۲۵ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۳۲
کد خبر: 82885639
T T
۰ نفر

هدف بعثت را فراموش نكنیم

۲۵ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۳۲
کد خبر: 82885639
هدف بعثت را فراموش نكنیم

تهران - ایرنا - حضرت امام خمینی (ره) مهم ترین انگیزه بعثت حضرت ختمی مرتبت را تزكیه برای هدایت می دانستند و رهبر معظم انقلاب نیز از این روز به عنوان جامع همه فضیلت های پیامبران یاد كردند.

امروز بیست و پنجم فروردین مصادف با بیست و هفتم رجب و سالروز بعثت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و آخرین فرستاده الهی است؛ بعثتی كه خدا آن را منتی بر مومنان می داند و در آیه 164 سوره آل عمران می فرماید: «خدا بر اهل ایمان منّت گذاشت كه رسولی از خودشان در میان آنان برانگیخت تا بر آنها آیات او را تلاوت ‌كند و آنان را پاك ‌گرداند»
برخی از روز مبعث به عنوان روز تولد ارزش های الهی و انسانی یاد می كنند كه در تاریكی جاهلیت های شیطانی رو به خاموشی نهاده بود و در چنین روزی سروش الهی از زبان جبرئیل به بهترین بنده و پیام آورش در كوه ثور طنین انداز شد و پیامبر اكرم (ص)كه تا آن زمان حضور در خلوت انس را در غار حرا تجربه می كرد، با پیام «اقرا» هدایتگر تمام انسان ها تا روز قیامت شد.
امیرمومنان علی (ع) كه بارها شاهد نزول جبرئیل بر رسول خدا(ص) بودند در نهج البلاغه اینگونه می فرماید: «خداوند، پیامبر را هنگامی مبعوث فرمود كه از زمان بعثت پیامبران پیشین مدت‌ها گذشته بود و ملت‌ها در خواب عمیقی فرو رفته بودند. فتنه و فساد، جهان را فرا گرفته و اعمال زشت رواج یافته بود. آتش جنگ همه‌ جا زبانه می‌كشید. دنیا، بی‌نور و پر از مكر و فریب گشته بود. برگ‌های درخت زندگی به زردی گراییده و از میوه آن خبری نبود. آب حیات فرو خشكیده و نشانه‌های هدایت، كهنه و ویران شده بود. پرچم‌های هلاكت و گمراهی آشكار و دنیا با قیافه زشتی به مردم می‌نگریست و با چهره عبوس و غم آلود با اهل دنیا روبرو می‌گشت.»
بعثت پیامبر اكرم در چنین روزی مسیر تاریخ را تغییر داد تا مهری بر پایان بت پرستی و جهل و فساد و همچنین فرو ریختن كاخ های ستمگران و مشركان جهان باشد و انسان غرق در مادیات و شهوات را با دنیای معنوی و جهان آخرت آشنا و وظایف او را یادآوری كند كه سعادت دنیا و آخرت در سایه تقوای الهی به دست می آید.
محمود حكیمی پژوهشگر مذهبی به مناسبت مبعث پیامبر ختمی مرتبت به خبرنگار معارف ایرنا گفت: بدون تردید مبعث پیامبر اكرم (ص) واقعه ای بزرگ در تاریخ بشر بوده است چون در زمان جاهلیت كه اندیشه های خرافی گسترش یافته بود، حضرت محمد (ص) از سوی خدا ماموریت یافت تا انسان ها را از قید و بند خرافات رها كند.
نویسنده كتاب داستان هایی از زندگی حضرت محمد (ص) افزود: آن روح بلند و بیكران و آن خلاصه هستی كه گام هایش زمین را بركت بخشید، با پیام خود و شعار پر صلابت لااله الا الله، كاخ های ستم را فرو ریخت، البته صاحبان قدرت كه ملت ها را به اسارت گرفته بودند، پریشان شدند اما رایحه عطر رسول خدا (ص) كه رایحه رهایی و آزادی بود، جهان را عطرآگین ساخت.
حكیمی اضافه كرد: از آن زمانی كه رسول خدا (ص) با بعثت خویش زیباترین و دلنوازترین سرودها را در جهان سرود، زمین و زمان همنوا شدند و سرود توحید را خواندند و آنگاه تمامی ظلمت كده ها با حضور توحید نورباران شد.
وی آگاهی از اندیشه های خرافی قبل از ظهور اسلام را مقدمه ای برای درك اهمیت بعثت دانست و خاطرنشان كرد: «ابوالحسن علی بن حسین مسعودی» مورخ مشهور قرن چهارم در جلد اول كتاب مروج الذهب كه توسط مرحوم ابوالقاسم پاینده ترجمه شده، به تفصیل درباره خرافات مردم عربستان در زمان جاهلیت سخن گفته است.
حكیمی همچنین به كتاب فروغ ابدیت نوشته آیت الله العظمی جعفر سبحانی اشاره كرد و افزود: این فقیه و پژوهشگر معاصر برخی از خرافات رایج میان مردم حجاز را برشمرده است كه یكی از این خرافات، بت پرستی بوده است.
آتش افروزی برای باران آمدن، كیفیت معالجه بیماران، راه های پیدا كردن اشیای گمشده، نحوه كشف خیانت همسر و راه های رهایی از ترس، برخی از خرافاتی است كه در كتاب فروغ ابدیت به تفصیل اشاره شده است و با طلوع اسلام، بساط بسیاری از این خرافات برچیده شد، هر چند برخی از این خرافات به شكل های جدید در عصر حاضر انسان هایی را گرفتار كرده است.
بعثت پیامبر اعظم، بركات بسیاری را نه فقط برای مسلمانان كه برای تمام جهانیان دارد، چون خدا از پیامبرش به عنوان رحمت للعالمین یاد كرده است و حضرت امام خمینی (ره) با تاكید بر بركات این روز بزرگ خواستار توجه به هدف بعثت شدند.
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران فرمودند: آنهایی كه بعثت را یك بعثت الهی می‏دانند و انگیزه بعثت را هدایت همه خلق می‏دانند، باید به غایت بعثت توجه كنند، به انگیزه بعثت توجه كنند كه خود خدا انگیزه بعثت را فرموده است؛ «یتلوا علیهم ایاته و یزكیهم و یعلمهم الكتاب و الحكمه» (تا آیاتش را بر آنها بخواند و آنها را تزكیه ‏كند و به آنان كتاب «قرآن» و حكمت بیاموزد. سوره جمعه، آیه 3)
ایشان تزكیه را برای هدایت برشمردند و افزودند: تا تزكیه نشدید، طغیان برای شما حاصل خواهد شد. تا تزكیه نشده‏اید، علم برای شما خطرناك است، خطرناكتر از هر چیزی. تا تزكیه نشده‏اید، مقام برای شما خطرناك است و شما را به هلاكت دنیایی و اخروی می‏كشاند.
بر همین اساس امام خمینی (ره) سفارش كردند: كوشش كنید كه از این روزی كه بعثت شروع شده است و امروز سالروز این بعثت بزرگ و این نعمت عظیم الهی است، توجه كنید كه بعثت برای چه بوده، انگیزه بعثت چه بوده است و اگر كسی از انگیزه بعثت تخلف كند، چه خواهد شد.
ایشان انگیزه بعثت را تزكیه نفوس دانستند و اضافه كردند: تزكیه نفوس به این است كه خودخواهی ها از بین برود، خودبینی ها، ریاست طلبی ها، دنیا طلبی ها از بین برود و به جای همه، خدای تبارك و تعالی و هوایِ برای خدا بنشیند.
به اعتقاد بنیانگذار جمهوری اسلامی، «انگیزه بعثت این است كه حكومت خدا در دل های بشر حكومت كند تا اینكه در جامعه‏های بشر هم حكومت كند. تا تزكیه در رده‏های بالا حاصل نشود و تصفیه در رده‏های بالا حاصل نشود، این مملكت و همه ممالكی كه هستند اصلاح نخواهند شد.»
بر همین اساس حضرت آیت الله خامنه ای درباره بعثت پیامبر اعظم(ص) فرمود: چه ما بخواهیم، چه نخواهیم، این حادثه، این پدیده عجیب و عظیم، اثر خودش را در تاریخ بشر گذاشته است. اگر در دنیا نامی از شرافت های انسانی، فضیلت های اخلاقی و برجستگی های وجود انسان دیده می شود، به خاطر همین وجود مبارك است؛ به خاطر همین بعثت است كه كمال همه بعثت ها و جامع همه فضیلت های پیامبران است.
فراهنگ**1003**1055**1776
۰ نفر