دبيرخانه دايمي هفته فرهنگ و هنر كدكن راه اندازي شود

تربت حيدريه - ايرنا - نماينده مردم تربت حيدريه ، زاوه، مه ولات در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ويژه منحصر بفرد كدكن در حوزه ادبيات ايران گفت: راه اندازي دبيرخانه دايمي هفته فرهنگ و هنر كدكن براي گسترش و نهادينه كردن اين ظرفيت ضروري است

دكتر سعيد باستاني نماينده مردم تربت حيدريه ، زاوه، مه ولات يكشنبه در آيين روز فرهنگ و هنر كدكن در سالروز تولد عطار نيشابوري كدكني و همچنين تجليل از مقام استاد محمدرضا شيفعي كدكني اظهار كرد: كدكن مهد تولد بزرگان و وضعيت اقليمي تقريبا بي نظير است و شايد همين شرايط باعث تحول روحي و ساختن انسان هاي بزرگ شده است.
به گفته وي ، مردمان اين منطقه به شدت سختكوش و پرتلاش بوده و هستند و تا جاييكه مي دانم استاد محمدرضا شفيعي كدكني هم اينك تيز در اين سن روزانه 16 ساعت كار و مطالعه مفيد انجام مي دهند.
روز فرهنگ و هنر كدكن با حضور عطارشناسان ، عطار پژوهان ، اساتيد و دانشجويان شركت كننده در آيين بزرگداشت عطار در نيشابور برگزار شد.
مديركل دفتر امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي ، فرماندار ويژه نيشابور ، فرماندار ويژه تربت حيدريه و اعضاي شوراي اداري شهرستان و فرهنگيان و فرهيختگان بومي منطقه از جمله حاضران در اين رويداد فرهنگي بودند.
در برنامه ريزي و اجراي روز فرهنگ و هنر كدكن، نماينده مردم تربت حيدريه در مجلس شوراي اسلامي ، فرمانداري تربت حيدريه و ادارات فرهنگ وارشاد اسلامي، ميراث فرهنگي، بخشدار، شهردار و اعضاي شوراي اسلامي شهركدكن و جمع كثيري از فرهنگيان و خيران منطقه با تمام همت و تلاش در تعامل و هم افزايي بودند.
شهركدكن زادگاه شيخ فريدالدين عطار و اديب فرزانه كشور محمدرضا شفيعي كدكني است كه براي مردم اين منطقه به عنوان يك ميراث ارزشمند و فرصتي براي معرفي محل زندگي خود است.
شيخ فريدالدين عطار نيشابوري شاعري شهير و عارفي عظيم است كه سراسر زندگي و آثار وي رنگ و بوي خدايي و عرفاني داشته و به سبب آوازه بلند وي در ادبيات كلاسيك ايران و جهان، بيست و پنجمين روز فروردين در تقويم ملي ايران روز ملي عطار نام گرفته است.
شيخ فريدالدين محمد عطار نيشابوري از بزرگان مشايخ تصوف ايران در قرن ششم و اوايل قرن هفتم هجري است؛ سال 537 هجري در قريه كدكن خراسان به دنيا آمد و چون به داروفروشي و عطاري اشتغال داشت بدين لقب معروف شد. عطار در دكان داروفروشي به درمان بيماران مي پرداخت و به كسب علوم و درك صحبت مشايخ و بزرگان اهل تصوف از جمله شيخ نجم الدين كبري و ديگران نيز روزگار مي گذراند.
به گفته صاحبنظران اين عرصه، عطار نيشابوري يكي از حاملان بزرگ فلسفه اشراق بود به نحوي كه اساتيد شعر فارسي همچون استاد شفيعي كدكني او را يكي از بزرگان شعر عرفاني فارسي مي دانند.
شفيعي كدكني مي گويد: اگر قلمرو شعر عرفاني فارسي را بگونه مثلثي در نظر بگيريم، عطار يكي از اضلاع اين مثلث است و آن دو ضلع ديگر عبارتند از سنايي و مولوي. شعر عرفاني به يك اعتبار با سنايي آغاز مي‌شود و درعطار به مرحله كمال مي‌رسد و اوج خود را در آثار جلال‌الدين مولوي مي‌يابد.
در حاشيه اين مراسم و در محوطه مجموعه تاريخي مذهبي شيخ حيدر كدكني نمايشگاه عرضه صنايع دستي و غذاهاي سنتي منطقه كدكن داير كه مورد توجه بسيار زياد مراجعان قرار گرفت.
اين مجموعه تاريخي كه قدمت آن به دوره سلجوقي، تيموري، ايلخاني باز مي گردد به شماره 8955 و 8954 به ثبت آثار ملي رسيده است.
شهرستان تربت حيدريه داراي چهار بخش مركزي، جلگه رخ، كدكن و بايگ است كه بخش كدكن داراي 17 روستا، جمعيتي
حدود 14 هزار نفر و وسعت تقريبي 800 كيلومتر مربع در 65 كيلومتري شمال غربي مركز شهرستان تربت حيدريه واقع است.
مركز شهرستان 225 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد قرار دارد.
6121/1744