان فرصتی طلایی برای توسعه اقتصاد ایران در تحولات منطقه ای و بین المللی محسوب شود.