۲۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۶:۵۹
کد خبر: 82883897
T T
۰ نفر

استاد دانشگاه هاروارد : آمریكا در عهدشكنی شهره است

۲۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۶:۵۹
کد خبر: 82883897
استاد دانشگاه هاروارد : آمریكا در عهدشكنی شهره است

تهران – ایرنا - 'استفان والت' استاد روابط بین الملل دانشگاه هاروارد درمطلبی با اشاره به پیشینه آمریكا در عهدشكنی در معاهدات دو یا چندجانبه خود، واشنگتن را غیرقابل اعتماد دانست.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، در بخشی از مقاله ای كه والت در تارنمای نشریه فارن پالیسی منتشر كرده، آمده است: حتی پیش از روی كار آمدن دونالد ترامپ نیز آمریكا پیشینه قابل توجهی در عهدشكنی و نقض وعده ها و تعهدات خود داشت. دستكم واشنگتن نمی تواند درباره معاملات و معاهدات خود با دیگران ادعای پاكدامنی و امانت داشته باشد. در واقع این كشور در دوره تك قطبی جهان ، بارها كارهایی كرده كه متعهد شده بود انجام نخواهد داد.
این مقاله می افزاید: مطمئنا از قدرت های بزرگ انتظار چنین رفتاری می رود آن هم در زمانی كه پای مسائل مهم در میان باشد. رهبران آمریكا در طول تاریخ این كشور منطق مشابهی را سرلوحه خویش قرار داده اند. به عنوان نمونه می توان به معاهداتی كه مقامات آمریكایی با قبایل بومی این كشور امضا كردند اشاره كرد؛ این پیمان ها به محض پیشروی ایالات متحده در امتداد آمریكای شمالی، شكسته و یا با تغییراتی مواجه شد.
والت برخی عهدشكنی های آمریكا را از جمله وعده ای كه به میخائیل گورباچف رهبر پیشین شوروی سابق در مورد عدم پیشروی نیروهای ناتو داده بود، خروج دولت جرج بوش از پیمان ضد موشك های بالستیك در سال 2002، سوءمدیریت پیمان كنترل تسلیحاتی «چارچوب توافق شده» با كره شمالی و عهدشكنی در وعده حفظ معمر قذافی در قدرت، به عنوان دلایل بی اعتمادی دنیا به آمریكا نام برده است.
وی در ادامه نوشت: جهان در زمان حاضر با فردی به عنوان رئیس جمهوری آمریكا دست و پنجه نرم می كند كه به نظر می رسد هیچ باور یا اعتقاد راسخی ندارد و تصمیمات مهم در حوزه امنیت ملی را براساس داستان های هیجانی و باورنكردنی برنامه خبری 'فاكس اند فرندز' (Fox & Friends) می گیرد.تا جایی كه معلوم است وی هیچگاه از هیچكدام از پیمان هایی كه همتایان پیشینش امضا كرده اند رضایت نداشته هرچند نمی تواند توضیح دهد كه چه مشكلی با این پیمان ها دارد.ترامپ فقط می خواهد در مورد «پاره كردن توافق ها» صحبت كند بدون آن كه پیامدهای چنین اقدامی را در نظر بگیرد.
این استاد دانشگاه آمریكایی در ادامه مقاله خود آورده است: رئیس جمهوری آمریكا مكرر و به راحتی دروغ می گوید. ترامپ كه می خواهد از هر طریق ممكن اقدامات روسای جمهوری پیش از خود را بی اثر كند، در ده ماه اول ریاست جمهوری خود 6 برابر كل دو دوره ریاست جمهوری باراك اوباما دروغ گفت. سرعت سرسام آور تغییرات در كاخ سفید و كابینه آمریكا نیز مزید بر علت است. در چنین فضایی هیچ سیاستی بیش از یك یا دو هفته دوام نمی آورد.
'درچنین شرایطی، چرا یك دولت عاقل باید حرف آمریكا را باور كند؟ چرا یك دشمن هوشمند باید با آمریكا در ازای تضمین، تعهد و وعده های بی اساس این كشور مصالحه كند؟ با توجه به سابقه آمریكا و شخصیت رئیس جمهوری كنونی این كشور، هیچ دشمن عاقلی بدون آن كه 100 درصد در مورد پایبندی آمریكا به وعده های خود مطمئن نباشد، چیزی را قبول نخواهد كرد.'
والت می نویسد: با این اوصاف، كشورهایی كه در حال مذاكره با آمریكا، چگونه می توانند اطمینان حاصل كنند كه واشنگتن فردا روز این توافق را پاره نكرده و یا تقاضای مذاكره مجدد نخواهد داد؟
در ادامه این مقامله آمده است: نشانه هایی از این رویه در زمان حاضر نیز مشهود است. بنابر اطلاعات منتشر شده از سوی مركز تحقیقات 'پیو' در آمریكا، آمار افرادی كه به رهبری این كشور اعتماد دارند از زمان پایان دوره ریاست جمهوری باراك اوباما تا نخستین سال ریاست جمهوری ترامپ از 64 درصد به 22 درصد كاهش یافته است. همچنین درصد قابل توجهی از افراد در دنیا بر این باورند كه 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین و 'ولادیمیر پوتین' همتای روس وی كسانی هستند كه «كار درست را در مورد امور جهانی انجام خواهند داد» و نه رئیس جمهوری كنونی آمریكا.
اروپام**9418 *1590