۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۴۱
کد خبر: 82882407
T T
۰ نفر

واشنگتن خط قرمزها را در سوریه زیرپا گذاشت

۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۴۱
کد خبر: 82882407
واشنگتن خط قرمزها را در سوریه زیرپا گذاشت

تهران- ایرنا- تحركات تازه آمریكا برای ایجاد ارتشی مجهز و پیشرفته در شهرهای شمالی سوریه، چشم انداز ثبات و آرامش در این كشور را بیش از پیش تیره و تار می كند. پیش از این هم انتشار اخباری مبنی بر تشكیل ارتش مرزی متشكل از كردها به تحرك واشنگتن، واكنش تند تركیه را برانگیخت و روزهای تاریك و سختی را برای مردم در شهر عفرین ایجاد كرد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، آمریكا برای تاثیرگذاری بر معادلات سیاسی سوریه و یافتن روزنه ای برای نفوذ پایدار در این كشور، تحركاتی را آغاز كرده كه آینده خوشی را نوید نمی دهد.
به گفته « فتح الله حسینی» نماینده نیروهای كرد سوری در اقلیم كردستان عراق، وزارت دفاع آمریكا این روزها در تدارك تشكیل ارتشی مسلح به سلاح های سنگین در شمال سوریه است؛ ارتشی كه 70 درصد نیروهای آن را كردها تشكیل می دهند و قرار است اداره همه شهرهای زیر كنترل نیروهای كردی از منبج تا جرابلوس و رقه را در دست بگیرند.
حسینی در خصوص مدیریت این ارتش می گوید: ارتشی كه تشكیل می شود به طور مستقیم از سوی وزارت دفاع آمریكا سرپرستی خواهد شد و وظیفه آنها دفاع از شمال سوریه خواهد بود.
به گفته این نماینده نیروهای كرد سوری در اقلیم كردستان عراق، آمریكایی ها تشكیل این ارتش را پاسخی محكم به افزایش تهدیدات تركیه در سوریه می دانند.
این در حالی است كه به گفته كارشناسان تحركات آمریكایی ها در بخش های كردنشین سوریه در ماه های گذشته، حساسیت تركیه را برانگیخت و اسباب تهاجم نظامی و تحمیل سختی ها و مشكلات زیادی را برای ساكنان استان های كردنشین شمال سوریه فراهم آورد.
انتشار اخباری مبنی بر تلاش واشنگتن برای تشكیل ارتش مرزی متشكل از شبه نظامیان كرد در سوریه در بهمن ماه گذشته، واكنش شدید و عملی تركیه را برانگیخت. هرچند خبر تصمیم آمریكایی ها برای تشكیل ارتش مرزی بلافاصله از سوی مقام های واشنگتن رد شد، ولی این مساله به مداخله نظامی آنكارا در شهرهای شمالی سوریه به ویژه عفرین انجامید.
حملات نظامی به عفرین، اگرچه مخالفت جدی دمشق، جامعه بین المللی و كشورهای همسایه سوریه را برانگیخت، ولی مانع از انجام آن نشد. حتی دیگر شهرهای كردنشین شمال سوریه هم بارها از سوی مقام های ترك در معرض تهدید یورش نظامی قرار گرفت.
عملیات تركیه در سوریه تحت عنوان «عملیات شاخه زیتون» برای مبارزه با «یگان های مدافع خلق» و شبه نظامیان كردی انجام گرفت كه از نظر دولت آنكارا نزدیك به شبه نظامیان مسلح كرد حزب كارگران كردستان موسوم به «پ. ك. ك» هستند كه سال ها است با دولت مركزی آنكارا وارد مبارزه مسلحانه شده اند.
سوریه از همان ابتدا برای تركیه خط قرمزهایی داشت كه آمریكا با تحریك یا زیر پا گذاشتن آن، آنكارا را به واكنش شدید ترغیب می كند. نیرو گرفتن كردها در همسایگی و مرزهای جنوبی تركیه، یكی از مهمترین خط قرمزهای آنكارا به ویژه در ماه های پس از تضعیف قابل توجه داعش در سوریه است.
تحمیل شكست های سنگین بر گروه های تكفیری- تروریستی و تضعیف انگیزه مشترك نیروهای مختلف سوری برای مبارزه منسجم با داعش، آغازی بود بر بروز تفاوت و اختلاف نظر بر سر اهداف و خواسته های آنان.
در این میان تلاش آمریكایی ها برای بهره گیری از كارت كردها جهت تاثیرگذاری بیشتر بر معادلات میدانی سوریه در مذاكرات سوری و روندهای سیاسی از یك سو، آگاهی تركیه از چند و چون بازی آمریكا در شهرهای كردنشین و نگرانی از برآمدن آتش مطالبه استقلال خواهی در میان شبه نظامیان كرد؛ زمینه های تنش بیشتر میان آنكارا و واشنگتن را فراهم آورد، تنشی كه به جنگ دوماهه عفرین و كنترل تركیه و ارتش آزاد سوریه بر این شهر انجامید.
استفاده آمریكا از شكاف های قومیتی به ویژه تمركز برجدایی كردها یكی از سیاست های پر كاربرد آمریكا در منطقه خاورمیانه است.
عراق، دیگر مقصد سیاست تجزیه گری آمریكایی ها و دوستان منطقه ای آن بود كه در سال گذشته به اجرا گذاشته شد، ولی به نتیجه مطلوب آنان منجر نشد. آمریكا و رژیم صهیونیستی بر خلاف مواضع اعلانی خود از همه پرسی و تجزیه اقلیم كردستان عراق از دولت مركزی حمایت می كردند. هوشیاری رهبران بغداد و استمداد تهران و آنكارا اما این پروژه را برای پشتیبانان آن عقیم كرد.
غرب در دوره های مختلف تاریخی همواره در صدد بهره گیری از كارت بازی كردها برای تاثیرگذاری در معادلات منطقه ای بوده است و اكنون چه فرصتی از این بهتر؛ هنوز سلطه دولت مركزی عراق و سوریه بر همه مناطق كشور به ویژه مناطق كردنشین به خاطر مداخله جویی های غرب با كاستی هایی رو به رو است و هسته هایی ضعیف از عناصر تكفیری در این مناطق حضور دارند و برخی شبه نظامیان كرد جدایی طلب، فرصت را برای تحقق آرمان دیرینه خود یعنی استقلال مهیا می دانند.
حال و در چنین شرایطی انتشار اخباری مبنی بر تلاش واشنگتن برای تشكیل ارتشی با 70 درصد نیروی كرد كه قرار است كنترل استان های كردنشین را در دست بگیرد، بسیار حساس و تنش زا خواهد بود. با این حال غرب از یك واقعیت در منطقه غافل است. بازی با كارت كردها برای غرب دو سرباخت خواهد بود. دولت سوریه و عراق پس از نشستن غبار جنگ با داعش، روز به روز تسلط خود را بر قلمرو خود كامل تر می كنند و در چنین شرایطی اجازه جولان واشنگتن در مناطق كردنشین را نخواهند داد.

پژوهشم**9275**1601**
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.